تجربه آتش سوزی در جنگل های شمال کشور بویژه مازندران از سال های گذشته تاکنون گویای این واقعیت است که تاخیر دراعزام بالگرد و نداشتن تجهیزات مدرن برای اطفای بموقع حریق سبب شده تا خسارت های جبران ناپذیری به این عرصه های ملی وارد شود.

براساس گزارش های منابع رسمی ، هم اکنون از گستره بیش از ۱٫۸ میلیون هکتار جنگل های هیرکانی شمال کشور ۲ پایگاه اطفای حریق یکی در گیلان و دیگری در استان گلستان بدلیل برخورداری از مناطق بحرانی و حساس جنگل ایجاد شده است که این پایگاه ها حسب ضوابط باید در مواقع آتش سوزی جنگلی در سایر استان های شمالی خدمات ارائه دهند.
نکته مهم تر آنکه متاسفانه هرسال از این میزان گستره جنگل های کشور بنا به اظهار نظر مسئولان ذیربط حدود ۱۵ هزار هکتار آن دچار آتش سوزی می شود که به علت ایجاد نشدن پایگاه های اطفای حریق درمناطق حساس و بحرانی درمحدوده هراستانی بویژه مازندران اطفای حریق با تاخیر انجام می گیرد.
** تخریب حدود ۳۰ هکتار از جنگل های غرب مازندران براثر آتش سوزی
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر گفت : در شش ماه نخست امسال حدود ۲۱ فقره آتش سوزی در این منطقه رخ داد که سبب نابودی حدود ۳۰ هکتار از عرصه های مرتعی و جنگلی شد.
سرهنگ مهدی عسگری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود :‌ غالب این آتش سوزی ها در ارتفاعات جنگلی و مرتعی رخ داده است به گونه ای که نیروهای عملیاتی برای رسیدن به محل وقوع حادثه ساعت ها باید با پای پیاده این مسیرهای سخت گذر را طی کنند.
وی ادامه داد :‌ خستگی ناشی از پیمودن این مسیرهای سخت و بسیار دشوار از یکسو و از سوی دیگر کمبود امکانات وتجهیزات اطفای حریق سبب می شد تا گستره زیادی از این عرصه ها در شعله های آتش بسوزد.
** دوری مسافت و تاخیر در اعزام بموقع بالگرد مهم ترین دغدغه مسئولان منابع طبیعی
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر گفت :‌ دوری مسافت و تاخیر در اعزام بموقع بالگرد برای اطفای حریق در جنگل های این منطقه از مهم ترین مشکلاتی است که هم اکنون شاهد آن هستیم .
عسگری افزود :‌ به عنوان نمونه چندین فقره آتش سوزی که سال جاری در برخی از ارتفاعات جنگلی حوزه این اداره کل رخ داده در پی هماهنگی های بعمل آمده ازعبدالله آباد تهران بالگرد به این منطقه اعزام کردند و درحالی که گستره زیادی از این عرصه ها در آتش سوخته بود.
**ضرورت اختصاص بالگرد برای اطفای بموقع حریق در جنگل های مازندران
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز گفت :‌ یکی از نیازهای اضطراری برای اطفای بموقع حریق و پیشگیری از خسارت های جبران ناپذیر آن در جنگل های این استان ، اختصاص یک فروند بالگرد است. ‌
علی اصغر احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ ‌شاید تا دیروز طبق اظهار نظر بعضی از کارشناسان مسائلی مانند چرای بی رویه دام ، برداشت غیرقانونی از منابع جنگلی ،‌ ساخت وساز ، تصرف غیرقانونی به اراضی ملی ،‌توسعه ناپایدار گردشگری به عنوان عوامل تهدید کننده و نابودی جنگل های شمال بویژه مازندران نقش داشت ولی امروز آتش سوزی سبب تخریب گستره زیادی ازعرصه های ملی دراین منطقه شده است.
وی اظهارداشت : هم اکنون پایگاه اطفای حریق منابع طبیعی برای ارائه خدمات در زمان وقوع احتمالی حریق در جنگل های این استان در گلستان راه اندازی شده است ولی هر زمان حادثه آتش سوزی که در جنگل های این منطقه رخ می دهد برای اطفای آن از استان های البرز یا تهران بالگرد اعزام می کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت :‌ به عنوان نمونه آتش سوزی چند روز اخیر که در اراضی جنگلی نور ، بابل ، نکا ، آمل و بهشهر رخ داد از ساعت حوالی ۸ روز گذشته با مسئولان ذیربط برای اعزام ۲ فروند بالگرد تماس برقرار شد که یکی از بالگرد ها حوالی ساعت ۱۶ وارد این استان شد.
وی ادامه داد :‌ نتیجه این پی گیری ها آن شد که این بالگرد نتوانست برای خاموش کردن اتش در جنگل های نور به موقع به محل وقوع حادثه اعزام شود.
احمدی افزود :‌مساله مهم تر آنکه درصورتی اگر همزمان چنین حادثه ای در دیگر جنگل های کشور رخ دهد چه اتفاقی می افتد آیا می توان با توجه به سخت گذر بودن جنگل های منطقه و نیز کمترین امکانات و تجهیزات سنتی جنگل های دچار آتش سوزی را مهار وخاموش کرد؟
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت : اگرچه استاندار برای تخصیص چنین تجهیزاتی نامه نگاری های فراوانی با سازمان های ذیربط کرده اند و این تلاش ها متاسفانه تاکنون نتیجه ای نداشته ولی نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی دراین حوزه می تواند اثربخش باشد.
احمدی افزود :‌ درصورتی اگر یک فروند بالگرد با مدیریت استانداری مازندران برای این موضوع اختصاص دهند بخش عمده ای از مشکلات مربوط به این بخش حل خواهد شد.
فرمانده یگان حفاظت از جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشورنیز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که راه اندازی پایگاه اطفای حریق جزو اولویت های این سازمان است.
سرهنگ قاسم سبزعلی گفت که ‌هم اکنون پایگاه های اطفای حریق در استان های،‌گلستان، کرمانشاه، ایلام راه اندازی شده است
به گفته فرمانده یگان حفاظت از جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور طبق هماهنگی های انجام شده در سال گذشته، امسال قرار است ۱۴ نقطه بحرانی برای استقرار بالگرد در کشور در نظر گرفته شود که یکی از نقاط در خوزستان و احتمالا در دزفول خواهد بود.
مازندران با ۲۴ هزار کیلومترمربع وسعت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی دارد که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر قرار دارد.