ونگ وا سرویس اجتماعی فاطمه نوری: هفته گذشته نمایشگاه توانمندی‌ها و تولیدات بانوان سرپرست خانوار مازندران با عنوان «لِتکا» در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مازندران برگزار شد و بانوان زیادی از سراسر استان تولیدات خود در عرصه‌های مختلف را عرضه کردند.

برگزاری این نمایشگاه با سفر معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده همراه بود. «معصومه ابتکار» پس از حضور در چند جلسه و نشست با نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد و کارآفرینان استان مازندران، همراه با مسئولان استان سری هم به این نمایشگاه زد و از نزدیک با تعدادی از بانوان فعال مازندران دیدار کرد. در حاشیه سفر معاون رئیس دولت در امور بانوان و خانواده، فرصتی دست داد تا گفت‌وگویی کوتاه با «معصومه ابتکار» داشته باشیم. او در این گفت‌وگو بر لزوم آموزش به زنان و به ویژه زنان روستایی مازندران برای بهبود فعالیت‌های اقتصادی و حتی عرضه محصولات از طریق تجارت الکترونیک تأکید کرد. این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:

  • دغدغه بانوان مازندران نبود بازار مناسب برای عرضه محصولاتشان است. برنامه دولت در این زمینه چیست؟

بازاریابی کالاهای ارزنده از طریق اتاق بازرگانی پیگیری می‌شود و مشارکت بخش‌های مختلف در این زمینه مؤثر خواهد بود. با تشکیل و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در استان محصولات بانوان مازندران هم به صورت مستقیم به فروش خواهد رسید، اما توسعه تجارت الکترونیک با همکاری دستگاه‌های ذیربط نیز از جمله فعالیت‌هایی است که در این زمینه دنبال می‌شود و قرار است برای اجرای طرح‌های توسعه تجارت و معرفی کالا در سطوح بین‌المللی آموزش لازم به فعالان این بخش و زنان سرپرست خانوار ارائه شود. تقویت بانوان در این زمینه می‌تواند فرصت‌های مناسبی برای عرضه محصولاتشان و معرفی تولیدات آنها به بازارهای مختلف فراهم کند.

  • نیمی از جمعیت مازندران در روستاها ساکن هستند بنابراین نیمی از زنان مازندران در روستاها حضور دارند. برنامه‌های دولت در زمینه اشتغال زنان سرپرست خانوار به ویژه در روستاها چیست؟

بانوان مازندران در زمینه صنایع دستی، فراورده‌های کشاورزی، پوشاک و فرش دارای هنرهای زیادی هستند و محصولات تولیدی خود را با کیفیت بالا وارد بازار می‌کنند. از سوی دولت برای آموزش مهارت‌ها و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی کارهای خوبی صورت گرفته و این اقدام‌ها ادامه خواهد داشت. ارتقای سطح مهارت‌ها نیز از برنامه‌های مهم و در دستور کار دولت است.
فراهم شدن فضای بازاریابی برای تولیدات بانوان در زمینه صنایع دستی، تزئینی و مصرفی و فراورده‌ها کشاورزی ضرورت فراوانی دارد. این موضوع در بحث تجارت الکترونیک و صادرات اهمیت و تاثیر دارد و باعث کامل شدن چرخه تولید می‌شود. با اجرای آن و استمرار فروش محصولات، اشتغال بانوان تحصیلکرده روستایی و سرپرست خانواده ارتقا یافته و باعث رشد اقتصادی و بهبود معیشت برای خانوار‌ها می‌شود.

  • مازندران از استان‌هایی است که آمار بالایی در بیکاری زنان به ویژه بانوان زیر ۳۵ سال دارد. در این زمینه برای استان‌هایی با این شرایط چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

برای حل معضل بیکاری توان‌افزایی دختران و ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت آنها بهترین روش است. مشاغل سبز و کارآفرینی در حوزه محیط زیست و کارهای بین‌المللی نیز در حال انجام است زیرا توجه به مشاغل سبز می‌تواند از جنبه اقتصادی و بهداشتی کارساز باشد و در عین حال برای کارآفرینی حوزه زنان هم استفاده شود. درست است که مازندران در حوزه محیط زیست چالش‌هایی دارد اما اگر به مشاغل سبز توجه شود، علاوه بر اشتغال‌زایی برای زنان، هم برای مازندران از نظر اقتصادی درآمدزاست و هم جنبه‌های بهداشتی خواهد داشت. دولت در حمایت از اشتغال روستایی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای حوزه مدیریت پسماند، اعتبار و مشوق‌های قابل توجهی در نظر گرفته است که زنان جامعه روستایی و حتی شهری می‌توانند با توجه به همین اعتبارات و معافیت مالی در زمینه پسماند و اشتغال سبز کارآفرینی کنند.

  • زنان به ویژه در مازندران عمدتا در معرض مخاطرات شغلی هم هستند، ازجمله زنان کشاورز که فعالیت فصلی دارند و سال‌هاست بحث بیمه آنها به سرانجام نرسیده است. این معاونت پیگیری‌هایی برای این موضوع دارد؟

توافقنامه وزارت جهادکشاورزی و سازمان استاندارد از جمله کارهای ویژه در این زمینه است که ۲۳ مهر، هم‌زمان با روز جهانی زن روستایی صورت گرفت. آموزش زنان روستایی برای تولید کالای استاندارد از دغدغه‌های جدی دولت است تا محصولات تولیدی خود، به ویژه مواد غذایی را بدون مصرف کود و سم، با کیفیت بالا وارد بازار کنند.
این تفاهمنامه همچنین علاوه بر بیمه صندوق‌ها برای بازاریابی و فروش کالاها ، تسهیلات و اعتبارات لازم را برای آنها فراهم می‌کند. تلاش دولت هموار کردن مشکلات برای تولیدات و فعالیت‌های اقتصادی زنان روستایی است.

  • در مناطق روستایی هنوز ازدواج در سنین پایین مرسوم هست. آیا برنامه‌ای برای این موضوع دارید؟

آموزش و فرهنگسازی در این زمینه بسیار کارساز است. به عنوان مثال در مذاکرات با مولوی‌های سیستان و بلوچستان این موضوع مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است. علاوه بر آموزش، بازنگری در قوانین هم تاثیرگذار است و باید موارد مهم در زمینه سن ازدواج مورد بررسی لازم قرار گیرد. در این زمینه به همگرایی و توافق لازم برای بررسی سن ازدواج نیاز است زیرا ازدواج کودکان به سود هیچ کسی نیست و آسیب‌های جدی برای جامعه را دربر دارد. پزشکان به جنبه بهداشتی در این موضوع اعتراض زیادی دارند، زیرا واقف هستند آثار و پیامدهای منفی را در برخواهد داشت و باید تلاش شود فضایی منطقی برای اصلاح قوانین به‌وجود آید.

  • برای چالش‌های اجتماعی مربوط به حوزه زنان مثل زنان خیابانی که معمولا در آمارها کمتر به آنها اشاره می‌شود چه راهکاری اندیشیده شده است؟

در زمینه آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین مسأله از طریق آموزش، آموزش حقوقی و توان‌افزایی حقوقی است. همچنین نقش دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و رسانه‌ها در زمینه آموزش، توان‌افزایی بانوان و کاهش آسیب‌ها مهم است.

  • دولت چه نگاهی به جریان‌ها یا پویش‌های اجتماعی به راه افتاده طی چند سال اخیر در حوزه زنان دارد؟ برخی از این جریان‌ها تا حدودی نگاهی افراطی به حقوق زن دارند. این جریان‌ها را فرصت می‌دانید یا تهدید؟

ما تلاش داریم مسأله حقوقی مربوط به بانوان را از طریق مسیر حقوقی دولت، مجلس و لایحه پیگیر باشیم تا از طریق رایزنی در بخش‌های مرتبط با این موضوع مشکلات پیش رو را مرتفع کنیم. یکی از پیامدهای این جریان‌ها در صورتی که به درستی فعالیت نکنند و هدایت نشوند، ایجاد رودررویی و تنش در جامعه است؛ باید این دغدغه از طریق قانون و در چارچوب ضوابط و مقررات به پایان برسد.