معاون تربیت بدنی آموزش و پروش مازندران سرانه فضای ورزشی دانش آموزان استان را ۹۰ سانتی متر اعلام کرد و گفت که این میزان نصف میانگین کشوری است .

سید علی ساداتی میانگین سرانه فضای ورزشی سرپورسیده مدارس کشور را یک متر و ۸۰ سانتی متر مربع اعلام کرد.
استاندارد سرانه فضای ورزشی برای هر دانش آموز یک متر مربع است .
وی علت اصلی این کمبود را در بی توجهی مدیران در سال های گذشته دانست و گفت : در دولت های قبلی که دیگر استان ها از حجم عظیمی از اعتبارات برای ساخت فضاهای ورزشی دانش آموزی بهره می بردند ، مدیران استان غافل مانده بودند.
معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش مازندران توجیه ناپذیر بودن ساخت فضای آموزشی در برخی مناطق را هم از دیگر عوامل عقب ماندگی در این زمینه برشمرد و توضیح داد : بسیاری از مدارس در مناطق کوهستانی و روستایی به خاطر این که دانش آموز زیادی ندارند ، از داشتن فضای ورزشی محروم مانده اند.
** محرومت از فضای ورزشی در ۶ منطقه
ساداتی همچنین گفت که در حال حاضر ۶ منطقه آموزش و پرورش شهری مازندران از داشتن سالن ورزشی دانش آموزی محروم هستند .
وی از وجود ۳۰ طرح نیمه تمام ورزشی در مدارس مازندران خبر داد و افزود : امسال حدود ۳۵ میلیارد ریال اعتبار برای این منظور اختصاص یافته که تمامی این طرح ها تکمیل خواهد شد.
**اجرای طرح ‘ حیاط پویا ‘ برای ۸۰۰ مدرسه مازندران
معاون تربیت بدنی آموزش و پروش مازندران همچنین با اشاره به اجرای طرح حیاط پویا در بیش از ۸۰۰ مدرسه استان در سال گذشته ، ابراز امیدواری کرد که این طرح امسال در تعداد بیشتری از مدارس استان اجرا شود.
استان مازندران بر اساس آمارهای رسمی حدود چهار هزار مدرسه دارد.
طرح حیات پویا یکی از برنامه های آموزش و پرورش برای ایجاد تحرک در دانش آموزان در فضای مدرسه برای جلوگیری از چاقی آنهاست .
بر اساس گزارش های رسمی نهادهای مرتبط ، استان مازندران رتبه چهارم را در چاقی دانش آموزان دارد و علت اصلی آن هم کم تحرکی دانش آموزان به خاطر زندگی دستکم ۸۵ درصد آنان در فضاهای آپارتمانی است .
ورزش صبحگاهی ، زنگ تفریح ورزشی ، ترسیم اشکال هندسی مانند بازی ‘لی لی’ و دیگر بازی ها و سرگرمی هایی که با تحرک انجام می شود ، از برنامه های طرح حیاط پویا است .
معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش مازندران از برگزاری المپیاد ورزشی میان مدارس و طرح ورزش و خانواده به عنوان دیگر برنامه های آموزش و پرورش برای ایجاد تحرک بیشتر در دانش آموزان در کنار طرح حیاط پویا نام برد.
وی از خانواده های خواست تا برنامه ریزی و سلامت دانش آموزازن را از مدارس طلب کنند و خود به صورت مستمر با این موضوع در ارتباط باشند .
ساداتی همچنین از استمرار ۲ ساعت زنگ ورزش در مدارس انتقاد کرد و گفت : متاسفانه این مقدار زمان برای برنامه ریزی ورزشی داشن آموزران کافی نیست .
وی با اعلام این که بیشتر دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاق در مازندران در مقطع ابتدائی حصیل می کنند ، بر ضرورت برنامه ریزی برای افزایش تحرک در میان این دانش آموزان با افزایش ساعت ورزش در مدارس تاکید کرد./ ایرنا