واحد بخار شماره ۴ نیروگاه شهید سلیمی شهرستان نکا در استان مازندران پس از یک وقفه حدود ۱۰ روزه و انجام تعمیرات کامل ، بار دیگر وارد مدار شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه شهید سلیمی سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که این واحد بخار با استفاده از توان نیروها و متخصصان داخلی ، تجهیزات داخلی و بومی و به دست متخصصان و کارگران مجرب کشور تعمیر و به مدار تولید بازگردانده شده است.
محسن نعمتی افزود : واحد شماره ۴ بخار نیروگاه نکا به ظرفیت ۴۴۰ مگاوات ساعت برق از ابتدای مهرماه برای تعمیرات اساسی از مدار خارج و بعد از تعمیرات دوباره وارد مدار شد.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا با تاکید بر صرفه جویی در مصرف انرژی گفت : با تعمیرات انجام شده مشکلی در تولید برق امسال در استان مازندران نخواهیم داشت.
نیروگاه شهید سلیمی نکا در ساحل جنوبی دریای خزر در ‎ ۲۵کیلومتری شهر نکا از بزرگ ترین نیروگاههای بخاری کشور با قدرت اسمی ۲ هزار و ‎ ۲۱۴مگاوات است.
این نیروگاه متشکل از چهار واحد بخار هر یک با قدرت اسمی ‎ ۴۴۰مگاوات ، سیکل ترکیبی شامل ۲ واحد گازی با قدرت نامی ‎ ۱۳۷/۵مگاوات و یک واحد بخار دیگر با قدرت ‎ ۱۶۰مگاوات و همچنین ۲ واحد توربواکسپندر با قدرت نامی هر یک ‎ ۹/۵مگاوات است.
ظرفیت تولید برق در واحدهای بخار این نیروگاه یکهزار و ۷۶۰ مگاوات و با احتساب واحدهای سیکل ترکیبی و توربین های انبساطی ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات است.
سوخت اصلی واحدهای بخاری نیروگاه شهید سلیمی نکا گاز طبیعی و سوخت کمکی آن مازوت است.
واحدهای بخاری نیروگاه بعد از هر ۲۵ هزار ساعت کارکرد معادل واحد ، مورد تعمیرات نیمه اساسی و پس از ۵۰ هزار ساعت کارکرد، تحت عملیات تعمیرات اساسی قرار می گیرند.
این تعمیرات اساسی ، بهینه سازی توربین فشار ضعیف ، ژنراتور و بویلر تا ترمیم عایق های بویلر و تمیزکاری لوله‌ های کندانسور اصلی و فرعی و کولرهای آب سرویس بوده و برخی بازدید و تمیزکاری ، تست و تنظیم ، شست‌ و شو ، تعویض و انجام برخی اقدامات تخصصی دیگر را شامل می شود.