رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: در نیمه نخست سال جاری حجم صادرات استان مازندران به کشور عراق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد بیشتر شد و به ۱۵۰ میلیون دلار رسید.

عبدالله مهاجر روز شنبه در نشست سفیر عراق در تهران با تجار و صادرکنندگان مازنی در ساری ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی مازندران به عراق را در سال گذشته افزون بر ۲۵۰ میلیون دلار اعلام کردهو افزود: در مقایسه با ارزش ۶ میلیارد دلاری صادرات ایران به این کشور، سهم مازنی ها کمتر از پنج درصد است.
دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران نوسان تعرفه گمرکی و سخت گیری عراقی ها برای صدور ویزای تجاری را علت اصلی در پایین بودن ظرفیت صادرات غیرنفتی تجار مازنی به این کشور بیان کرد.
مهاجر از سفیر عراق خواست تا با ابلاغ پیغام تجار مازنی به مسوولان کشورش زمینه بیشتری را برای صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی این استان به عراق فراهم کند.
معاون اقتصادی استانداری مازندران برخورداری این استان از سه فرودگاه و ۳۸۳ کیلومتر خطوط ریلی و سایر زیرساخت ها را مهمترین ظرفیت های زیربنایی این استان بیان کرد و گفت که ما با تولید سالانه ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی و داشتن زیرساخت ها می توانیم بخش زیادی از نیازمندی ها غذایی و صنعتی عراق را تامین کنیم.
حسن خیریانپور در این نشست افزود : میزان صادرات این استان در مقایسه با ظرفیت های تولیدی به خصوص ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی زیاد نیست و ظرفیت مازندران برای صادرات به عراق بیش از این ها می تواند باشد.
وی خواهان تسهیل در صادرات کالاهای غیرنفتی مازندران به کشور عراق شده است.
خیریانپور برای افزایش صادرات مازندران به عراق برپایی نمایشگاه دستاوردهای این استان وسرای تجاری این خطه شمال کشور در عراق را پیشنهاد کرد.
‘ارجح صابر عبود الموسوی ‘ سفیر عراق در تهران صبح امروز با دعوت رسمی استاندار مازندران به ساری سفر کرد و این سفر ۲ روزه است./ ایرنا