سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت که در چند سال گذشته هیچ خسارتی به محوطه باستانی و تاریخی ‘ کمیشان ‘ واقع در شهرستان نکا در شرق این استان وارد نشده است .

چند روز گذشته گزارشی در رسانه ها و فضای مجازی منعکس و در آن ادعا شده است که دست اندازی و بی توجهی در سال های اخیر سبب تخریب محوطه تاریخی و باستانی کمیشانی شده است.
عبدالمطلب شریفی روز  افزود : خسارت های وارد شده به محوطه کمیشانی مربوط به قبل از کشف آن بوده و به زمان احداث جاده بهشهر – نکا در سال های قبل از انقلاب بر می گردد .
وی گفت : اکنون تمام فعالیت های عمرانی و همچنین فعالیت دیگر دستگاهها در این منطقه و دیگر مناطق باستانی و تاریخی استان با نظارت و رصد میراث فرهنگی شهرستان ها و استان انجام می شود .
سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت : دهنه غار تاریخی کمیشان در سال ۱۳۶۹ در جریان عملیات تعریض محور نکا – بهشهر رویت و اداره کل میراث فرهنگی از آن زمان از وجود آن با خبر شد و در همان سال تیمی از دانشگاه تهران به سرپرستی ‘ رحیم صراف ‘ استاد وقت باستان شناسی دانشگاه به این محوطه فرستاده شد و کاوش هایی را انجام دادند که متوجه قدمت دوره نوسنگی این محوطه شدند .
وی افزود : متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار و همچنین به دلیل تند شدن پیچ جاده ، امکان تغییر مسیر جاده وجود نداشت ، در نتیجه تعریض جاده در آن زمان با نظارت میراث فرهنگی استان و شهرستان انجام شد که خسارت جدی به محوطه وارد نکرد ، اما برخی از سفالینه ها و اشیای تاریخی خسارت دیدند که تعداد آنها اندک بود .
شریفی گفت : چندین سال پیش برای محافظت از این محوطه ، مواد زیر سازی در کناره های جاده ریخته شد که محدود شدن دید رانندگان و همچنین آبگرفتگی محور را به دنبال داشت که به تصادفات و تلفات جانی بسیاری منجر می شد در نتیجه برای حل این مشکل در سال ۹۴ اداره راه شهرسازی شهرستان نکا با مجوز میراث فرهنگی و همچنین نظارت این سازمان اقدام به تخت و پخش کردن این مصالح کرد که هیچ آسیبی به این محوطه وارد نکرده است .
سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت : یافته های جدید باستان شناسانان نشان می دهد که قدمت سکونت در این منطقه به دوره پارینه سنگی و حدود ۱۰۰ هزار سال پیش بر می گردد.
غار باستانی کمیشان که در حدود هفت کیلومتری شرق شهر نکا واقع است ، یکی از سه منطقه باستانی است که میراث فرهنگی مازندران هم اکنون طرح کاووش باستان شناسی را در آن در دست اجرا دارد.
حفاری باستان شناسی در این غار با سرپستی حسن فاضلی در حال انجام است . قرار است در نتیجه این کاووش علاوه بر گاه نگاری و شناسایی اولین استقرار روستاهای مازندران ، عرصه و حریم این غار تاریخی هم مشخص شود.
استان مازندران بر اساس بررسی های محققان باستان شناسی دارای ۲ هزار و ۴۷۵ محوطه باستانی است که از این تعداد ۱۲۳ محوطه دارای آثار شاخص دوره های پیش از تاریخ ، ۲۵۶ محوطه دارای آثار شاخص دوره آغاز تاریخی یا عصر آهن و ۶۴۸ محوطه معرف فرهنگ دروه هخامنشیان ، اشکانیان و ساسانیان است .
یکهزار و ۹۸۶ محوطه باستانی مازندران هم مربوط به دوره اسلامی است .
شهرستان بهشهر در شرق مازندران با توجه به وسعت دارای بیشترین محوطه باستانی مربوط به دوره پیش از تاریخ است ./ ایرنا