وزارت تعاون برای حمایت بیشتر از مشاغل خانگی با جهاد دانشگاهی، تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده تا برای ۲۰ هزار نفر در ۸ استان کشور، شغل ایجاد شود. این وزارتخانه به طرح‌های ارسالی که پذیرفته می شود، تا ۲۰ میلیون تسهیلات می پردازد.

 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بن‌بست‌زدایی از حوزه اشتغال، رویکرد کمک به مشاغل خانگی را نیز به فهرست اقدامات خود اضافه کرده است. 

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین امضای تفاهمنامه همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قرارداد توسعه مشاغل خانگی در هشت استان برای ٢٠ هزار نفر در محل جهاد دانشگاهی را امضا کرد.

وام به تنهایی، اشتغال ایجاد نمی‌کند

او در این آیین تأکید کرده که در گذشته با پرداخت وام و صدور مجوز درصدد اشتغالزایی بودند که بی تردید با تسهیلات به تنهایی اشتغال ایجاد نمی شود.

پایش استان‌ها برای تزریق اعتبار

منصوری می گوید: ظرفیت استان‌ها شناسایی شده و با استفاده از تسهیلات برای آموزش مهارت و مداخله در اتصال مشاغل به بازار، این نوع اشتغال پیگیری می شود.

بیمه های ارزان قیمت مشاغل خانگی می آید

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این آیین گفت: ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۶۰۰ هزار نفر از متقاضیان ایجاد مشاغل خانگی اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده، ۶۰ درصد از مشاغل خانگی ایجاد شده، هنوز پایدار هستند که رقم خوبی است.

وزیر تعاون ادامه داد: در خصوص ۴۰ درصد دیگر قرار شد که مشکل آنها از طریق کلینیک های اشتغال مورد بررسی قرار گیرد.

ربیعی همچنین اعلام کرد که به زودی از بیمه های ارزان قیمت برای مشاغل خانگی رونمایی می شود.

۶۹۳ طرح مشاغل خانگی پایش شدند

در همین راستا، به گزارش ایسنا، وحیده نگین، مشاور امور زنان و خانواده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از پایش ۶۹۳ طرح مشاغل خانگی با اشتغالزایی ۴۲ هزار نفر در دولت یازدهم خبر داده و می گوید: در راستای حمایت از تعاونی‌های زنان، وزارت تعاون ساماندهی متقاضیان در قالب تعاونی‌های مشاغل خانگی را در دستور کار قرار داده است.

مشاغل يا كسب‌وكار خانگي، آن دسته از فعاليت هايي است كه توسط عضو يا اعضا خانواده در فضاي مسكوني در قالب يك طرح كسب و كار بدون مزاحمت و ايجاد اخلال در آرامش واحدهاي مسكوني همجوار شكل مي‌گيرد و منجر به توليد خدمت يا كالاي قابل عرضه به بازار خارج از محيط مسكوني مي‌شود. شاغلين كسب و كار مذكور براي كسب منافع به صورت هاي ذيل فعاليت می کنند:

۱- انجام فعاليت به صورت كارمزدي براي كارفرماي خارج از محيط مسكوني

۲- انجام فعاليت مستقل اعم از تامين مواد اوليه تا عرضه و محصول به خارج از محيط مسكوني

۳- انجام فعاليت به صورت تعاوني، اتحاديه و يا مشاركت با بنگاه‌هاي بالادستي تامين‌كننده مواد اوليه و عرضه محصول آنان در بازار، ترجيحاً به صورت كسب‌وكار خوشه‌اي

به طور معمول، در صورت پذیرفته شدن طرح ها، به هر یک از آنها تسهیلاتی به ارزش ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان تعلق می گیرد.( پول نیوز )