نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این نکته که ادبیات و لحن مداحی ها و محتوای منبرها نسبت به اهداف و ارزش های اسلام نامناسب و از شان آن کاسته شده است ، گفت که این موضو مهم در مجلس خبرگان رهبری مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

آیت الله نور الله طبرسی روز دوشنبه در همایش سالانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران در ساری افزود: امروز برخی از مداحی ها و منبرها با لحن ، موسیقی و ادبیات پائین نسبت به ائمه اطهار برگزار می شود که باید اصلاح شود.
نماینه ولی فقیه در مازندران گفت : اینکه برخی از مداحان و روحانیون با معصومین و ائمه اطهار (ع) با لحن نامناسب برخورد می کنند و یا اینکه از طریق ائمه اطهار فقط از مردم اشک می گیرند، صحیح نیست.
وی به اهمیت ماه محرم و نحوه برگزاری عزداری امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود : امروز برخی از آئین های عزاداری محرم نظیر علم گردانی و قمه زنی که در گذشته مورد تائید مراجع بوده ،منفور است و باید اصلاحات در عزاداری را مورد توجه قرار بدهیم.
امام جمعه ساری خاطر نشان کرد : همه ما غلام و مخلص و پابوس امام حسین (ع) هستیم و خضوع بنده بودن در مقابل خداوند و امامان معصوم نیز عیبی ندارد ، اما امروز علمداری و قمه زنی در عزاداری امام حسین منفور شده است و باید بپذیریم.
طبرسی نظم بخشی در برگزاری عزاداری را مهم توصیف کرد و گفت : موقع نماز همه باید نماز اقامه کنند نه اینکه عده ای مشغول طبل زنی ، زنجیر زنی و سینه زنی باشند و عده ای مشغول اقامه نماز ؛ این نشانه بی نظمی است.
وی عزاداری امام حسین ( ع) را مهم و با عظمت توصیف کرد و افزود: عزاداری عامل وحدت و ایستادگی است و ارزش های اسلامی و آرمان های انقلاب در عزاداری های محرم بازخوانی می شود.
وی به اهمیت عملیاتی شدن طرح ها و برنامه های ستاد امر به معروف و نهی از منکر در استان مازندران اشاره کرد و بیان داشت: مازندران به خاطر موقعیت گردشگر پذیری در چنبره انواع فرهنگ های اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی قرار گرفته است و امروز سواحل مازندرانی خزر در بدترین شرائط اخلاقی و اسلامی قرار دارد.
وی با بیان ان نکته که ‘ به من چه ‘ در خطه علوی و اسلامی مازندران در شرائطی در حال گسترش است که منکرات روز به روز ارزش های اسلامی و آرمان های شهدا را زیر سئوال می برد ، گفت : حجت بر ما تمام شده است، انقلاب کردیم که معروف را گسترش دهیم و بی عدالتی های شاهنشاهی ۲ هزار و ۵۰۰ ساله را اصلاح کنیم ،اما وضعیت فعلی ما چنین نیست .
طبرسی با اشاره به اینکه باید عیب کار را پیدا کنیم ، افزود : من معتقدم که همه باید خودمان را اصلاح کنیم ، من خودم را به عنوان رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران مقصر می دانم.
وی توضیح داد : در چند سال اخیر بر ضرورت تشکیل وزارتخانه امر به معروف تاکید شده است تا این وزارتخانه همانند سایر وزارتخانه ها علاوه بر اختصاص بودجه برنامه های اجرایی را عملیاتی کند.
او افزود : امروز امر به معروف و نهی از منکر لسانی نیز در جامعه نهادینه نشده و احساس وظیفه در این بخش در جامعه ضعیف است.
امام جمعه مرکز استان مازندران خاطرنشان کرد: خروجی از برگزاری جلسات و برنامه های امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران در عمل شاهد نیستیم ، در حالی که به اندازه کافی آیات و روایات از بشارت دهنده، تهدید و تشویق کننده امر به معروف ونهی از منکر وجود دارد.
وی گفت : جلسات هفتگی ، ماهانه ، فصلی و سالانه امر به معروف و نهی از منکر در مازندران نیز به اندازه کافی برگزار می شود ، اما خروجی در این بخش وجود ندارد.
او امام حسین (ع) را معروف مسجل و یزید را منکر دانست و گفت : پس محرم ماهی است که معروف و منکر را مشخص می کند.
طبرسی بیان داشت : عزاداری امام حسین به مقولات اجتماعی از جمله بروکراسی اداری ، حجاب و حقوق شهروندی و حتی سود بانکی توجه می کند ، اما شرائط ما در هر یک از این مقولات نامطلوب است.
وی بی حجابی و سود بانکی را از منکرات اصلی در جامعه اسلامی دانست و گفت: در حالی که سود بالای بانکی ربا و منکر است و بسیاری از خانواده ها ،بخش تولید و اشتغال را دچار چالش جدی کرده است، ما نمی توانیم این مشکل را برطرف کنیم./ ایرنا