سفیر روسیه در تهران گفت که تجار ایرانی با فرصت سوزی نتوانستند در بازار روسیه برای خود جایگاه با ثباتی را دست و پا کنند.

  لوان جاگاریان روز شنبه در نشستی با تجار و صادرکنندگان مازنی در ساری افزود : روسیه به دلیل حوادث اوکراین با تحریم کشورهای اروپایی مواجه شد و ورود محصولات کشاورزی این کشورها به روسیه قطع شد ، این فرصت مناسبی برای تجار ایرانی بوده تا بتوانند در بازارهای روسیه برای خود جایگاه خوبی را فراهم کنند.
وی اضافه کرد : متاسفانه تجار ایرانی نتوانستند آن گونه که انتظار می رفت ،صادرات محصولات کشاورزی به روسیه داشته باشند و نیاز ما را تامین کنند و این فرصت ها از دست رفت.
جاگاریان به قطع ارتباط موقت کشورش با ترکیه نیز اشاره کرد و اظهارداشت : در این زمان هشت ماهه نیز تجار ایرانی نتوانستند از فرصت های ایجادی برای صادرات محصولات کشاورزی استفاده کنند.
سفیر روسیه در تهران اظهارداشت : در شرایط فعلی جزء ۲ استان مازندران و گیلان از استان های شمالی کشور، سایر استان های ایران ارتباط اقتصادی با روسیه ندارند و این از نقاط ضعف محسوب می شود.
** روابط خوب سیاسی ایران- روسیه
جاگاریان اظهارداشت : ۲ کشور ایران و روسیه ارتباط بسیار خوبی با هم دارند و سفر روسای جمهوری ۲ کشور نیز این ارتباطات را از لحاظ سیاسی در سطح بالایی ارتقاء داده است و روابط اقتصادی ۲ جانبه نیز مستحکم شده است.
وی اضافه کرد : هر سال سطح ارتباطات و همکاری سیاسی و اقتصادی بین کشورهای ایران و روسیه افزایش می باید و انتظار ما این است که تجار ایرانی نیز بتوانند متناسب با افزایش سطح ارتباطات سیاسی و اقتصادی صادرات کالا به روسیه داشته باشند.
وی با تایید برخی سخت گیری ها برای ورود کالای ایرانی به روسیه از جمله تعرفه گمرکی افزود : در نشست اقتصادی مشترکی که بزودی در مسکو با شرکت تجار ایرانی و روسی برگزار می شود این موانع بررسی و تلاش می شود تا این مشکلات کمتر شود.
** نشست اقتصادی مشترک ایران- روسیه در انتظار معرفی نماینده ایران
سفیر روسیه در تهران دلیل تاخیر در برگزاری نشست مشترک همکاری های اقتصادی ایران- روسیه در مسکو را ناشی از انتخاب نشدن رئیس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران- روسیه در دولت دوازدهم دانست
پیش از این دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم ریاست کمسیون مشترک ایران و روسیه را بر عهده داشت.
جاگاریان افزود : با انتخاب مسوول کمسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران- روسیه از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در کمترین زمان ممکن نشست مشترک در مسکو برگزار خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد تا با برگزاری نشست مشترک ایران- روسیه در مسکو بخشی ازمشکلات تجار ایرانی برای صادرات کالا به مسکو رفع شود.
براساس آمار میزان مبادلات تجاری بین ایران و روسیه در سال ۲۰۱۶ حدود ۲٫۲ میلیارد دلار بوده که ۳۰۰ میلیون دلار از این مبادلات سهم ایران است و یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار سهم واردات ایران از روسیه است.