متخصص زنان و زایمان گفت: میزان متوسط سزارین در مازندران نسبت به زایمان طبیعی بیشتر است در کتاب‌های مرجع زنان توصیه شده سزارین حداکثر ۲۵ تا ۳۰ درصد زایمان را تشکیل دهد اما ۹۰ درصد زایمان‌ها در مازندران به صورت سزارین انجام می‌شود. این امر با توجه به تغییر سبک زندگی طی چند سال اخیر به وقوع پیوسته است.

اشاره: عذرا سلطانی پزشک متخصص زنان و زایمان که حدود ۲۰ سال است در مازندران به ویژه در ساری به صورت تخصصی به طبابت می‌پردازد. بیماری‌های شایع در بانوان سبب شد تا گفت‌وگوی مبسوطی با این متخصص انجام شود.
عفونت‌های ناحیه تناسلی از شایع‌ترین بیماری‌های زنان است که از سن ۱۸ تا ۵۰ سالگی بسیاری از خانم‌ها درگیر آن هستند میکروارگانیسم‌های زیادی می‌توانند عامل بروز این عفونت‌ها باشند.
عفونت‌های قارچی واژن یکی از بیماری‌های عفونی است که خانم‌های بسیاری در طول زندگی آن را بارها و بارها تجربه می‌کنند. سایرعفونت‌های واژن در نگاه اول شاید یک بیماری ساده به نظر برسد ولی ابتلا به این بیماری خالی از دردسر نیست و باید حتما تحت نظر پزشک درمان شوند و آنچه بانوان باید درباره عفونت‌های واژن بدانند این است که پیشگیری همواره بر درمان مقدم است درباره عفونت واژن و عفونت‌های ناحیه تناسلی با دکتر عذرا سلطانی متخصص زنان و زایمان گفت‌و‌گو کرده‌ایم ماحصل این گفت‌و گو را در زیر می‌خوانید:
*درباره شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری زنان و مراجعه آن‌ها به درمانگاه‌های زنان و زایمان چیست، توضیح دهید.
واژن بطور نرمال در خود انواع میکروارگانیسم‌هارا دارد که به آن فلور نرمال واژن می‌گویند این میکروارگانیسم‌ها باهم درحال تعادل هستند هر عاملی تعادل آن‌ها را بهم بزند می‌تواند باعث عفونت شود . مهم‌ترین بیماری شایع در خانم‌ها عفونت‌ها و خونریزی‌های غیر طبیعی رحمی است.
عفونت قارچی ۳_ ۴ بار در سال امری عادی تلقی می‌شود زیرا قارچ جزیی از فلور نرمال واژن محسوب می‌شود. اگر تحت شرایطی میکروب‌های نرمال در واژن از بین بروند محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها خواهد بود و عفونت قارچی شکل می‌گیرد. شرایط مستعد کننده برای رشد قارچ‌ها شامل مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی، قرص‌های ضد بارداری، دیابت و حاملگی است.
مصرف آنتی بیوتیک به دلیل از بین بردن میکروب‌هایی که جز فلور نرمال واژن هستند باعث عفونت قارچی می‌شود.
عامل بسیاری از عفونت‌ها میکروب‌های درون واژن هستند، به عنوان مثال مایع منی با ph قلیایی سبب قلیایی شدن واژن و زمینه‌ای برای رشد بی‌هوازی می‌شود. که در پی آن عفونت‌های لگنی با بروز ترشحات بدبو و متعفن ظاهر می‌شود.
* سرطان دهانه رحم چقدر شیوع دارد و علائم آن چیست؟
سرطان دهانه رحم از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان نیست زیرا آزمایشات روتین پاپ اسمیر می‌تواند قبل ازاینکه سرطان تهاجمی شکل بگیرد و به محض ایجاد تغییرات پیش سرطانی در پاپ اسمیر مشخص شود و بدین ترتیب درمان لازم صورت گرفته و از سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند.
بانوان می‌توانند آزمایش پاپ اسمیر را سالی یک بار به مدت ۳ سال متوالی در صورت نرمال بودن هر ۳ سال یکبار انجام دهند. انجام این آزمایش سبب جلوگیری از شیوع بیماری سرطان دهانه رحم شده است. از علائم مهم سرطان‌های دهانه رحم لکه بینی و خونریزی بعد از نزدیکی است.
*از میـــــان سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان سرطان تخمدان چقدر شیوع دارد؟ 
سرطان تخمدان از کم شیوع‌ترین سرطان دستگاه تناسلی زنان است اما بیشترین مرگ و میر را در بین بدخیمی‌های زنان دارد. زیرا تخمدان‌ها داخل لگن قرار دارند و اگر پیشرفتی داشته باشد بیمار ممکن علائمی نداشته باشد ولی سرطان رحم و دهانه رحم به صورت خونریزی غیر طبیعی خودشان را نشان می‌دهند.
*مطلوب ترین زمان بارداری برای زنان در چه سنی است؟ 
فاصله ۲۰ تا ۳۰ سالگی بهترین دهه برای بارداری و بچه‌دار شدن است کیفیت تخمک‌ها با افزایش سن کاهش یافته بعلاوه دیابت، فشار خون بارداری، ناهنجاری کروموزمی برای جنین و افزایش شیوع سقط از عوارض حاملگی در سنین بالا است. از بین رفتن ذخیره تخمدانی همانند یائسگی به ژنتیک و نژاد وابسته است به طوری که چندین سال قبل از یائسگی ذخیره تخمدانی کاهش یافته و فولکول موجود بی‌کیفیت هستند این امر سبب کاهش میزان بارداری و کاهش جایگزینی جنین در رحم و افزایش سقط‌های ۳ ماه اول بارداری می‌شود.
*کیست تخمدان و مهم‌ترین علل ایجاد کننده آن چیست؟ 
مهمترین عامل کیست تخمدان روند فیزیولوژیک تخمک گذاری و کیست‌های فونکسیونل هستند. بعد از آن کیست‌های آندومتریوزی و انواع تومورهای تخمدان شامل تومورهای خوش خیم بینابینی و بدخیم است. بی‌نظمی در قاعدگی، وجود درد شکم از علائم کیست تخمدان بوده در بسیاری از موارد با یک سونوگرافی ساده و به طور اتفاقی تشخیص داده می‌شود. درمان کیست‌های ساده درمان انتظاری به مدت ۲ تا ۳ ماه یا مصرف قرص‌های جلوگی

ری از حاملگی که با سونوگرافی مجدد و مصرف قرص‌های جلوگیری از بین می‌روند. در صورت وجود کیست در سونوگرافی مجدد می‌توان گفت کیست نیاز به بررسی‌های بیشتر از جمله آزمایشات (تومورمارکرها) دارد در صورت نیاز با جراحی برطرف می‌شود.
*چه بیماری‌هایی از طریق مقاربت جنسی منتقل می‌شوند تشریح بفرمایید.
بیماری‌های مقاربتی، از بیماری‌های نسبتا شایعی هستند که از طریق مقاربت و از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شوند زگیل تناسلی، تبخال تناسلی، سوزاک و سیفیلیس عفونت‌هایی هستند که بین شرکای جنسی مبادله می‌شود.
در مواردی با درد ناحیه تحتانی شکم، مقاربت دردناک، سوزش و خارش واژینال وترشحات متعفن همراه است و اگر فرد ناقل از ابتلای خود بی‌خبر باشد و پیگیر درمان نباشد این بیماری‌ها میان افراد جامعه شیوع پیدا می‌کند. بیماری‌های آمیزشی عفونی محسوب می‌شود و در اغلب بیماران بی‌علامت هستند.
*یائسگی با چه علائمی آغاز می شود آیا سن یائسگی تغییر کرده است؟
سن یائسگی در فرد توسط ژنتیک و نژاد مشخص می‌شود به هیچ روشی نمی‌توان زمان آن را تغییر داد.
ممکن است در دوران یائسگی ابتدا طول مدت سیکل قاعدگی کوتاه شود و پریودی با فاصله کمتری اتفاق افتد و با نزدیک شدن بیشتر به زمان یائسگی پریودی با فاصله زیاد و دیر به دیر صورت گیرد. در این دوره که کلیماتریک به آن گفته می‌شود خانم‌ها می‌توانند علائم گرگرفتگی و خشکی واژن را کم کم احساس کنند. کاهش میل جنسی، گرگرفتگی و خونریزی غیر طبیعی از علائم قبل از یائسگی و علل مراجعه زنان به پزشک متخصص زنان است.
*دلیل انجام زایمان سزارین و آمار آن نسبت به زایمان طبیعی در مازندران چگونه است؟
میزان متوسط سزارین در مازندران نسبت به زایمان طبیعی بیشتر است در کتاب‌های مرجع زنان توصیه شده سزارین حداکثر ۲۵ تا ۳۰ درصد زایمان را تشکیل دهد اما ۹۰ درصد زایمان‌ها در مازندران به صورت سزارین انجام می‌شود. این امر با توجه به تغییر سبک زندگی طی چند سال اخیر به وقوع پیوسته است. زیرا مادران به دلیل خاطره بد از زایمان طبیعی در گذشته دختران خود را تشویق به سزارین می‌کنند. افزایش آمار سزارین ترس از درد زایمان است.
زایمان بی‌درد در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی بهترین عامل برای کاهش سزارین دختران امروز است. زیرا با هزینه کم و بدون درد زایمان طبیعی در اتاقی آرام با وجود همسر صورت می‌گیرد.
در زایمان بی‌درد یعنی بی‌حسی اپیدورال داده می‌شود که در ناحیه کمر و فضای نخاعی تزریق می‌شود و متخصص بیهوشی بالای سر مریض حضور دارد پس از تزریق داروی بی‌دردی بیمار زایمان بدون درد را تجربه می‌کند.
اخیرا بیمارستان‌ها ملزم به برگزاری کلاس‌های رایگان برای زایمان طبیعی مادران شده‌اند. در کلاس‌ها ورزش‌های مناسب دوران بارداری، آموزش مراقبت‌های دوران بارداری و آموزش زایمان طبیعی داده می‌شود