مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی مازندران مطرح کرد

مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی مازندران با بیان اینکه استان تهران و مازندران بالاترین آمار مبتلایان دیابتی را در کشور دارند گفت: بر اساس آمار شهرستان بابلسر از بیشترین بیمار دیابتی برخوردار است.

به گزارش ونگ وا، دکتر محمد خورشیدی در نشست تخصصی سیاست گذاران سلامت در حوزه دیابت اظهار داشت: دیابت بزرگترین اپیدمی تاریخ است که بیش از ۴۱۵ میلیون نفر در جهان درگیر این بیماری هستند.

وی افزود: ایران پس از پاکستان و مصر سومین کشور به لحاظ مرگ و میر ناشی از عوارض دیابت است.

مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی مازندران به افزایش مصرف انسولین در استان اشاره کرد و گفت:از سال ۹۲ تا۹۵ بیماری دیابت رشد قابل توجه ای داشته است.

وی افزود: ۷۵ هزار نفر از بیماران تحت پوشش پزشک خانواده معادل ۸ درصد از جمعیت شهری از بیماری دیابت رنج می برند.

خورشیدی گفت: از سال ۸۹ تا ۹۵ مصرف داروی تزریقی در بیماران دیابتی  چهار برابرافزایش داشته است.

وی افزود: توانمند سازی،پزشکان خصوصی یکی از راهکارهای کم هزینه در حوزه دیابت توانمند سازی پزشکان است.
خورشیدی به رشد ۷۷ درصد نسخه نویسی در حوزه دیابت اشاره کرد و گفت: نسخه تزریقی برای بیماران دیابتی در سال گذشته ۴برابر افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه استان تهران و مازندران بالاترین آمار مبتلایان دیابتی را در کشور دارند ادامه داد:  بر اساس آمار شهرستان بابلسر از بیشترین بیمار دیابتی برخوردار است.
خورشیدی از پرداخت ۱۴ میلیارد تومان هزینه دارویی دیابت در سال ۹۵ از سوی تامین اجتماعی خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود با توجه به شیوع این بیماری در ۱۰ سال آینده  پرداخت هزینه در حوزه دیابت ۱۰ برابر افزایش پیدا کند .
خورشیدی از خرید راهبردی خدمات سلامت به عنوان راهکار در این حوزه اشاره کرد و افزود: می طلبد این اقدام بصورت همگانی و یک وظیفه ملی در جهت راهکار پیشگیری از دیابت در جامعه نهادینه شود.

مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی مازندران ادامه داد: فرهنگ سازی و آموزش و آموزش توانمند سازی و بکارگیری پزشکان عمومی را از راهکارهای مقابله با بیماری دیابت عنوان کرد.

وی خواستار ایجاد کلینیک های ویژه در سطح ۲ و ۳ در جهت جلوگیری از این بیماری شد و گفت: راهکارهایی اتخاذ شود تا این بیماری جزء بیماری های خاص تلقی شود.