دومین جشنواره ی موسیقی بومی البرزنشینان لیلم با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران و شرکت فرهنگی هنری نسیم آوا با حضور استادان برجسته ی استان و کشور برگزار می شود.

به گزارش ونگ وا، گروه های موسیقی، تک خوان ها و نوازندگان به مدت سه روز در تاریخ ۷، ۸، و ۹ آذر ماه سال ۹۶ در شهرستان ساری به رقابت خواهند پرداخت و اختتامیه جشنواره در روز جمعه ۱۰ آذر ماه برگزار خواهد شد.

محمد محمدی سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندارن در نشست خبری اظهار کرد: ثبت نام متقاضیان (گروهی و انفرادی) از طریق وب سایت www.lilemfest.com صورت می پذیرد.

وی با اشاره به اینکه بخش گروه نوازی مازندران شامل گروه هایی است که در سراسر کشور، د راستای موسیقی بومی و محلی مازندران فعالیت دارند گفت: بخش گروه نوازی البرزنشینان، گروه ها باید با ساز های محلی مناطق خود در جشنواره شرکت کنند.

محمدی بخش های مختلف جشنواره را شامل رقابتی، غیر رقابتی و جنبی برشمرد و افزود: قطعات ارسالی باید کاملا بومی باشند و پوشیدن لباس محلی و رعیت آداب صحنه برای گروه های موسیقی دارای امتیاز است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره موسیقی بومی لیلم یک تلاش فرهنگی در جان مازندران این کهن بوم و پاسخی برای فرهنگ بیگانه است گفت: این جشنواره افزون بر پیشرفت موسیقی آئینی و بومی البرزنشینان یک بازنگری برای ماندگاری بیشتر و ریشه دواندن این موسیقی تبارمند است.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه لیلم از دغدغه مهم فرهنگی و هنری د رحوزه موسیقی است گفت: اداره فرهنگ و ارشاد مازندران در پی آن است تا موسیقی این هویت ملی را تقویت کند.

این مسئول با اشاره به اینکه در عصر حاضر با تکنولوژی و فرهنگ جدیدی روبرو هستیم تصریح کرد: شکاف بین نسل ها با شدت تغییرات تکنولوژی به صورت عمیق تر در حال شکل گرفتن است.

سند مکتوب در حوزه موسیقی مازندران وجود ندارد

محمدی با بیان اینکه موسیقی بومی مازندران دارای غنای بسیار خوبی است خاطر نشان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای بومی سپاری سیاست ها، برگزاری این جشنواره را به یک موسسه مهرآوار واگذار کرده است.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اظهار اینکه اولین دوره موسیقی لیلم سال قبل در ساری و چالوس برگزار شده بود گفت: سال قبل علاوه بر بخش مسابقه سه گروه مهمان نیز در جشنواره حضور داشتند.

وی از برگزاری جشنواره موسیقی لیلم در سال جاری و به صورت منطقه ای خبر داد و افزود: گروه نوازی استان های البرزنشین مازندران، گیلان، گلستان، سمنان و تهران د راین جشنواره شرکت دارند.

محمدی از افزایش مقالات پژوهشی با محوریت موسیقی بومی به جشنواره امسال خبر داد و گفت: به دلیل فقدان سند مکتوب د رحوزه موسیقی بومی مازندران باید برای نسل های آینده این سندهای مکتوب وجود داشته باشد.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دعوت از گروه های موسیقی برخی کشورهای منطقه را از جمله برنامه ها بیان کرد.