مردی از حضرت موسی (ع) خواست وقتی در کوه طور با خدا سخن می گوید از خدا بخواهد به او یک گاو بدهد. موسی (ع) نیز چنین کرد. خدا به موسی فرمود: به بنده ما بگو اگر به او یک گاو بدهم به همسایه اش هم یک بُز می دهم. موسی (ع) پیغام خدا را به آن مرد رساند. مرد یهودی گفت: “به خدا بگو؛ من آن گاو را نخواستم، بُزی را هم به همسایه ام مده.”

با مطرح شدن موضوع ایجاد منطقه ی آزاد در استان مازندران، متاسفانه مثل پروژه های مشابه گذشته، به علت عدم اتحاد و همدلی و بخشی نگری مسئولان، ۳ نقطه ی امیرآباد، بابلسر و نوشهر به عنوان منطقه ی آزاد به مرکز پیشنهاد داده شد که اصلا منطقی نیست. در کل کشور کمتر از ۱۰ منطقه آزاد داریم و با توجه به شرایط حال حاضر، دولت به هیچ وجه توان ایجاد ۳ منطقه ی آزاد را در استان مازندران ندارد. ایجاد منطقه ی آزاد در صورت اجرای صحیح و درست، برای مردم استان مزایای فراوانی از جمله: رونق کسب و کار و کاهش بیکاری در پی خواهد داشت، حال آنکه متاسفانه این فرصت بدلیل عدم همدلی و وفاق مسئولان در حال از دست رفتن است.

یکی از عوامل مهم توسعه و پيشرفت یک منطقه و سرزمين مربوط به افراد خاص و نخبگان آن جامعه است ولی بعضی اوقات می بینیم که خواص(مسوولان) پشت سر مردم قرار گرفته اند و مردم از عدم یکدلی و اتحاد بزرگان ناراحتند. هیچ مازنی راضی به تضییع حقوق شهروندی هم استانی خود نیست. استان گلستان از مازندران جدا شده، کدام شهروند مازنی از اینکه مردم گلستان به حق خود رسیده اند ناراحت شد؟ در حال حاضر اگر کار کارشناسی در مورد استان شدن غرب مازندران انجام شود و این کار از نظر فنی، درست و منطقی باشد، آیا مردم شرق مازندران از این بابت ناراحت می شوند؟ مهم برای مردم این است که کارها مطالعه شده و به دور از احساسات انجام گيرد. شعور مردم بالاست و انتظار دارند توسعه و پيشرفت شهرشان براساس استعداد های بالقوه انجام شود. مردم از سرازیر شدن تسهيلات و امكانات ویژه و ناعادلانه بین شهرها که ريشه تمام معضلات هست ناراحت هستند.

بیکاری و عدم رونق کسب و کار مشکل اصلی مردم دیار مازندران علی الخصوص شرق مازندران است. طبق گفته یکی از مسئولین شرق مازندران که خواست نامش فاش نشود، آمار بیکاری در آن شهرستان ۲۰ درصد است و از هر۳ ازدواج ۱ مورد به طلاق ختم می گردد همچنین آمار خودکشی در ماه به طور متوسط ۳۱ مورد است که به همین علت در هر دو ماه یک نفر فوت می شود. عمده ی این بزه ها و نا هنجاری ها براساس گفته ی این مسوول، ریشه در اقتصاد خانواده و بیکاری افراد دارد.

در غرب مازندران علاوه بر مشکلات این چنینی، عدم تغییر کاربری اراضی از مشكلات اساسی است. منطقه غرب مازندران از یک طرف به دریا و از طرف دیگر به جنگل به صورت نوار باریکی محصور است و در آن اتوبان و راه هاي مواصلاتی و همچنین حریم برق فشار قوی و… وجود دارد، با این وصف قانون عدم تغییر کاربری بزرگترین مانع جهت توسعه در هر زمینه ای از جمله گردشگري، صنعت و… است.

برای حل این مشکل منطقه، باید مسئولان استثناء قائل شوند. اگر به هر جای استان نگاه اجمالی داشته باشیم علیرغم دارا بودن بستر مناسب برای توسعه و بهبود فضای کسب و کار، از کمبود ها و نارسایی ها در رنج است و متاسفانه در این میان عدم همدلی و ناهماهنگي مسوولین استان با مدیریت های کلان کشور، مردم استان مازندران را بیش از حد عذاب می دهد.

مردم استان مازندران نمی دانند که چرا مسوولین براساس سیاست های کلی برنامه ششم، طرح های توسعه جامع استان مازندران را در زمینه های مختلف تهیه نمی کنند و کسی نمی داند تا پنج سال دیگر قرار است چه اتفاقی بیافتد و چقدر در استان پیشرفت خواهیم داشت. دو سه ماه دیگر مصوبه ی استراحت ۱۰ ساله ی جنگل های هیرکانی شروع می شود، کار خوبی است اما نمایندگان برای کسانی که از راه بهره برداری از جنگل ارتزاق می کردند چاره ای اندیشیده اند؟ یا این افراد به خیل بیکاران استان اضافه می شوند؟ آیا لازم نیست برای این افراد موقعیت دیگری ایجاد کرد؟چه کسی باید بستر را برای فرصت های شغلی جدید و جذب سرمايه آماده کند؟

مردم استان مازندران از رامسر تا گلوگاه که سال های سال با خوبی و خوشی در کنار هم زندگی می کنند، انتظار دارند که مسوولین از شهیدان عبرت بگيرند و از آنها درس صفا و همدلی بیاموزند. از سرداران پر افتخار استان مازندران شیرودی ها،کشوری ها، عبوری ها،حاج حسین بصیرها، طوسی ها و….. که خالصانه جانشان را نه برای مردم شهر و استان بلکه برای دفاع از ایران عزیز از دست دادند. بعد ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی برای ما خجالت آور است که با داشتن چنین الگو های بزرگ در جامعه، مسئولین استان برای توسعه و بهبود فضای کسب و کار استان به وفاق و همدلی نرسند و خود بزرگترین مانع سر راه باشند.

مسئولان و نمایندگان محترم! می خواهم با شما سخن بگویم،ولایت فقیه مردم را صاحب اختیار خطاب می کند مردم باید وجود شما را حس کنند، مردم سوال دارند که بود یا نبود شما چه تاثیری در استان و پيشرفت شهرشان دارد، مردم استان مازندران تا کی باید حسرت داشتن مسوولان استان های دیگر مثل اصفهان را بخورند چه اصولگرا و چه اصلاح طلب برای ساختن استان در کنار هم هستند.

دیگر در هر خانه ای چند لیسانس و بالاتر وجود دارد باید به شعور مردم احترام گذاشت. دیگر عامه ی مردم وظایف مسئولین و نمایندگان را می دانند و انتظار دارند که نماینده های شهرشان در کنار دیگران برای رفع مشکلات و معضلات استان تلاش کنند و لازم می دانند که همه ی مسئولان استان و نمایندگان و ائمه جمعه و جماعات، احزاب، سازمان های مردم نهاد، اساتید، پزشكان، مهندسان، کارمندان، دانشجویان، دانش آموزان و … با محوریت پدر معنوی استان، نماینده ی ولی فقیه آیت الله طبرسي در کنار آحاد مردم یکدل، یکصدا و ید واحد شوند تا برای توسعه و بهبود وضعیت استان براساس موقعیت و کار کارشناسی شده تلاش کنند.

باید این روحیه ایجاد شود که برای رفع مشکلات رامسر، همه رامسری، تنکابن همه تنکابنی، عباس آباد همه عباس آبادی، چالوس همه چالوسی، نوشهر همه نوشهری، نور همه نوری، محمود آباد همه محمودآبادی، آمل همه آملی، فریدونکنار همه فریدونکناری، بابلسر همه بابلسری، بابل همه بابلی، قائمشهر همه قائمشهری، سوادکوه همه سوادکوهی، ساری همه ساروی، نکا همه نکایی ،بهشهر همه بهشهری، گلوگاه همه گلوگاهی و…شوند. این خواست و انتظار همة مردم است که انتخاب منطقه آزاد در استان مازندران بر عهده رییس جمهور محترم گذاشته شود تا ایشان منطقی و درست از بین سه نقطه ی پیشنهادی یک نقطه ی برتر را به عنوان منطقه آزاد استان مازندران انتخاب کند تا بار دیگر شاهد فرصت سوزی در استان نباشیم.

که مازندران شهر ما یاد باد
همیشه بر و بومش آباد باد