دریاچه طبیعی بزرگترین باغ ایرانی درمنطقه عباس آباد درشرق مازندران که از جاذبه های مهم گردشگری کشوربه حساب می آید به دلیل کاهش میزان بارندگی و برداشت بی رویه آب برای کشاورزی به طور کامل خشک شد.

 درحالی دریاچه طبیعی بزرگترین باغ تاریخی ایران به وسعت ۱۰ هکتار که در دوره صفویه احداث شد به خشکی رفته که این مجموع تاریخی به شماره ۷۴۵ درزمره آثار تاریخی و فرهنگی ایران به ثبت سازمان میراث فرهنگی ایران و یونسکو رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران ضمن تایید خشک شدن دریاچه طبیعی وسد عباس آباد درشرق استان دلیل این خشکی را کاهش میزان بارندگی، دبی آب ورودی رودخانه های فصلی و برداشت آب برای کشاورزی اعلام کرد.
محمد ابراهیمی یخکشی در گفت و گو با خبرنگارایرنا تامین آب کشاورزان پایین دست دریاچه طبیعی عباس آباد از سایر منابع آبی را راهکاری ماندگار برای احیاء این دریاچه طبیعی و منطقه گردشگری دانست.
وی گفت که در سال جاری میزان بارندگی در شرق مازندران حدود ۵۰ درصد کاهش یافت ومیزان آب ورودی به دریاچه طبیعی عباس آباد حدود ۶۰ درصد با کاهش رو برو شد و برداشت آب از این منابع برای کشاورزی باعث خشک شدن آن شده است.
وی اضافه کرد : با آبگیری سد گلورد از سنوات آینده آب مورد نیاز برای کشاورزان پایین دست منطقه تاریخی و گردشگری عباس آباد بهشهر ازسد تامین می شود و با شروع بارش های پاییزی و زمستانی بار دیگر این دریاچه و سد عباس آباد پرآب می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران اظهارداشت : اگر از آب دریاچه برای کشاورزی برداشت نشود، ماندگار خواهد ماند و خشکی نیز تاثیر زیادی نمی تواند بر آن داشته باشد.
سد گلورد با ظرفیت ۱۱۰ میلیون متر مکعب و با اعتیار افزون بر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تیرماه سال جاری درشرق مازندران درشهرستان نکاء افتتاح شد که علاوه بر تامین آب ۴۰ هزارهکتار اراضی کشاورزی منطقه و آب سه شهرستان بهشهر، نکاء وگلوگاه در شرق استان نیزتامین می شود.
مدیرکل محیط زیست مازندران خشک شدن این دریاچه را باعث آسیب زیست محیطی به منطقه به خصوص درختان جنگلی اطراف، جانوران و پرندگان تغذیه کننده از آن دانست.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی به خبرنگارایرنا گفت که همچنین باید در آینده نزدیک شاهد خشک شدن چشمه های پایین دست به عنوان آبشخور پرندگان و جانداران باشیم.
وی اضافه کرد : برای کاهش آسیب های زیست محیطی ناشی از خشک شدن دریاچه عباس آباد در شهرستان بهشهر باید با مدیریت آب برای احیاء آن چاره اندیشی شود.
در تماس چندین باره خبرنگارایرنا با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به عنوان متولی اصلی مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر که دریاچه و سد نیز جزء این مجموعه است، موفق به دریافت نقطه نظرات دلاور بزرگ نیا نشدیم.
***مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر
مجموعه باغ‌های عباس‌آباد با ۵۰۰ هکتار وسعت در ۹ کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته کوه‌های البرز و در میان جنگل‌های انبوه قرار دارد و در زمره مهمترین و بزرگترین باغ‌های تاریخی ایران است که به عنوان یکی از باغ‌های ایرانی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است.
این مجموعه شامل سد عباس‌آباد، مخزن و دریاچه سد، گل‌باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و۲برج آجری است که به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ ه‍.ق در محلی که پیشتر خرگوران نام داشت ساخته است و در حال حاضر مهمترین باغ غیر کویری ایران به‌شمار می‌آید./ ایرنا