مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس می گوید، در یک سال منتهی به هفته دولت امسال، ۱۷ میلیون و ۸۱۲ هزار تن میعانات گازی به ارزش حدود هفت میلیارد دلار از پارس جنوبی به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن از نظر وزن ۳۱ درصد رشد داشته است.

«احمد پورحیدر»   درباه وضعیت صادرات محصولات پارس جنوبی، با بیان اینکه در یک سال منتهی به هفته دولت سال ۹۶، (۲ تا ۸ شهریور) شاهد افزایش چشمگیر صادرات محصولات مختلف از پارس جنوبی هستیم، افزود: در یک سال گذشته ۱۶ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۵۲۷ تن کالا غیر نفتی شامل محصولات تولیدی منطقه به ارزش ۶ میلیارد و ۷۴۳ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۹۹۹ دلار به خارج از کشور صادر شده است.
وی یادآور شد: این مقدار صادرات، نسبت به مدت مشابه پارسال، از نظر وزن۲۰ درصد رشد دارد.
پورحیدر درباره صادرات میعانات گازی پارس جنوبی نیز گفت: در طول یک سال منتهی به هفته دولت امسال ۱۷ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۸۱۳ تن میعانات گازی به ارزش ۶ میلیارد و ۹۷۹ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۹۴۳ دلار از پارس جنوبی به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۱ درصد و از نظر ارزش ۲۸ درصد رشد داشته است.
مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ادامه داد: در مجموع در مدت یاد شده بیش از ۳۴ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۳۴۰تن کالا شامل میعانات گازی، متانول، پروپان، پلی اتیلن، گوگرد، اوره، استایرن و آمونیاک به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۲۳ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۹۴۲ دلار از این منطقه به خارج از کشور صادر شده است.
پورحیدر اضافه کرد: حجم کل صادات از منطقه پارس جنوبی، در مقایسه با مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۵ درصد و از نظر ارزش ۱۲ درصد رشد نشان می دهد.
وی درباره مقصدهای محموله های صادراتی نیز گفت: این محصولات، بیشتر به چین، ژاپن، ‏کره جنوبی، هند، هنگ کنگ، اندونزی، ترکیه، مصر، امارات متحده عربی و کویت صادر شده است .
مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس درباره کالاهای واردشده به پارس جنوبی نیز افزود: در مدت یاد شده، ۹ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۵۳۱ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۷۴۸ دلار وارد این منطقه شده که بیشتر کالاهای وارد شده شامل تجهیزات پالایشگاهی و مواد شیمیایی مورد استفاده پتروشیمی ها و فازها بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۱۳ درصد رشد را نشان می دهد.
به گزارش ایرنا، میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران ۳۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال ۱۳٩٢، نزدیک به ۲۸۵ میلیون متر مکعب بود که این میزان با بهره برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به ۵۴۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.
میعانات گازی پارس جنوبی از طریق گوی های شناور (SPM) مستقر در سواحل عسلویه و سایر محصولات از جمله پتروشیمی از طریق اسکله های موجود در منطقه پارس جنوبی، صادر می شود./ ایرنا