چهارمین نشست یکروزه هماهنگی ارگان های دریایی مرتبط تولید داده های پایه تراز آب دریای خزر با حضور نمایندگانی از سازمان نقشه برداری کشور ، مرکز علوم جوی و اقیانوسی ، بنادر شمالی کشور ، شرکت آب منطقه ای و ادارات هواشناسی استان های شمالی کشور در منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد برگزار شد.

به گزارش واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی ؛ در آغاز این همایش معاون طرح و توسعه بنادرودریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد ضمن خیر مقدم به حاضرین در همایش ، به معرفی توانمندی ها ، قابلیت ها و طرح های توسعه ای این بندر پرداخت و قایق ربات خودران هیدروگرافی بندرامیرآباد را یکی از طرح های دانش بنیان و ماحصل همکاری متقابل سازمان بنادر و دانشگاه عنوان کرد.

حسین عظیمی با اشاره به اینکه رژیم رسوب گذاری دریایی خزر از غرب به شرق و به سوی بندرامیرآباد می باشد بررسی تراز آبی در این دریا را یکی از مهمترین اهداف این جلسه بیان داشت.

دبیر این همایش یوسفی کبریا  نیز در این جلسه با بیان اینکه ایران دومین کشور با تراکم جمعیتی بالا در میان کشورهای حاشیه دریای خزر می باشد گفت بر این اساس، ضرورت ثبت تراز آبی در این دریا و بررسی آن از لحاظ کاهش و افزایش را خیلی مهم ارزیابی کرد.

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزربا اشاره به کاهش تراز آبی دریای خزر از سال ۱۳۷۴ تاکنون ، از توقف پسرفت آب دریای خزر در سال آبی جاری نسبت به سال آبی  گذشته خبر داد.

وی ضرورت شناخت نوسانات دریای خزر و بهره گیری از آن در راستای توسعه پایدار سواحل جنوبی و مدیریت یکپارچه دریای خزر در بعد ملی و منطقه ای به منظور بررسی آخرین وضعیت ایستگاه های ترازسنجی و توزیع یکنواخت آن ها و نیز ارتقاء سطح همکاری ارگان های دست اندرکار تولید داده های تراز آب دریای خزر و آخرین اقدام انجام  گرفته در این بخش را از دیگراهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.

در پایان ، مصوبات نشست های قبلی توسط کارشناسان حاضر مورد بحث و  بررسی قرار گرفت و بر لزوم اجرایی شدن مفاد آن ها تأکید شد.