شماری از رسانه های آمریکایی با انتشار گزارش هایی ضمن تاکید بر لزوم پایبندی کاخ سفید به توافق هسته ای با ایران، تاکید کردند: مواجهه با ایران برای آمریکا هزینه های سنگینی در پی دارد و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باید از اقدامات نابجا خودداری کند.

  مجله آمریکایی ‘آلترنت’ نوشت: ترامپ که اکنون در مواجهه با توافق هسته ای با ایران از تایید آن سرباز زده است، اما، تیم مشاوره ای امنیت ملی او بر خلاف وی، توافق هسته ای با ایران را ارزشمند خوانده و سعی در متقاعد کردن رییس جمهوری آمریکا را دارند.
این نشریه آمریکایی در ادامه با اشاره به اتخاذ رویکردهای متفاوت با گذشته از سوی کاخ سفید در قبال ایران بویژه توافق هسته ای این کشور می نویسد: رییس جمهوری آمریکا به روشنی گفته که در آینده، موضع آمریکا از آن چیزی که اکنون در جریان است متفاوت و رویکرد واشنگتن در قبال ایران سخت تر خواهد بود.
این نشریه نوشت: فضای داخلی کاخ سفید گویای علاقه ای مضاعف برای رویگردانی از توافق هسته ای با ایران و استفاده حداکثری از قدرت ملی واشنگتن برای اجرای پروژه انزوای تهران است، اما شواهد موجود در نهادهای اطلاعاتی و نیز محافل دیپلماتیک واشنگتن نشان دهنده غیر ممکن بودن درگیری نظامی با ایران است و افزون بر آن در عرصه میدانی نیز مواجهه با ایران اجرای سیاست خارجی آمریکا را در عراق و در مبارزه با داعش با مانع مواجه خواهد ساخت.
این گزارش تصریح کرد: اکنون در سه محور کاخ سفید، اسرائیل و عربستان اشتهایی برای جنگ افروزی وجود دارد و این بار این جنگ افروزی علیه ایران برنامه ریزی شده و روشن است در صورت وقوع این جنگ، منطقه غرب آسیا در این جنگ تمام عیار از لحاظ تلفات و قدرت تخریب، به موقعیتی غیرقابل وصف تبدیل خواهد شد.
تارنمای ‘ این هوم لند سکیوریتی’ وابسته به دانشگاه علوم نظامی آمریکا نیز با اشاره به رویکردهای عملی واشنگتن در قبال تهران نوشت: در دهه های گذشته آمریکا به عنوان یک قدرت برتر در منطقه خاورمیانه مطرح بود، اما در سال های اخیر، نقش این کشور در مختصات این منطقه راهبردی کاملا تغییر کرده و جایگاه قبلی خود را در این منطقه از دست داده است.
این گزارش با اشاره به تحولات منطقه ای در سال های اخیر افزود: نظم کنونی منطقه گویای آن است که روسیه اکنون موقعیت راهبردی خود را در خاورمیانه تثبیت کرده و شواهد نشان دهنده شکل گیری این نظم نوین در منطقه است.
این تارنمای آمریکایی افزود: ناموفق بودن باراک اوباما در اجرای پروژه موسوم به ‘خط قرمز’ که در آن بر حمله نظامی به سوریه در صورت به کارگیری تسلیحات شیمیایی تاکید شده بود، علت اصلی تغییر موازنه قدرت در خاورمیانه و تثبیت جایگاه روسیه به عنوان یک قدرت منطقه ای بوده است.
این گزارش در ادامه واکنش رئیس جمهوری سوریه به این رویکرد واشنگتن را ستود و نوشت: بشار اسد در آن مقطع زمانی با بی اساس خواندن تهدید آمریکا عملا موجب شد تا کاخ سفید نتواند تهدید خود را اجرایی سازد و این موضوع حامل پیامی روشن برای سران دولت های خاورمیانه بود و آن چیزی جز اراده قوی در کاخ سفید برای عملی ساختن تصمیمات اشتباه خود در این منطقه نبود.
این تارنمای آمریکایی ورود مسکو به تحولات سوریه را پراهمیت توصیف کرد و نوشت: روسیه با اتخاذ این تصمیم بی درنگ خود را در میانه یک تحول عظیم در سوریه قرار داد و با این اقدام به عنوان یک قدرت قوی و تعیین کننده در تحولات منطقه خاورمیانه مطرح شد.
این گزارش افزود: این تغییر رویکرد مسکو پیامی دیگری هم برای متحدان و حامیان ما داشت که قدرت واشنگتن بر خلاف ایام گذشته، رو به افول نهاده است و در آن سوی موازنه قدرت، روسیه به قدرتی مستحکم تر تبدیل شد.
این تارنمای مستقل آمریکایی، قدرت رو به فزونی روسیه را چالشی بی سابقه برای آمریکا توصیف کرد و نوشت: مجموعه تحولات خاورمیانه تاکنون نشان داده که از طرابلس تا دمشق، منطقه به جولانگاهی برای تحرکات روسیه و متحدان وی تبدیل شده است و رئیس جمهوری کنونی آمریکا هرگاه درصدد اتخاذ تصمیمی برمی آید، از خود می پرسد، نظر پوتین در مورد آن چیست.
این گزارش در ادامه افزود: از سوی دیگر، در حال حاضر واشنگتن نه تنها با چالشی به نام روسیه مواجه است، بلکه ایران نیز اکنون به چالشی بزرگ برای کاخ سفید تبدیل گشته و روشن است که اتحاد راهبردی روسیه و آمریکا با هدف اصلی بیرون راندن آمریکا از موازنه قدرت در خاورمیانه و در نهایت جایگزینی خود صورت گرفته است.
این گزارش در تحلیل رفتار واشنگتن در قبال تهران اضافه کرد: بی تردید توافق هسته ای برای ایران فوائد بسیاری به همراه داشت و موجب افزایش قدرت منطقه ای تهران شد. افزون برآن، آزاد شدن دارایی این کشور و رفع تحریم ها موجب شد تا ایران در بُعد منطقه ای از حکومت سوریه و گروه حزب الله لبنان حمایت بیشتری به عمل آورد.
مجله نیوزویک آمریکا هم با پرداختن به ابعاد گوناگون رویکردهای آمریکا در عرصه سیاست خارجی پس از حضور ترامپ در کاخ سفید نوشت: تاکنون تندورهای فعال در کاخ سفید درصدد بوده اند تا ایران را به پاره کردن توافق هسته ای تحریک کرده و در نتیجه موقعیت دیپلماتیک آمریکا را در موقعیتی قوی تر قرار دهند.
این نشریه آمریکایی با بیان اینکه صبر و حوصله مقامات آمریکایی برای دنبال کردن این رویکرد به پایان رسیده است و آنها می خواهند در ۹۰ روز بعدی خود با دستان خود از توافق خارج شوند، یادآور شد: از سوی دیگر، اما، مردم آمریکا باید به خوبی به این آگاهی کامل برسند که تبعات جدی تقابل با ایران و ایجاد جنگ و نیز پیگیری تغییر نظام در این کشور که از سوی دولت های جنگ طلب پیگیری می شود، تبعاتی جدی را به دنبال خواهد داشت و همه ما نیک می دانیم که عراق و اساسا کل منطقه چه هزینه هایی برای ما داشت.
این نشریه آمریکایی تصریح کرد: مواجهه با ایران هزینه هایی به مراتب سنگین تر برای واشنگتن به دنبال خواهد داشت و اکنون تنها کاری که ترامپ برای جلوگیری از تحمیل هزینه رویارویی می تواند به انجام برساند، پذیرفتن حقیقت و تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای است./ ایرنا