مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران گفت که طرح فاضلاب در پنج شهر مازندران با تسهیلات ۲۸۵ میلیون یوروئی مصوب بانک توسعه اسلامی اجرا می شود .

ذبیح الله ذاکری  افزود : این مبلغ که معادل یکهزار و ۱۲۰ میلیارد تومان است در تیر ماه امسال تصویب شده است .
وی گفت : هم اکنون مراحل اداری و تشریفات قانونی برای دریافت این تسهیلات در حال انجام است و پس از دریافت برای اجرای طرح جمع آوری ، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب شهرهای قائمشهر ، آمل ، تنکابن ، محمودآباد و رامسر هزینه خواهد شد.
او افزود : در نشستی که ماه پیش با کارشناسان بانک توسعه اسلامی برگزار شد ، اعتبار مصوب این بانک برای ساخت تصفیه خانه ، خط انتقال و ایستگاه پمپاژ هزینه می شود و بقیه هزینه ها هم از محل اعتبارهای شرکت آبفای شهری استان تامین خواهد شد.
ذاکری زمان آغاز اجرای طرح فاضلاب در این شهرها را اواخر امسال یا اوایل سال ۹۷ اعلام کرد و گفت که زمان بندی اجرای این طرح چهار ساله است و سال ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود که با بهره برداری از این طرح بیش از ۴۵۷ هزار نفر از جمعیت شهری آمل ، قائمشهر ، تنکابن ، رامسر و محمودآباد زیر پوشش فاضلاب شهری قرار می گیرند.
** عقب ماندگی ۳۳ درصد فاضلاب شهری مازندران از میانگین کشوری
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران همچنین میزان برخوردار مازندران از اجرای طرح های فاضلاب شهری را کمتر از ۱۲ درصد اعلام کرد و گفت که این استان ۳۳ درصد از میانگین کشور عقب تر است.
وی میانگین کشوری برخورداری از فاضلاب شهری را ۴۵ درصد اعلام کرد.
ذاکری با بیان اینکه هم اکنون طرح های فاضلاب در ۱۱ شهر مازندران در حال اجراست ، گفت که با تکمیل طرح های فاضلاب شهرهای آمل ، قائمشهر ، تنکابن ، رامسر و محمودآباد تا چهار سال آینده ، تعداد مشترکان برخوردار از این طرح ها به حدود ۲۵ درصد افزایش یابد.
مدیرعامل آبفای شهری مازندران یکی از مهم ترین دلایل تاخیر در اجرای طرح های فاضلاب شهری در مازندران را کمبود منابع اعتباری ملی عنوان کرد وگفت که پارسال حدود ۶۸ میلیارد تومان اعتبار برای بخش فاضلاب مازندران اختصاص داده شده که فقط ۳۷ میلیارد تومان آن برای ۱۱ شهر جذب و هزینه شده است.
وی یادآورشد : با توجه به گردشگرپذیر بودن مازندران و حجم بالای سفر به استان، انتظار است که نگاه ملی هم به اجرای طرح های استان وجود داشته باشد.