شهردار منطقه سه ساری:

نخستین پارک ترافیک ویژه کودکان در ساری ایجاد می‌شود

شهردار منطقه سه ساری گفت: برای نخستین بار به همت شهرداری منطقه۳ و با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی، سازمان پارک‌ها و فضای سبز، معاونت فنی – عمرانی و سازمان ترافیک کار جدیدی در این منطقه قرار است انجام شود. نخستین پارک ترافیکی ویژه کودکان و نونهالان در پارک اتحاد ساری در زمینی با مساحت بیش از هزار متر شامل میدان، خیابان، پیاده‌رو، خط عابر و چراغ قرمز برای آموزش‌های لازم ترافیکی به کودکان ایجاد می‌شود.

ونگ وا سرویس اجتماعی فاطمه نوری: داشتن شهری سالم به اقدام‌های درست مدیران شهری و همکاری شهروندان بستگی دارد و گسترش فضاهای زیرساختی در بهبود کیفیت زندگی شهری و توسعه پایدار شهر تاثیر بسزایی دارد. معمولا نقاط کمتر توسعه‌یافته و محروم هر شهر در مناطق جنوبی شهرها قرار دارند. در ساری نیز وضع به همین شکل است، اما شهرداری منطقه ۳ بر خلاف سال‌های گذشته که توجه چندانی به زیر‌ساخت‌های این منطقه جنوبی ساری نمی‌شد، چند سالی است که اقداماتی را برای توسعه این قسمت کمتر توسعه‌یافته ساری به کار بسته و در حال گسترش زیرساخت‌هاست. «سید حمید هاشمی» شهردار منطقه ۳ ساری برای آشنایی بیشتر با اقدام‌های در حال انجام از سوی این شهرداری در جنوب مرکز استان به چند پرسش ونگ وا، پاسخ داد.

  •  شهرداری منطقه۳ در حال حاضر چه پروژه‌های مهمی را دردست اجرا دارد؟

کانال فاز دوم شهرک ماهان تا پایین‌دزا و نهر ساری‌رود به مساحت ۱۱۰۰ متر با ۲۵ درصد پیشرفت و اعتبار ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در حال ساخت است که با اجرای این طرح بخش زیادی از معضل رواناب‌ها در این منطقه برطرف می‌شود. پایان فاز دوم کانال کمربندی جنوبی از رودخانه اسبورد تا جاده قائمشهر هم جزو فعالیت‌های جدید این شهرداری است. بیش از ۲ کیلومتر نهرهای زراعی بالادزا پاکسازی و لایروبی شده است. بیش از ۳۰ هزار متر مربع عملیات زیرسازی در مناطق الحاقی به شهر ساری از جمله آهی‌دشت، مهدشت بالادزا و پایین‌دزا انجام شده است. پایان کانال کمربندی جنوبی، آماده‌سازی مسیر ۶ کیلومتری رفت و برگشتی پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در کمربندی جنوبی نیز از سوی سازمان عمران شهرداری ساری در دست اقدام است. علاوه بر این موارد، ساخت بنای اداری شهرداری منطقه۳ با هزینه‌ای افزون بر ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار دارد.

  • وضعیت بودجه شهرداری منطقه۳ امسال چگونه است؟

۹۷ میلیارد تومان بودجه برای هزینه‌های عمرانی شهرداری منطقه۳ در سال ۹۶ پیش‌بینی شده است. شهرداری‌های مناطق بودجه مستقل ندارند، اما در مورد اعتبارات شهردار ساری نگاه ویژه‌ای به ساکنان جنوب شهر داشته است و در هیچ پروژه و کاری کمبود بودجه و اعتبار نداشتیم.

  • تا پایان امسال چه چشم‌اندازی برای این منطقه از مرکز استان در نظر گرفته شده است؟

قابل توجه است که بیش از یک‌سوم کل پروژه‌های شهرداری ساری در منطقه۳ قرار دارد. این نشان می‌دهد که تا پایان سال چه تحولی در این منطقه خواهیم داشت. هدایت و انتقال آب‌های سطحی با هزینه‌ای بیش از ۶ میلیارد تومان به رودخانه تجن، ساخت کانال بزرگ هدایت آب‌های سطحی ماهان یک و ۲ در انتهای چمران به سمت پایین‌دزا، کانال اتحاد و لوله کاروگیت لسانی با اعتبار ۶ میلیارد تومان، زیرسازی مناطق الحاقی شهر ساری، آسفالت شبکه معابر و زیباسازی معابر زمین ورزشی پایین‌دزا چشم‌انداز شهرداری ساری برای منطقه۳ در سال جاری است.

  • با وجود این اولویت‌ها و پروژه‌ها، به نظر شما مهم‌ترین مشکلات منطقه۳ ساری چیست؟

در این منطقه در گذشته ساخت‌و‌ساز‌ها به صورت سنتی شکل گرفته و معابر تعریف درستی ندارند. به همین دلیل، ارائه خدمات از سوی شهرداری به سختی صورت می‌گیرد. به خاطر سکونت غیررسمی در محلاتی مانند چمران و کوی آزادی نیز زیرساخت‌ها دارای مشکل هستند.
همچنین همکاری نکردن و دقیق نبودن اطلاعات برخی ادارات در خصوص محل قرار‌گیری لوله‌ها و انشعابات در زمان اجرای پروژه‌ها سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود. به عنوان مثال در منطقه اتحاد ۲، جابه‌جایی ۴ نقطه شبکه گاز، فیبر نوری، ۲ خط آب و شبکه مخابرات به خاطر مشخص نبودن اطلاعات لوله‌ها و انشعابات زمان‌بر شد، اما در حاشیه ریل راه‌آهن با رعایت نكات ایمنی، جابه‌جایی صورت گرفت و سپس جاگذاری لوله‌های كاروگیت، دیواركشی اطراف كانال و بتن‌ریزی این عملیات انجام شد.
بسیاری از بافت‌های این منطقه قدیمی است و کوچه‌هایی با عرض کم دارد. این معضل هنگام سوانح، سیل و زلزله بحران را تشدید می‌کند و برای امدادرسانی مشکلاتی به‌ وجود می‌آورد. برای حل این معضل راه و شهرسازی ساماندهی بافت فرسوده را به صورت محدود بررسی کرده، اما به توسعه و گسترش بیشتری نیاز است.

  • در این چشم‌اندازها پروژه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی چه جایگاهی دارند؟

نگاه ویژه‌ای به این بخش‌ها داریم. در مورد آسیب‌های اجتماعی سرای محله در محلات کارساز خواهد بود. همچنین قصد داریم پایگاه بهداشتی – درمانی را در منطقه هدف غفاری و چمران ایجاد کنیم. در حوزه ورزش قرار است زمین ورزشی و روباز چمن مصنوعی در پارک اتحاد با همکاری بسیج ساخته شود. ایجاد زمین فوتبال در آهی‌دشت با پیشرفت۹۰ درصد در مرحله تکمیل قرار دارد. نقشه‌برداری زمین فوتبال چندمنظوره پایین‌دزا نیز به پایان رسیده و در مرحله طراحی قرار دارد.
همچنین برای نخستین بار به همت شهرداری منطقه۳ و با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی، سازمان پارک‌ها و فضای سبز، معاونت فنی – عمرانی و سازمان ترافیک کار جدیدی در این منطقه قرار است انجام شود. نخستین پارک ترافیکی ویژه کودکان و نونهالان در پارک اتحاد ساری در زمینی با مساحت بیش از هزار متر شامل میدان، خیابان، پیاده‌رو، خط عابر و چراغ قرمز برای آموزش‌های لازم ترافیکی به کودکان ایجاد می‌شود.

  • پارک سکوتپه چه زمانی برای استفاده شهروندان آماده می‌شود؟

این طرح با توجه به تعریض و فنس‌کشی انجام شده در مراحل اولیه قرار دارد و پس از بهره‌برداری بزرگ‌ترین پارک جنگلی خاور میانه خواهد شد. تکمیل پارک سکوتپه و فاز دوم ملل از سوی شهرداری ساری سبب افزایش سرانه فضای سبز و فراهم شدن زمینه اشتغال برای جوانان خواهد شد. پارک سکوتپه ساری بعد از بهره‌برداری یکی از برترین نقاط هدف گردشگری کشور خواهد شد. سکوتپه می‌تواند با مساحت ۱۲۶۰ هکتار نقطه هدف حوزه جهان‌گردی برای کشورهای همسایه نیز باشد.