حجت‌الاسلام حسن روحانی یک روز بعد از دوازدهمین تحلیف ریاست جمهوری با بعضی از مهمانان خارجی این مراسم دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم تحلیف دوازدهمین ریاست جمهوری هم به پایان رسید و هیات های خارجی که برای این مراسم به تهران آمده بودند بعد از همراهی حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم تحلیفش کم کم باید به کشورهای خود بازگردند. اما رییس جمهور قبل از راهی کردن این مهمانان خارجی با بعضی از آن ها به دیدار نشست. او که دیروز قبل از مراسم تحلیفش با چهره هایی همچون فدریکا موگرینی، اشرف غنی و فواد معصوم دیدار کرده بود امروز هم از ساعات اولیه صبح با برخی همتایان و دیگر مقامات حاضر در مراسم تحلیف دیدار و در همه این دیدار بر گسترش هرچه بیشتر ایران و کشورهای این مقامات تاکید کرد.

اهم اظهارات رییس جمهور و این مقامات خارجی را در  جدول زیر می‌خوانید؛

مقامات  خارجی

اظهارات

سرژ سرکیسیان
رییس‌جمهور ارمنستان

*روحانی: تهران و ایروان با استفاده از این اشتراکات می‌توانند گامهای مثبت و زیادی به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه بردارند. تهران به دنبال توسعه روزافزون روابط خود با کشورهای همسایه از جمله ارمنستان است، دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و در حوزه‌‌هایی از جمله حمل و نقل، انرژی، گردشگری و ترانزیت زمینه‌های فراوانی برای همکاری دارند که فعال کردن هر چه بیشتر این عرصه‌ها به نفع منافع دو ملت است.

*سرکیسیان: به رغم بهبود و ارتقاء سطح روابط معتقدیم که هنوز نتوانسته ایم سطح همکاری‌های اقتصادی تهران و ایروان را به سطح روابط سیاسی برسانیم، لذا مصمم هستیم در همه حوزه‌های اقتصادی روابط فعال و گسترده‌ای با ایران برقرار کنیم. تهران و ایروان در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی بویژه انرژی، تجارت، حمل و نقل می‌توانند روابط خود را هر چه بیشتر افزایش دهند.

بارناباس سیباسیسو دلامینی
نخست‌وزیر سوازیلند

*روحانی: ایران و اکثر کشورهای آفریقایی معمولاً تجربه‌های مشابهی در قرن‌های گذشته داشته و امروز هم از اهداف مشترکی درباره مسایل منطقه و جهانی برخوردارند، جمهوری اسلامی ایران در آغاز انقلاب اسلامی برای حمایت از مبارزات مردم آفریقا بویژه در آفریقای جنوبی و علیه آپارتاید تلاش زیادی داشت و امروز بسیار خرسندیم که در جنوب آفریقا، امنیت و ثبات قابل قبولی وجود دارد. تروریسم به عنوان یک بیماری خطرناک که امروز در بخش‌هایی از آفریقا ناامنی بوجود آورده، نتواند به سمت سایر مناطق آفریقا، حرکت کند و به طور کامل در این قاره ریشه‌کن شود.

*دلامینی: سوازیلند در مسیر توسعه قرار دارد و در این مسیر به همکاری‌ و برقراری روابط نزدیک با کشور بزرگی مانند ایران، اتکاء داریم. سوازیلند برای تعمیق هر چه بیشتر دوستی و روابط خود با ایران، اهمیت ویژه‌ای قایل است و مصمم هستیم همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف، افزایش دهیم. سوازیلند برای صلح و امنیت، ارزش و اعتبار زیادی قایل است و در این زمینه نیز علاقمند به برقراری روابط نزدیک و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران است.

لستی سوم
پادشاه لسوتو

*روحانی:  دو ملت ایران و لسوتو از نظر افکار، اعتقادات، آرزوها و آرمان‌ها با هم نزدیک هستند و این اشتراکات فرهنگی، پایه و فرصتی است تا بتوانیم از آن به نفع ملت‌ها استفاده کنیم. جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای گسترش روابط میان دو کشور قایل نیست. همکاری، مشارکت و رایزنی ایران و لسوتو در رابطه با حل و فصل مشکلات و معضلات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مبارزه با تروریسم و جلوگیری از توسعه آن حائز اهمیت است.

*لستی سوم: دوستی و صمیمیت نزدیکی میان دو ملت ایران و لسوتو وجود دارد و امیدوارم این سفر موجب توسعه روابط و همکاری‌ها میان دو کشور باشد. ما به همزیستی مسالمت‌آمیز، عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها و آرامش، صلح و امنیت، احترام می‌گذاریم و خواستار توسعه روابط و همکاری‌ با ایران و همه کشورهایی هستیم که در این راستا حرکت می‌کنند.

نبیه بری
رییس مجلس لبنان

*روحانی: پیروزی‌های مردم لبنان در برابر اشغالگران صهیونیستی و تروریست‌های متجاوز موجب عظمت این کشور و خوشحالی و افتخار ملت ایران است. اینکه امروز در لبنان صدای مقاومت در برابر متجاوزین شنیده می‌شود و این کشور به جایگاهی رسیده که حتی برای ایجاد ثبات و امنیت به کشورهای همسایه خود نیز کمک می‌کند، نشان از قدرت و عظمت لبنان و مردم آن دارد. مردم لبنان روزگاری در برابر هجوم صهیونیست‌ها به جنوب این کشور به خوبی ایستادند و مانع از این اقدام تجاوزکارانه شدند و امروز نیز در شمال لبنان با مقاومت وایستادگی در برابر تروریست‌ها ،خطر آنها را دفع کردند. جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت، ملت و مقاومت لبنان بوده و در آینده نیز این مسیر را ادامه خواهد داد. مردم، دو خطر بزرگ صهیونیسم و تروریسم را احساس کرده و برای آرامش و امنیت خود و کشورشان راهی جز مقاومت نمی‌بینند.

*نبیه بری: حضور بی‌نظیر و پرشور مردم در انتخابات، قدرت ایران را به همه جهان بویژه آمریکا و کشورهایی که سعی دارند به این کشور آسیب بزنند، نشان داد. امروز کشوری قدرتمند و با عظمت در منطقه است، جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تنها نخواهد ماند و همانگونه که دکتر روحانی در سخنرانی مراسم تحلیف اعلام کرد، ایران کشوری نیست که در محاصره قرار گیرد.  پیروزی‌های خط مقاومت لبنان و فلسطین در برابر متجاوزان را ثمره ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران است. ما همواره در کنار خط مقاومت که امام خمینی(ره) آن را ترسیم کرده و مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، خواهیم بود.

میخائیل میاسینکوویچ
رییس‌جمهور بلاروس

*روحانی: اولین قدم برای گسترش روابط اقتصادی، برقراری روابط بانکی خوب بین دو کشور است این روند باید شتاب گیرد. نکته مهم دیگر توافق ما با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که اگر در این زمینه در مذاکرات به توافق نهایی و امضاء اسناد برسیم، تحول بزرگی در روابط اقتصادی فیمابین ایجاد خواهد کرد. ایران و بلاروس فهرست بلندی از ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی برای توسعه روابط دارند که باید در سایه اراده سیاسی قوی موجود برای گسترش روابط، این ظرفیت‌ها را فعال کنند.

* میاسینکوویچ: باید اراده قوی و سطح بالای روابط سیاسی دو کشور را در زمینه گسترش روابط اقتصادی به فعلیت برسانیم. ایران و بلاروس زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های نفت، صنعت، ماشین‌سازی و صادرات و واردات دارند و باید با بهره‌گیری از سیستم‌های مدرن بانکی مراودات بانکی خود را نیز بیش از پیش گسترش دهند.

«مایا گویکوویچ»،رییس مجلس صربستان *روحانی: ایران و صربستان ظرفیت های گسترده ای برای توسعه همکاری های مشترک دارند، این ظرفیت های همکاری بویژه در حوزه اقتصادی و تجاری با تقویت هر چه بیشتر تعاملات بانکی، می تواند نقش عمده ای در توسعه روابط دو کشور ایجاد کند. لغو روادید شهروندان ایرانی از سوی مجلس و دولت صربستان، زمینه‌ساز فعال شدن عرصه‌های مختلف روابط دوجانبه است. جمهوری اسلامی ایران پیوسته حامی مذاکره و گفتگو برای حل و فصل مسایل اختلافی بین کشورها و جلوگیری از اختلافات بویژه در منطقه بالکان بوده است.

*گویکوویچ: مجالس ایران و صربستان نیز روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و حتی به دنبال گسترش روابط چند جانبه در کنار روابط دوجانبه با یکدیگر هستند. به زودی روادید سفر شهروندان ایرانی به صربستان لغو خواهد شد. من دعوت رسمی رییس جمهور کشورم برای سفر آقای روحانی به این کشور را نیز اعلام می کنم.

پییو گارسیا اسکودرو، رییس مجلس سنای اسپانیا *روحانی: اتحادیه اروپا در اجرای توافق برجام نقش مؤثری ایفا کرد و تاکنون نیز برای حفظ برجام علیرغم کارشکنی‌هایی که آمریکایی‌ها دارند، مواضع قابل قبولی داشته است. برجام در گام اول تصور و توهم نادرستی مبنی بر اینکه ایران در فعالیت‌های هسته‌ای خود مخفیانه به دنبال ساخت بمب بوده است را برطرف کرد و در گام دوم تحریم‌های ظالمانه، ضد قواعد حقوق بشری و مقررات بین‌المللی را که به ضرر همه بود، برداشت. برجام این موانع را از پیش رو برداشت و به همین دلیل این توافق را برد – برد و به نفع همه می‌دانیم. برجام زمینه مساعدی برای توسعه روابط ایران با کشورهای دوست ایجاد کرده و ایران و اسپانیا به عنوان دو کشور دوست باید بیشترین بهره را از این توافق به نفع ملت‌های خود ببرند.

*اسکودور: نتیجه انتخابات اخیر ایران نشان‌دهنده کار و سیاست‌های پرثمر و رویکرد و سیاست اعتدالی شما در ۴ سال گذشته است که ملت ایران مجدداً آن را تأیید کرد. وضعیت شاخص امروز ایران در منطقه حاصل سیاست‌هایی است که شما اتخاذ کردید که نتایج آن را در عرصه اقتصاد ایران نیز شاهد هستیم. ایران و اسپانیا دو کشور برخوردار از دو تاریخ کهن هستند که در شکل‌گیری تمدن جهانی نقشی مؤثر و مهم داشته‌اند. ایران و اسپانیا همواره بهم نزدیک بوده و پیوندهای عمیقی داشته‌اند. اجرای برجام زمینه‌ای برای افزایش همکاری‌ها شده و باید قدر آن را بدانیم و امیدوارم ملاقات امروز ما آغاز روندی خوب برای گسترش روابط و همکاری‌های مشترک و متقابل در آینده به عنوان ضامن تأمین منافع دو ملت باشد.