وزیر امور خارجه با اشاره به مشکلاتی که آمریکا در راه اجرای برجام ایجاد کرده است، گفت: آقای ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلاش می کند به هزینه ایران، برجام را از بین ببرد و اروپا لازم است در این خصوص هوشیار باشد.

به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف در دیدار با فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی گفت: دولت جدید آمریکا به دنبال آن است تا نگذارد جمهوری اسلامی ایران از منافع برجام استفاده نماید و این نقض متن برجام است.
وی همچنین با اشاره به آزمایش های موشکی کشورمان و نیز پرتاب ماهواره علمی سیمرغ و عدم مغایرت این اقدامات با قطعنامه ٢٢٣١، از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی که مشترکا با آمریکا صادر شد، انتقاد کرد و آن را حرکتی در مسیر اشتباه توصیف کرد.
فدریکا موگرینی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در ایران و شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: جامعه بین الملل منافع مشترک با ایران در خصوص اجرای برجام دارد. اتحادیه اروپا قاطعانه از برجام حمایت می کند و این موضع مشترک تمامی کشورهای اروپایی است.
وی افزود: مواضع اتحادیه اروپا در این زمینه روشن است و ما تلاش داریم تا آمریکا را در برجام کنار خود داشته باشیم.
نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی تاکید کرد: همه ما نیازمند اقدامات خردمندانه و متناسب هستیم.
طرفین در این دیدار همچنین بر گسترش همکاری های ایران با مجموعه اتحادیه اروپا در حوزه های مختلف و به ویژه حوزه های اقتصادی تاکید کردند. طرفین علاوه بر مسائل مربوط به اجرای برجام، در خصوص موضوعات منطقه ای، سوریه و روند مذاکرات آستانه، تحولات در خلیج فارس، اوضاع در یمن و تاکید بر لزوم رسیدگی به وضعیت اسفبار مردم یمن، بحرین، عراق، و مقابله با تروریسم تکفیری داعش نیز گفت وگو و تبادل نظر کردند.
فدریکا موگرینی برای شرکت در مراسم تحلیف حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز گذشته – جمعه – وارد ایران شد.