طرح بزرگ گازرسانی دامغان – کیاسر – ساری عصر امروز سه شنبه با روشن شدن مشعل گاز توسط بیژن زنگنه وزیر نفت در منطقه ‘ گلما ‘ ساری ، افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، طرح ایجاد خط لوله انتقال گاز از استان سمنان به مازندران با هدف پایداری گاز مشترکان استان های شمالی و گازرسانی به روستاهای ییلاقی واقع در جنگل های هیرکانی سرانجام به مرحله نهائی رسید و این طرح یکهزار میلیارد تومانی به بهره برداری رسید.
اجرای خط لوله ۴۲ اینچ انتقال گاز دامغان – کیاسر – ساری از زمستان سال ۸۶ و پس از نخستین بدعهدی کشور ترکمنستان در تامین گاز مورد نیاز کشورمان در دستور کار قرار گرفت ولی تا پایان عمر دولت گذشته تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت .
استان مازندران با توجه به این که در انتهای خط لوله گازی کشور قرار دارد در پیک مصرف این انرژی فسیلی بویژه زمستان های سرد و سخت با کمبود گاز مواجه می شد و به همین خاطر بخشی از گاز مورد نیاز فصل زمستان این استان را از شرکت ترکمن گاز خریداری می شد.
این طرح در ۶ سال دولت نهم و دهم کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و دولت یازدهم از سه سال پیش تاکنون تمام همت و تلاشش را به بهره برداری از این طرح در سریع ترین زمان ممکن متمرکز کرد تا دیگر زمستان استان های شمالی با افت و یا قطع جریان گاز مواجه نشود.
محمد اسماعیل ابراهیم زاده مدیر عامل شرکت گاز مازندران در حاشیه افتتاح این طرح ، میانگین روزانه مصرف گاز در استان را ۲۲ تا ۲۶ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت : با جریان گاز در خط انتقال ۴۲ اینچ دامغان به ساری ، دیگر نیازی به واردات روزانه حدود ۱۰میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان نیست.
وی افزود : اکنون نه تنها وابستگی به گاز ترکمنستان قطع شد ،حتی نیاز گاز از طریق لوله های گرگان و رشت نیز کم خواهد شد و مازاد مصرف گاز در استان مازندران زمینه ای برای تامین سوخت واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی را فراهم می کند .
ابراهیم زاده توضیح داد : با جریان روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز در خط لوله ۴۲ اینچ دامغان – ساری ، علاوه ایجاد پایداری در شبکه گاز خانگی ، ۱۳ میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز کارخانه های سیمان ، صنایع چوب و کاغذ و نیروگاه نکا به عنوان واحدهای صنعتی مهم استان تامین و گاز مورد نیاز برای یک واحد پتروشیمی نیز ذخیره می شود.
وی افزود : زمستان امسال نه تنها پایداری گاز برای مشترکان خانگی تضمین می شود ، بلکه واحد های صنعتی و تولیدی مازندران که در زمان افت فشار به سوخت جایگزین فسیلی از جمله گازوئیل شیفت می شدند ، دیگر از سوخت گران قیمت و آلوده کننده زیست محیطی استفاده نخواهند کرد.
مدیر عامل شرکت گاز مازندران همچنین گفت که با پشتیبانی این خط ، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای گاز رسانی به روستاهای مازندران تعریف شده است و اکنون لوله گذاری گاز و ایجاد علمک با حضور بیش از ۲۵ پیمکانکار در شهرهای کیاسر ، فریم و ۱۶۰ روستای ۲ بخش دودانگه و چهاردانگه ساری و ۱۵۱ روستای هزار جریب نکا و یانسر بهشهر در حال انجام است.
طبق آمار ۹۹ درصد از شهرها و حدود ۹۰ درصد از جمعیت روستاهای استان مازندران در حال حاضر از نعمت گاز برخوردار هستند.
بر اساس اعلام شرکت گاز مازندران ، تا پایان سال ۹۷ طبق برنامه مصوب سفر رئیس جمهوری به این استان تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار مازندران که ۶۵۰ روستا برآورد شده است ، از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.
استان مازندران ۲۲ شهرستان ، سه هزار روستا و حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.