نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: اوایل انقلاب ذخایر آب قابل استحصال در ایران ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بوده و اکنون ۸۸ میلیارد مترمکعب است یعنی ۴۰ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی کشور کاهش پیدا کرد و این موضوع فرابحران محسوب می شود.

به گزارش ونگ وا ، علی محمد شاعری در نشست خبری با اصحاب رسانه شرق مازندران در سالن جلسات بندر امیرآباد بهشهر، اظهار کرد: طی یک سال گذشته ۱۵ طرح و لایحه در زمینه کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست توسط کمیسیون کشاورزی مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

وی افزود: در صحن علنی مجلس نیز طی یک سال گذشته طرح ها و لوایح مختلفی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت که اهم آن ها تصویب برنامه ششم توسعه، لایحه بودجه سال ۱۳۹۶، کمک به تولید و اشتغال، تصویب لایحه یک و نیم میلیارد دلاری جهت حمایت از اشتغال روستایی از محل صندوق ذخیره ارزی، افزایش ۳ برابری مستمری اقشار کم درآمد و مستمری بگیران بوده است.

شاعری خاطرنشان کرد: در زمینه آب دولت را مکلف کردیم سالانه ۶۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرا کند که ۸۵ درصد هزینه توسط دولت و ۱۵ درصد توسط کشاورزان پرداخت می شود و نیز در زمینه توسعه صادرات محصولات کشاورزی، مشوق های صادراتی را تعیین کردیم و برای کنترل سیل و حفاظت از ذخایر آب و سفره های آب زیرزمینی دولت را مکلف کردیم تا ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در سرشاخه ها و حوزه های آبخیز بالادست انجام دهد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با بیان اینکه برای حفاظت از جنگل ها باوجود مخالفت های زیادی برخی افراد؛ طرح تنفس جنگل را تصویب کردیم، افزود: در سال ۱۳۴۰ مساحتی بالغ بر ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل در شمال کشور وجود داشت اما اکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار جنگل داریم و اگر این روند ادامه پیدا می کرد تا سه دهه آینده جنگلی در شمال کشور باقی نمی ماند اما اکنون ضریب حفاظت از جنگل ها از ۶۰ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.

شاعری گفت: ذخایر دریای خزر به شدت رو به کاهش است به صورتی که در گذشته صادرات خاویار روزانه ۴۰۰ تن بوده اما اکنون کمتر از یک تن خاویار صادر می شود و ماهیان خاویاری، کیلکا و ماهی سفید در دریای مازندران در حال انقراض هستند.

وی خاطرنشان کرد: فک خزری نماد اکولوژیک دریای خزر بوده و به دلیل اینکه عرصه را بر این موجودات تنگ کردند و به این گونه باارزش خزری هجوم آوردند در حال انقراض است.

شاعری با بیان اینکه مصرف انرژی در ایران ۴ برابر کشورهای اروپایی است، افزود: نتیجه بهره براری های بی رویه از منابع آبی کشور خشکسالی و بی آبی و بحران آب شد و نتیجه بهره برداری بی رویه از جنگل های کشور تخریب جنگل ها و پیشروی خشکی به سمت جنگل شد و بیابان در انتظار مازندران است که البته با اجرای درست طرح تنفس جنگل روند احیای جنگل ها را در پیش گرفتیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: اگر ۶۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار به خوبی اجرا شود سالانه ۱۱ میلیارد مکترمکعب آب در کشور ذخیره می شود.

شاعری اظهار کرد: اوایل انقلاب ذخایر آب قابل استحصال در ایران ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بوده و اکنون ۸۸ میلیارد مترمکعب است یعنی ۴۰ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی کشور کاهش پیدا کرد و این موضوع فرابحران محسوب می شود.

وی افزود: قانونی را در برنامه ششم وضع کردیم که از بهره براری های بی رویه آب جلوگیری می شود به این صورت که یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در ایران وجود داشت و طبق قانونی که تصویب کردیم تا پایان برنامه ششم ۳ میلیون هکتار آبیاری نوین در کشور انجام می شود که در مجموع ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آبیاری نوین در سطح کشور صورت می گیرد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: در برنامه ششم مکلف کردیم ۲۰۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس در کشور اجرا شود که در سال جاری ۵ هزار تن در مازندران انجام می شود.

شاعری اظهار کرد: در زمینه توسعه شرکت های دانش بنیان و استفاده از فناوری های نوین در کشاورزی، دولت را مکلف کردیم که توسعه کشت گلخانه ای داشته باشد زیرا در کشور ترکیه یک هکتار کشت گلخانه ای ۸۰۰ تن محصول می دهد اما در ایران کشت گلخانه ای حدود ۶۰ تن در هکتار است یعنی ظرفیت تولید ایران به اندازه استفاده از فناوری ها است و به همین دلیل باید از ظرفیت فناوری های نوین بیشتر استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: نماینده مجلس باید نگاه استراتژیک  و راهبردی به امورات کشورداری داشته باشد و چالش های اصلی کشور را بشناسد برای رفع چالش ها با تصویب قانون ها برای اداره کشور ریل گذاری کند و دولت را مکلف به انجام وظیفه کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: وزیرهایی که دولت دوازدهم به مجلس معرفی می کند علاوه بر اینکه خط مشی کار وی باید با دولت هماهنگ باشد باید فردی عالم، متخصص، باتجربه، تخصص مرتبط با حوزه مسئولیت، دارای رویکرد مدیریت جهادی، خستگی ناپذیر، عدم سوابق مبهم و دارای حسن شهرت باشد تا بتواند رای مثبت نمایندگان مجلس را بدست آورد.

شاعری گفت: دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان، کنترل تورم، بخش انرژی و وزارت نفت و افزایش تولیدات کشاورزی بسیار موفق و خوب عمل کرده و در بخش اشتغال، خارج کردن کشور از رکود، مدیریت آب، محیط زیست، بازرگانی جهاد کشاورزی و بخش صنعت ضعیف عمل کرده است که البته مشکل صنعت بخشی به دلیل عملکرد این دولت و بخشی ضعف عملکرد دولت های قبل است.

نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس اظهار کرد: در طی یک سال اخیر در حوزه شرق مازندران گازرسانی به روستاهای هزارجریب، آبگیری سد گلورد، تامین آب کشاورزی و شرب منطقه، راه سازی روستایی و تکمیل پروژه چهارخطه کردن محور بهشهر به زاغمرز از وعده هایی بوده که محقق شده است و همچنین بیمارستان جایگزین ۲۱۷ تختخوابی بهشهر به عنوان بیمارستان درجه یک تا پایان سال جاری به بهره براری می رسد.

شاعری گفت: سال گذشته ۱۷۵ لیتر در ثانیه آب برای شهرهای بهشهر، نکا و رستمکلا استحصال کردیم و برای خلیل شهر استحصال آب و انتقال آن در حال اجرا بوده و نیز پروژه آب شیرین کن شهرستان گلوگاه در حال انجام است که امیدواریم تا پایان سال جاری این دو پروژه به بهره برداری برسد.

وی افزود: فاز اول آبرسانی سدگلورد برای آبیاری ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و فاز دوم برای آبیاری ۴۰ هزار هکتار بوده و توسعه شبکه زیر سد گلورد به سمت گلوگاه در حال اجرا است و همچینن ۳۵ میلیون مترمکعب آب سد گلورد به تامین آب شرب ۵ شهر شرق مازندران اختصاص پیدا می کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: سالانه تامین ۴ میلیارد مترمکعب آب برای کشاورزان مازندرانی نتیجه ذخیره سازی آب در جنگل های شمال است.

شاعری یادآور شد: منطقه آزاد امیرآباد در حال پیگیری بوده و در حال حاضر این طرح در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور وجود دارد که منتظریم رئیس جمهور لایحه را به مجلس ارائه دهد و خوشبختانه در مجلس نگاه مثبتی به این موضوع دارند البته نمایندگان مازندران نیز باید همکاری کنند زیرا استان هرمزگان ۳ منطقه آزاد دارد و مازندران نیز این ظرفیت را دارد که چند منطقه آزاد داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر تمامی استان های مرزی یا منطقه آزا دارند یا امتیاز منطقه آزاد برای آن ها تصویب شده و در حال طی مراحل قانونی است و فقط مازندران به دلیل اختلافات منطقه ای و کشمکش های بیهوده شهرستانی امتیاز مهم منطقه آزاد را دریافت نکرد و دولت توپ منطقه آزاد را به زمین نمایندگان مازندران انداخته است از آنجایی که هر نماینده ای به دنبال منفعت حوزه انتخابیه خود هستند به شاخص های منطقه آزاد توجه نمی کنند در حالی که تشخیص نمایندگان ملاک انتخاب منطقه آزاد نیست و باید توسط مشاوران فنی و یک مرجع رسمی؛ بندرامیرآباد، بندر نوشهر و بابلسر مورد بررسی قرار گیرند و هر کدام که شاخص ها، ظرفیت و زیرساخت های مناسب تری داشتند آن گزینه را به عنوان منطقه آزاد اعلام کنند.

شاعری گفت: پیش از انتخابات ریاست جمهوری به دلیل ملاحظات سیاسی بحث منطقه آزاد امیرآباد را مسئولان پیگیری نکردند اما اکنون دولت دوازدهم به زودی آغاز به کار می کند و اگر دولت می خواهد برای مازندران اقدامی اساسی انجام دهد و بخش بزرگی از مشکل بیکاری را حل کرده و در جهت صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی گام جدی بردارد باید امتیاز منطقه آزاد را به مازندران بدهد.

نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس تصریح کرد: کارگروه تنظیم بازار تصمیم گرفت که در فصل برداشت برنج ممنوعیت واردات برنج را لغو کند و من به این موضوع شدیدا اعتراض کردم و از طریق کمیسیون کشاورزی نامه اعتراض خود را خدمت ریاست جمهور دادم و فعلا تا یک ماه واردات برنج را به تعویق انداختم زیرا معتقدم این تصمیم کارگروه تنظیم بازار غیرکارشناسی بوده و به احتمال زیاد این تصمیم تحت فشار دلالان و واسطه ها اخذ شد زیرا سالانه در کشور ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج برداشت می شود که تا ۹ ماه نیاز کشور را تامین می کند و نیازی نیست که در زمان فراوانی برنج داخلی در بازار، وارات برنج صورت گیرد.

خبرنگار مریم یخکشی