مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت که گرمای هوای در روز شنبه هفتم مرداد (دیروز) ، رکورد میزان مصرف برق در این استان را با افزایش ۶ درصدی نسبت به بیشترین مصرف ثبت شده در گذشته ، شکست .

حسین افضلی روز یکشنبه  میزان مصرف روز گذشته برق در مازندران را ۲ هزار و ۸۱۰ مگاوات اعلام کرد و افزود که این میزان ۵۵ مگاوات بیشتر از آخرین رکورد شکنی مصرف در سال گذشته بود.
وی بیشترین میزان مصرف سال گذشته برق در مازندران را با ۲ هزار و ۷۴۵ مگاوات مربوط به روز ۲۵ مرداد اعلام کرد.
شهروندان مازندرانی دیروز شاهد کم سابقه ترین گرمای هوا در سال های اخیر بودند و دمای هوا در بعضی از مناطق استان از مرز ۴۰ درجه فراتر رفته بود.
رطوبت بالای هوای مازندران سبب می شود تا گرمای هوا دستکم پنج درجه بیشتر از دمای ثبت شده در ایستگاههای هواشناسی احساس شود.
استانداری مازندران هم با توجه به پیش بینی افزایش دمای هوا برای سومین بار در دو هفته گذشته ساعت کار ادارات استان را برای دیروز و امروز تغییر داد تا میزان مصرف برق کاهش یافته و از قطعی آن در زمان پیک مصرف جلوگیری شود.
با این وصف ، افزایش زیاد مصرف در روز گذشته سبب شد تا یک پست انتقال برق در شهرستان آمل دچار آتش سوزی شده و برق بخشی از مشترکان این شهرستان و شهرهای همجوار برای ساعاتی قطع شود.
** قطعی برق در برخی مناطق
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان اظهار داشت : افزایش میزان مصرف و بار ترافیکی سنگین بر سیم ها در روز گذشته سبب شد تا در برخی مناطق قطعی موقت برق رخ دهد.
افضلی با بیان اینکه هم اکنون تامین ۲۰ درصد برق شهرستان آمل را از دست داده ایم ، افزود : تا پایان امروز این مشکل به صورت کامل رفع می شود اما در دیگر نقاط استان قطعی برق نداریم .
وی گفت که تعطیلی زود هنگام ادارات و واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی و همچنین ورود ژنراتور های دیزل این واحد ها به مدار در دو روز گذشته سبب کاهش حدود ۱۰۰ مگاواتی مصرف برق شد و کمک چشم گیری به برق رسانی به منازل کرد .
** کمبود برق در فصل تابستان
افضلی همچنین با اشاره به مصرف بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ مگاواتی برق در استان مازندران ، گفت : میزان تولید برق در استان مازندران حدود ۲ هزار مگاوات است .
وی میزان کمبود برق استان در پیک مصرف تابستانی را حدود یکهزار مگاوات برآورد کرد و افزود که این کمبود از شبکه سراسری و استان های همجوار و همچنین از ترکمنستان تامین می شود .
افضلی فشار بیش از حد مصرف به شبکه انتقال را خسارت زا دانست و گفت که پنج دستگاه ترانسفورماتور در چند هفته اخیر به علت افزایش دمای هوا خراب شد که جایگزینی هر یک بیش از ۱۵۰ میلیون ریال هزینه دارد.
وی همچنین خسارت وارده شده ناشی از آتش سوزی پست فشار قوی ۲۳۰ کیلوولت بابکان آمل را که منجر به قطعی برق در تعدادی از شهرستان های مرکزی مازندران در روز گذشته شد ، حدود ۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد .
شرکت برق منطقه ای مازندران پیش از این پیش بینی کرده بود که ممکن است این استان به صورت مقطعی و نقطه ای دچار قطعی شود.
در سال جاری در برخی روزها نسبت به روزهای مشابه سال ۹۵ در استان مازندران میزان مصرف برق تا حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است .
توزیع برق در استان مازندران توسط دو شرکت توزیع برق مازندران و شرکت توزیع برق غرب استان مدیریت می شود که در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک را پوشش می دهند ./ ایرنا