مدیرکل بهزیستی مازندران:

مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه توجه به حوزه اجتماعی از ویژگی های دولت تدبیر و امید بوده است گفت: قشر وسیعی از اقشار آسیب پذیر به برنامه ها و فعالیت های دولت تدبیر و امید رای اعتماد دادند.

به گزارش ونگ وا، سعید آرام، به مناسبت هفته بهزیستی در نشست خبری، با اشاره به اینکه هر ساله دهه سوم تیرماه به عنوان هفته بهزیستی نامگذاری می شود اظهار کرد: د رتدوین برنامه ۵ ساله کشور بیش از ۲۰ بار نام سازمان بهزیستی بیان و نقش آن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه متولی اصلی سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی است تصریح کرد: شعار امسال سازمان بهزیستی، بهزیستی محور مسئولیت و سلامت اجتماعی است.

افتتاح بیش از ۱۴۰ اورژانس اجتماعی در شهرستانهای مختلف کشور

آرام از افتتاح بیش از ۱۴۰ اورژانس اجتماعی در شهرستان‌های مختلف کشور، به صورت متمرکز خبر داد و افزود: همچنین ۶ مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان‌های میاندورود، جویبار، سوادکوه، فریدونکنار، نور و عباس‌آباد نیز افتتاح خواهد شد.

مدیر کل بهزیستی مازندران در ادامه خاطر نشان کرد: با افتتاح این ۶ مرکز، مراکز اورژانس اجتماعی فعال استان به ۱۸ مرکز خواهد رسید.

این مسئول با بیان اینکه توجه به حوزه اجتماعی از ویژگی های دولت تدبیر و امید بوده است گفت: قشر وسیعی از اقشار آسیب پذیر به برنامه ها و فعالیت های دولت تدبیر و امید رای اعتماد دادند.

آرام اظهار کرد: سازمان بهزیستی با سه رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید فعالیت خود را متمرکز کرده است.

وی پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی، بهره‌گیری از خیر جمعی و استانداردسازی خدمات را سه رویکرد اصلی در دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود: طرح غربالگری ژنتیک، بینایی، شنوایی، گسترش اورژانس اجتماعی از جمله اقدامات ویژه در این دولت بوده است.

اجباری کردن طرح غربالگری زنتیک پیش از ازدواج

مدیر کل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه مشاوره ژنتیک از اقدامات ویژه در دولت تدبیر و امید بوده است تصریح کرد: در حال حاضر بین ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک در کشور به دلیل بیماریهای ژنتیکی با معلولیت مادرزادی بدنیا می آیند.

آرام با اشاره به اینکه اجباری کردن غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج جز برنامه اصلی توسعه در برنامه ششم بوده است خاطر نشان کرد: مازندران جز ۳ استان پایلوت غربالگری ژنتیک از سال ۹۵ بوده است.

وی با بیان اینکه کلیه ازدواج‌هایی که در سطح کشور اتفاق می افتد، زوجین باید تحت غربالگری ژنتیک قرار گیرند، گفت: اگر در غربالگری ژنتکی زوجین جزء گروه‌های پرخطر تشخیص داده شوند، برای مشاوره ژنتیک به مراکز ژنتیک ارجاع داده می شوند.

مدیر کل بهزیستی مازندران به غربالگری یک هزار و ۵۴۴ مورد از زوجین در سال ۹۵ به صورت رندم، اشاره کرد و گفت: ۱۱۷ مورد نیازمند استفاده از خدمات مشاوره‌ای شدند و حدود ۵۰ نفر دارای اختلالاتی بودند که با انجام آزمایشات تخصصی این اختلالات شناسایی شدند.

وی با اشاره به اینکه با بررسی انجام شده بیشترین میزان رشد طلاق را در استان از سال ۸۱ تا ۹۱ داشته‌ایم و نرخ طلاق در این دوره از ۱.۲ دهم به ۲.۴ رسید و از سال ۹۳ به بعد با انجام برنامه‌ریزی، تلاش در توقف رشد طلاق انجام دادیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار مورد مداخله در موضوعات و آسیب های اجتماعی از خدمات اوژانس استان بوده است اظهار کرد: عمده موارد مربوط در این زمینه همسرآزاری، کودک آزاری، طلاق و اختلافات خانوادگی بوده است.

۱۴۳ هزار زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی مازندران

وی با بیان اینکه در سال ۹۵، حدود ۷ هزار ۷۲۱ پرونده طلاق به مراکز پایش طلاق در اورژانس اجتماعی ارجاع داده شده است تصریح کرد: تعداد ارجاع پرونده طلاق به این مرکز در سه مال اول سال ۹۶ حدود ۲ هزار ۳۰۰ پرونده بوده است.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد پرونده های طلاق به مراکز اورژانس معرفی و ارجاع داده می شوند گفت: در سال گذشته مازندران رتبه اول را در خدمات تلفی اورژانس اجتماعی داشته است.

آرام تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان را حدود ۱۴ هزار نفر برشمرد و گفت: تعدا مستمری بگیران زنان سرپرست خانوار تا پایان سال ۹۵ تعداد ۶ هزار و ۱۸ خانوار بوده و میزان مستمری زنان سرپرست خانوار در طی دولت تدبیر و امید، سه برابر شده است.

وی گفت: در سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداختی به مددجویان بوده و امسال میزان تسهیلات به رقمی بیش از ۴۶ میلیارد تومان رسیده که این تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه‌ای با بهره چهار درصدی بوده است.