ونگ وا/ اکبر مقدسی:  سد مخزنی گلورد در سال ۱۳۸۰ همزمان با سفر استانی رئیس جمهور وقت سید محمد خاتمی به مازندران توسط دکتر اردکانیان معاون وقت وزیر نیرو در امور آب و مدیر عامل شرکت منابع آب  کشور کلنگ زنی شد. و عملیات جاده سازی، تجهیز کارگاه، احداث تونل های انحرافی و… توسط شرکت پیمانکاری سابیر در سال ۱۳۸۱ آغاز شد و در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۶ با حضور مهندس چیت چیان وزیر نیرو دولت تدبیر و امید افتتاح شد.

البته بحث مطالعاتی این سد از سالهای دورتر همواره مطرح بود. حجت الاسلام حسینی کوهستانی نماینده دوره سوم مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای گفت  در جلسه ای که مجمع نمایندگان استان با وزیر مربوطه وقت داشتیم مصوب کردیم که احداث سد گلورد به جریان بیافتد.

این سد در فاصله ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نکا واقع شده است. سد گلورد بر روی رودخانه نکا رود یا مهروان رود واقع شده است. سرشاخه اصلی این رود از رودخانه چهارباغ که از کوههای شاهوار وکوه یزدکی فیمابین شهرستانهای شاهرود، علی آباد کتول و گرگان سرچشمه گرفته و با عبور از البرز شرقی وروستاهایی همچون: سورخان، تنگه، چهارباغ، آسیاب، کل محمد علی، رادکان، در استان گلستان و بارکلا، لت کومه، کلکت، سفید چاه در شهرستان گلوگاه مازندران وهمچنین روستاهای جنه پل، شیخ نور، ولم، رودبار در شهرستان بهشهر به محل سد گلورد می رسد. همچنین یک شاخه دیگر این رودخانه هم از سمت شمال کوه برما،جیربند، یارسم، سورک، پرکلا، غریب محله، چالکده،رودبار به محل سد گلورد می رسد. روستای گلورد، للرد، محمد آباد، کنت از توابع شهرستانهای نکا و بهشهر در مسیر رود بعد از تاج سد قرار می گیرند. این رودخانه در محل سد گلورد مرز بین شهرستان نکا و بهشهر است و پس از آن از حدود روستای کنت وارد حریم نکا شده و از مرکز شهر نکا گذشته و سپس به دریای خزر می ریزد.

هرچند سد گلورد بنام شهرستان نکا ثبت شده و مسیر ارتباطی اصلی آن شهرستان نکاست اما از سمت شهرستان بهشهر هم راه ارتباطی دارد. برای احداث سد و آبگیری آن بخشی از اراضی روستاهایی همچون گلورد، کارکم از نکا و روستاهای رودبار، ولم، شیرداری از بهشهر آزاد سازی شده است. حتی روستای رودبار بطور کل زیر دریاچه سد قرار گرفته و مجریان پروژه با خرید زمین در بالادست سد اهالی این روستا را به مکان جدید منتقل کردند. به گفته سید خالق سجادی فرماندار شهرستان بهشهر این مسئله سالها مسئولان  سیاسی و اجتماعی شهرستان بهشهر را درگیر خود کرده است. مهمترین اتفاق در این مورد انتقال قبر  شهید عبدالله قربانی از این روستا به محل جدید اسکان روستائیان بوده که طی مراسم با شکوه با تدابیر مناسب این کار صورت گرفت.

آنچه در سایت شرکت منابع آب ایران ذکر شده است دستگاه اجرایی ساخت سد گلورد شرکت آب و منطقه ای مازندران، مشاور شرکت منابع آب و خاک ایران و پیمانکار طرح شرکت اویول بوده است. مشخصات فنی این سد در سایت مذکور به شرح ذیل است:

طول تاج سد ۲۷۰ متر، ارتفاع از پی ۱۰۹ متر، ارتفاع از بستر ۹۹ متر، حجم بدنه سد ۲/۳۰ میلون متر مکعب، حجم مخزن در نرمال ۱۱۵/۵۰ میلیون متر مکعب، حجم مفید ۱۰۹/۸۰ میلیون متر مکعب و آب قابل تنظیم سالانه ۱۰۷ میلیون متر مکعب می باشد.

رمضان طهماسبی مدیرعامل وقت آب منطقه ای مازندران در ابتدای سال ۹۲ در مصاحبه ای  درباره سد گلورد گفت: این سد قرار بود به صورت خاکی با هسته رسی اجرا شود که شرکت آب منطقه ای مازندران به جهت تسریع در ساخت آن، با توجه به شرایط اقلیمی منطقه آن را به صورت سنگریزه ای با رویه پوشش بتنی آن هم به صورت طرح و ساخت اجرا کرده است.

محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در مراسم آبگیری این سد طی سخنانی گفت: با تکمیل این پروژه امکان تامین آب شرب به شهرهای نکاء، بهشهر و گلوگاه و تامین آب اراضی کشاورزی ۲۵ هزار هکتار  از اراضی پایین دست فراهم  می شود. همچنین کنترل سیلاب از مهمترین مزیت این پروژه پس از تامین آب شرب و کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران ایجاد ۲ نیروگاه تولید برق با ظرفیت های ۴ و ۵٫۳ مگاواتی، ایجاد زیرساخت پرورش ماهی و تفرجگاه را از برنامه های آتی برای این پروژه بیان کرد. وی افزود:برای ساخت این پروژه ۲۳۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شد که ۷۵ درصد این بودجه در دولت یازدهم تامین شد.

مهندس چیت چیان وزیر نیرو در مراسم آبگیری سد گفت: از ویژگی های مهم این پروژه همزمانی احداث آن با شبکه پایین دست است . به طور معمول تا پیش از این ابتدا سدها ساخته شده و سپس شبکه های پائین دستی ایجاد می شد. اما سد گلورد همزمان با شروع پروژه شبکه هم تامین اعتبار و تکمیل شد.

محمد ابراهیم یخکشی در مراسم افتتاح واحدهای ۴ و ۵ شبکه آبرسانی سد گلورد که اسفند ماه ۹۵ با حضور دکتر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در روستای قره تپه بهشهر برگزار شده بود گفت: برای کل شبکه آبرسانی پایین دست سد گلورد ۳۸ میلیون و ۷۷۴ هزار یورو از بانک توسعه اسلامی وام دریافت شد و همچنین ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه ریالی شده است.

با مراجعه به آرشیو خبرگزاریها به نقل از روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور گزارش دادند که بانک توسعه اسلامی در جلسه روز شنبه ۸ فروردین ۱۳۸۳ در جده عربستان سعودی موافقت کرد که ۳۸ میلیون و ۷۷۴ هزار یورو اعتبار ۱۵ ساله برای احداث سد گلورد و طرح آبرسانی کشاورزی نکا در استان مازندران اختصاص بدهد.

ربیع فلاح استاندار مازندران آبگیری و افتتاح سد گلورد را آرزوی دیرینه مردم شرق مازندران دانسته و می گوید: شرق مازندران از مناطق کم آب استان بوده و به همین خاطر با محرومیت های فراوانی در بخش آب رو به رو، و به نوعی از خطوط قرمز ما در این بخش بوده است. با آبگیری سد گلورد ، بخش اعظمی از مشکلات آب شرق مازندران برطرف می شود.
جعفر احمدی فرماندار نکا معتقد است:  سد گلورد از طرح‌های مهم ملی بوده که پس از چندین سال با جدیت در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفت با آبگیری این سد شهرستان نکا در مسیر توسعه و شکوفایی تغییر جهت می دهد.

وی گفت در چهار سال اول دولت دکتر روحانی حدود ۷۵ درصد نیاز مالی پروژه سد تخصیص یافت و نیازهای دیگر هم انشاء ا… بزودی محقق می شود. فرماندار نکا افزود: طی ۱۶ سالی که پروژه سد گلورد فعال بود  دولتها حدود ۲۳۰ میلیارد برای بدنه سد اعتبار دادند که بیش از ۱۷۲ میلیارد تومان در چهارسال دولت روحانی تخصیص یافت و همچنین دهها میلیارد تومان برای شبکه سد هم در این دولت تخصیص داده شد. بطوریکه در سال ۹۲ دولت برای ساخت سد ۲۹/۸ میلیارد تومان، سال ۹۳ مبلغ ۲۷/۶ میلیارد تومان، سال ۹۴ مبلغ ۷۴٫۷ میلیارد تومان و در سال ۹۵ مبلغ ۴۰ میلیارد تومان تخصیص یافت.

وزیر نیرو در مراسم آبگیری سد از همه همکاران خود مدیران شرکت آب منطقه ای مازندران، مدیران و فرماندارن، ائمه جمعه، مردم منطقه و… تقدیر و تشکر کرد.

همچنین در آن مراسم از شهید مهندس فروزان معاون بهره برداری آب منطقه ای مازندران که همیشه پیگیر این پروژه بوده و  در حادثه منا به شهادت رسیدند، یادی شد، از شهید قربانی که قبر ایشان بواسطه این پروژه به جای جدید منتقل شد و شهید دمیری دیگر شهید روستای رودبار یادی شد و لوح تقدیری از سوی وزیر  به خانواده این شهیدان اهدا شد.

همچنین مسئولان اجرایی  از اهالی روستاهای اطراف سد که زحمات  زیادی را طی این سالها تحمل کردند، و از کسانی که خانه و زمینهایشان را ازدست دادند و همچنین اهالی روستاهای پی رجه نکا که طی این سالها رفت و آمد وسایل نقلیه سبک و سنگین پروژه از مناطق مسکونی احتمالا خساراتی را به بار آورد. بخاطر همکاری با پروژه قدردانی بعمل آمد.

 استاندار مازندران از دکتر دژپسند معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که خود از فرزندان شرق مازندران است، بخاطر توجه ویژه در تزریق به موقع منابع اعتباری این پروژه و دیگر پروژه های استان تشکر کرد.

 ما بعنوان رسانه و نماینده افکار عمومی لازم  می دانیم از همه کارگران، کارشناسان، پیمانکاران، مدیرانی که در اجرای این طرح ملی زحمت کشیدند قدردانی بعمل آوریم. با مروری به خاطرات، در این ۱۶ سال خوب است از فرمانداران شهرستانهای نکا و بهشهر طی این سالها بخاطر زحماتشان قدردانی بعمل آید. از نمایندگان مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی از سالهای دور که پیگیر پروژه بودند بویژه از نماینده دوره ششم به بعد حجت الاسلام رحمانی خلیلی که از زمان کلنگ زنی پروژه و نیز برای دریافت وام از بانک توسعه اسلامی تلاش کردند، حجت الاسلام جمشیدی در مقاطعی در فعال ماندن پروژه زحمت کشیدند، احمد علی مقیمی طی هشت سال برای رفع مشکلات و تامین منابع تلاش کردند و علی محمد شاعری نماینده فعلی که در یک سال اخیر برای پروژه و رفع مشکلات آن زحماتی را متفبل شدند تقدیر و تشکر بعمل می آید.

از پیمانکار سد هم قدردانی بعمل می آید که همه مشکلات را تحمل کرده است یادم است در بازدیدی از سد در سال ۹۲ پیمانکار به مسئولان می گفت بالای ۲۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارد و مدتهاست از پول خبری نیست.