ونگ وا: طی مراسمی با حضور مهندس چیت چیان وزیر نیرو، ربیع فلاح استاندار مازندران، حجت الاسلام تقوی فرد مدیرکل دادگستری استان، دکتر شاعری نماینده مردم منطقه در مجلس، فرمانداران شهرستانهای نکا و بهشهر،امامان جمعه شهرستانهای نکا و گلوگاه، معاون عمرانی استاندار، مدیر عامل آب منطقه ای مازندران، جمعی از مدیران استان و شهرستانهای نکا و بهشهر و تعدادی از اهالی و خانواده های شهید روستاهای منطقه، سد مخزنی گلورد شهرستان نکا آبگیری شد.

مهندس چیت چیان وزیر نیرو در این مراسم در سخنانی ضمن تقدیر از همه عوامل  اجرایی احداث سد گلورد و نیز مدیران و مردم منطقه  که همکاری کردند تا سد گلورد تکمیل شود به اهتمام دولت تدبیر و امید به مدیریت منابع آبی کشور اشاره کرد و افزود سد گلورد سی و سومین سدی است که توسط دولت یازدهم آبگیری یا افتتاح می شود و تا یک ماه باقیمانده به پایان دولت یازدهم چند سد دیگر افتاح یا آبگیری می شود. و تا پایان سال ۹۶ تعداد ۱۰ سد در کشور آبگیری و یا افتتاح می شود.

وزیر نیرو گفت برای نشان دادن زحمات همکارانم در بخش آب و سد سازی لازم می دانم آماری را بیان کنم. وی افزود: سد سازی در کشور از سال ۱۳۳۰ شروع شد و تا سال ۱۳۵۷ بواسطه سدهایی که احداث شد توانستیم حدود ۱۴ میلیارد متر مکعب آب را استحصال و مدیریت کنیم. اگر این رقم را در مدت زمان این سالها تقسیم کنیم بطور متوسط  هر ساله ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب را در کشور استحصال شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ تا سال ۹۲ با سد سازیهای انجام گرفته وزارت نیرو توانست ۲۰ میلیارد متر مکعب منابع آب را تنظیم کند و اگر تقسیم بر ۳۵ سال این دوره نماییم بطور متوسط هر ساله حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب در کشور بواسطه سد استحصال شد. اما در طول ۴ ساله  اول دولت تدبیر و امید( دولت یازدهم) توانستیم ۴/۵ میلیارد متر مکعب آب استحصال نماییم که به تقسیم این عدد به ۴ سال هر ساله ۱/۱۵ میلیارد متر مکعب مدیریت بر منابعآبی جدید بواسطه سد سازی داشتیم که این یکی از جلوه های اقدام و عمل است که مقام معظم رهبری فرمودند.

مهندس چیت چیان همچنین در این مراسم با اشاره به سخنان شاعری نماینده مردم منطقه که منطقه با مشکل کم آبی مواجه است و بسیاری از روستاها بوسیله تانکر آبرسانی می شوند گفت: آبرسانی به مناطق روستایی به این روش واقعا مایه شرمساری ماست. اما نمایندگان مجلس می دانند ما در  این دولت علی رغم کمبودها، منابع اعتباری خوبی برای آبرسانی روستایی اختصاص دادیم.  در دولت یازدهم آبرسانی به ۵۴۰۰ روستای کشور انجام شد تنها در سال۹۵ تعداد ۲۹۵۸ روستا آبرسانی شد. فعالیت آبرسانی روستایی سال ۹۵ برابری می کند با ۱۰ سال قبل از آن و این حرکت جدی که آغاز شد در دولت آینده هم ادامه خواهد داشت امیدواریم مردم و روستاییان عزیز از برکات این خدمات بهره مند شوند.

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به مطلب دیگر شاعری که گفته بود« سد سازی در استانهای دیگر بیشتر از مازندران است»؛ گفت: برای ما همه مردم و استانها مورد احترام است و یکی از دلایل اصلی احداث سد بیشتر در برخی استانها از جمله خوزستان مدیریت منابع آبی در آن استانها است چرا که آن مناطق در وضعیت بحران بوده و اگر نتوانیم منابع آبی  و آبهای سطحی آن مناطق را در اسرع وقت کنترل کنیم امکان زندگی در آن استانها از بین می رود. وی گفت بحمدالله در مازندران متوسط بارندگی بین ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر است اما در برخی استانهای کشور بارندگی به ۲۰۰ میلی متر هم نمی رسد. بنابراین چاره ای جز این نیست. وی همچنین گفت البته با توجه به شرایط استانهای شمالی اعتبار برای ساماندهی فاضلاب در استانهای شمالی بیشتر و جلوتر از دیگر استانها است.

به گزارش ونگ وا مهندس چیت چیان در ادامه به منتقدان سرمایه گذاری دولت تدبیر در دریاچه ارومیه هم پاسخ داد و گفت از هفت سال قبل از سال ۹۳ بطور متوسط هرساله ۴۰ سانتی متر ارتفاع آب دریاچه ارومیه کاهش می یافت و اگر این روند ادامه می یافت امروز دریاچه ارومیه کاملا خشک و چون آب آن دارای املاح فراوان است. املاح ته نشین شده در اثر کوچکترین باد و طوفان منشاء ریز گردها در منطقه می شد و زندگی ۱۴ میلیون ایرانی در استانهای شمال غربی را با خطر مواجه می کرد. وی افزود با مدیریت دولت تدبیر و امید از سال ۹۳ روند کاهشی تثبیت و حتی رو به بهبود وضعیت پیش می رود. این سرمایه گذاری دولت صرفا برای دریاچه نیست. این برای تامین محیط زیست ۱۴ میلیون ایرانی است. که حفظ سلامت مردم از کشاورزی منطقه بالاتر است.

در این مراسم استاندار، شاعری نماینده، یخکشی مدیر عامل آب منطقه ای هم سخنرانی کردند و در حاشیه مراسم لوح یادبودی به خانواده دو شهید روستای رودبار که از جایش به مکان جدید منتقل شد و قبر یکی از شهیدان روستا هم منتتقل شد، هم اهدا شد.

سد گلورد نکا همزمان با سفر رئیس جمهور اسبق سید محمد خاتمی به مازندران در سال ۷۹ به دست معاون وزیر نیرو کلنگ زنی شد. البته مطالعات سد از سالها قبل مطرح بود.سد گلورد به ارتفاع ۱۰۰ متر در ۴۲ کیلومتری جنوب شرق نکا قرار دارد که تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب آبگیری می شود. این سد با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان در دولت یازدهم آبگیری شد. به گفته مدیر عامل آب منطقه ای مازندران و گلستان حدود ۸۰ درصد اعتبارات سد در دولت یازدهم تخصیص داده شد.