سخنگوی دولت تاکید کرد: امضای قرارداد توتال دیوار تحریم را شکست و نشان داد که دولت به تعهدات خود پایبند است، این قرار داد در کنار خرید هواپیما نشان داد که ما مصمم به اجرای تعهداتمان هستم.
محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز – سه شنبه ۱۳ تیرماه- ضمن ارائه توضیحاتی درباره قرارداد نفتی اخیر ميان ايران و فرانسه، گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از رفع برجام تولید، به سمت قبل گام برداشته که گاز طبیعی به هشتصد و ۵۲ میلیون متر مکعب و میعانات گازی ششصد و ۹۲ ملیون متر مکعب رسیده است. روز گذشته قرارداد نفتی توتال امضا شد که ارزش آن ۸۴ هزار میلیارد تومان است که سیصد و ۳۵ میلیارد متر مکعب گاز ترش تولید خواهد شد. این اتفاقات خوب از برکات انتخاب مردم در ۲۹ اردیبهشت است و باید گفت باش تا صبح دولتت بدمد.
به گزارش آفتاب نیوز،وی در پاسخ به سوالي که به قرارداد نفتی بین ایران، چین و توتال فرانسه اشاره داشت و از احتمال عقب نشيني توتال با فشار آمریکا، به ویژه با توجه به همايش منافقین در پاريس مي پرسيد، گفت: این حرف بی اساس است. ترامپ در تلاش است اجماعی علیه ایران بیافریند. با وجود اراده دولتمردان جنگ‌جوی آمریکا، توتال قراردادی ۲۰ ساله با طرف های پتروپارس و شرکت چینی امضا کرده است که هم مبلغش قابل ملاحظه است و هم دوره آن. موانع آمریکایی ها موفق نبود و آنها به خواسته شان نرسيدند. این چه ارتباطی با گروه داعشی منافقین دارد؟ این گروهک تروریستی خیلی بی ارزش تر از آن است که کشور فرانسه بخواهد چنین کاری کند. البته ما انتقاداتي به فرانسه داریم، مثل آن می ماند که داعش بتواند در پاریس همایش و کنگره بگذارد. آن بحث جای خود دارد اما بحث قرارداد اخیر درباره تأمین منافع ملی است. گرچه سنت شکنی از سوی توتال صورت گرفت اما به جای عیب جویی باید به این توجه کنیم که آمریکایی ها با وجود کارشکنی نتوانستند جلوی آن را بگیرند. اگر کسی به جای خوشحالی، به آنچه آمریکایی ها می خواهند استناد کند، قابل تأمل است. البته برخی واقعا دلواپس منافع ملی هستند اما برخی به هر جهت می خواهند با آنچه دولت می خواهد، مخالفت کنند.
انتقاد به تیم سیاسی صدا و سیما
نوبخت در پاسخ به خبر آنلاین درباره اینکه آیا جوابيه رسمي به تحريف های صداوسيما داديد يا نه؟ و آيا دولت برنامه اي براي رفع انحصار رسانه ملي در اختيار يک جريان خاص دارد و نیازی به تاسيس یک کانال تلویزیونی اختصاصی برای طرح دیدگاه های دولت وجود دارد یا خیر؟ گفت: نشر خبر نادرست چه از سوي رسانه ملی و چه از سوي هر رسانه دیگری که باشد؛ کار اشتباهي است. همه دستگاه ها موظف به اطلاع رسانی درست هستند. در نهاد ریاست جمهوری شورای عالی اطلاع رسانی دولت و همچنين روابط عمومی تک تک دستگاه ها موظف به اطلاع رسانی درست هستند. اینکه ما نیاز به ابزار اطلاع رسانی موثرتری داریم، يک واقعیت است. امیدواریم در دولت دوازدهم این نقیصه ای که عموم دلسوزان و افراد ناظر نسبت به چگونگی اطلاع رسانه ای اشاره داشتند برطرف شود. وظیفه داریم در راستای شفاف سازی اطلاعات، ابزار رسانه ای مناسبی داشته باشیم و به وقت هم اقدام کنیم. اطلاع رسانی مصوبات دولت هر هفته یک روز توسط سخنگو لازم است اما کافی نیست. امیدواریم در دولت دوازهم، با تعریف سازوکاري اين مساله حل شود.
وي افزود: رسانه ملی به ویژه بدنه آن سازمان، آدم های شریفي هستند، اما انتقاد ما به تیم سیاسی صدا و سیما باقی است. انتظار داریم رسانه ملی کار ملی انجام دهد.
منتظر مجازات توهین‌کنندگان به رییس‌جمهوریم
نوبخت همچنين در پاسخ به سوالي در رابطه با اتفاقات روز قدس گفت: حواشی روز قدس سوءاستفاده از حضور مردم در صحنه بود و انحراف از اهداف آن صورت گرفت.
او ادامه داد: دادستان تهران از این سوءاستفاده به عنوان جرم مشهود یاد کرد که در قوه قضاییه تعریف شده و ما منتظر هستیم این افراد معرفی و مجازات شوند.
وي همچنين در رابطه با پیشنهاد آتش بس سیاسی از سوی اصولگرایان گفت: افراد بر اساس وجود آزادی‌های سیاسی نظرات خود را بیان می‌کنند و لزومی نیست وقتی کسی چنین حرف‌هایی می‌زند آن را به جریان سیاسی خاصی ربط دهیم، خود این جریان باید پیگیر این بیانات باشد.
او در واکنش به اظهارات علیرضا زاکانی در مورد قرارداد با توتال هم اظهار داشت: باید خوشحال باشیم که به‌رغم تلاش دولتمردان زیاده‌خواه و جنگ‌طلب غربی این قرارداد از سوی توتال امضا شد. ما نباید کاری کنیم که دیگران سوءاستفاده کنند.
معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا این اظهارات می‌تواند برای سهم‌خواهی از کابینه مطرح شده باشد، تصریح کرد: آقای روحانی برای چینش کابینه معیارهایی دارند و خودشان را در برابر مردم مسئول می‌دانند و قطعا کابینه‌ای را خواهند چید که به این مطالبات پاسخ دهد.
برقراري دوباره حج، تصميم نظام بود نه دولت
نوبخت درپاسخ به این سئوال که نهم مردادماه اعزام زائران خانه خدا به حج تمتع انجام می شود، دولت چه تمهیداتی اندیشیده که علي‎رغم خصومت‌هاي ديپلماتيک ميان ايران و عربستان سلامت زائران تضمین شود؟ گفت: موضوع اعزام زائران به حج تصمیم انحصاری و خواست دولت به عنوان قوه مجریه نیست. برخی دوست دارند از الان دولت را بدهکار کنند چه رسد به آنکه خدایی نکرده آنجا اتفاقی بیفتد. این تصمیم برای دولت نیست نظام این تصمیم را گرفت، یعنی همه ارکان از رأس نظام تا مجریان چنین تصمیمی گرفتند.
وی افزود: سال گذشته ما آمادگی اعزام زائران به حج تمتع را داشتیم، اگر سعودی ها شروط ایران را برای حفظ عزت زائران ایرانی می پذیرفتند سال گذشته هم اعزام زائران انجام می شد. امسال سعودی ها همه خواسته های ما را امضا کردند و تعهد دادند به خواسته های ما توجه کنند چون حفظ سلامت، امنیت و عزت زائران ایرانی مهم است. اینجا دو دیدگاه وجود دارد. برخی معتقدند که اگر سعودی ها به تعهداتشان عمل نکنند سال آینده تجدیدنظر می کنیم، دیدگاه دوم نیز معتقد به تعطیل کردن اعزام براي حج تمتع است.
برخي خود را در جايگاه مرجعيت مي‌بينند
سخنگوی دولت یادآور شد: اینکه از تریبون نمازجمعه دل مردم را خالی کنند در واقع علیه تصمیم نظام صحبت کردن است. صاحبان تریبون حرف های خود را پشت صحنه بزند. من حرف هایی را از یک شخصیت روحانی شنیدم که در سطح فتوا بود! حال آنکه فتوا برای جایگاه مراجع عظام تقلید است. به هر صورت اگر کسی حرفی دارد حرف هایش را بزند تا در سطح نظام تصمیم گیری شود و بعد همه تلاش کنیم زائران حج خوبی داشته باشند.
کميته‌اي براي تشکيل کابينه تشکيل نشده
وی درباره خبر تشکیل سه کمیته تشکیل کابینه از سوی رئیس جمهور و انتخاب یک نفر ارتشی برای وزارت دفاع گفت: جزئیات و کلیات گمانه زنی است و واقعی نیست. اینکه آقای رئیس جمهور کارگروه هایی را براي چينش کابينه انتخاب کرده باشد، صحت ندارد. سال ۹۲ این کار انجام شد. اما الان آقای رئیس جمهور شناخت بیشتری از افراد دارند و می توانند نظرات را استماع کنند. با همه این جهات چون خودشان مسئولند خودشان انتخاب می کنند. پیشاپیش می گویم هر ترکیبی را که ایشان برای خدمت به مردم مشخص کند، انشاءالله مبارک باشد. امیدواریم مجلس هم همکاری لازم را داشته باشد.
برنامه ششم در حال اجراست
وی در پاسخ به این سئوال که چرا قانون برنامه ششم برای اجرا ابلاغ نشده است، افزود: برنامه الان در دست اجرا است و شاید به نوعی مسئول اجرای برنامه ششم، سازمان برنامه است. ایجاد ۹۵۰ هزار فرصت شغلی در سال، جذب ۶۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی، اولویت بودن محیط زیست و آب و غیره از اولویت های قانون برنامه ششم است. البته موضوعاتی در مجلس اضافه شد که اولویت ها را کمرنگ می کرد چون بار مالی داشت. اینها را در مجمع شخیص مصلحت نظام صحبت کردیم و خیلی از انتقادهای ما تأیید شد. برنامه سرجایش است و اگر دستگاهی بگوید ابلاغ را دریافت نکرده آنها را توجیه می کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به حکم دادگاه کانادایی برای برداشت ۱٫۷ میلیارد دلار از دارایی های ایران به اتهام واهی گفت: بی اطلاع هستم و پیگیری می کنم. کارگروه حقوقی داریم و همه این مسائل را دنبال می کنیم. اما اینکه پیگیری ها چقدر باعث ابطال احکام نادرست باشد بحث دیگری است اما ما موظف به پیگیری هستیم.
طرح‎هاي دولت براي خودروهاي فرسوده
وي در ادامه به آخرین تصمیم گیری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: دولت نسبت به خرید تضمینی گندم اقدام کرد. تا ۱۱ تیرماه مجموعا آنچه خرید صورت گرفت، بالغ بر ۵ میلیون و ۱۸۰ هزار تن به ارزش ۶ هزار و ۶۷۰ هزار میلیارد تومان بود. ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد و بقیه در دست پرداخت است. برآورد آن است که ۱۱ میلیون و پانصد هزار تن گندم در امسال به ارزش ۱۵ هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان توليد شود.
وی ادامه داد: نکته دوم خارج کردن خودروهای فرسوده و تاکسی است که طبق برنامه ریزی ۵۰ هزار و ۹۹۷ تاکسی تحویل شد که هدفگذاری ۹۰ هزار تاکسی است. همچنين پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی تا ۱۲ تیر، ۱۷ هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان است که به ۲۵ هزار و ۳۵۱ واحد تولیدی پرداخت شد.