معاون اول رییس جمهور در جریان بازدید از آزادراه تهران-شمال این پروژه را شاهکار مهندسی ایران خواند و گفت:«مردم باید توانمندی مهندسان ایرانی را باور کنند.»

به گزارش خبرآنلاین،اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور صبح امروز از روند پیشرفت عملیات اجرایی منطقه ی ۱ آزاد راه تهران ـ شمال بازدید کرد.

در این بازدید که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محمد سعیدی کیا مدیرعامل بنیاد مستضعفان وی را همراهی می کردند،در جریان میزان پیشرفت و برنامه ی زمانبندی اجرای این پروژه قرار گرفت.
مدیران پروژه اعلام کردند که برای منطقه  ۳ آزاد راه نیز با یک شرکت کره ای، ۳ شرکت چینی و چندین شرکت ایرانی به صورت موازی در حال مذاکره هستند تا نسبت به اجرای عملیات تصمیم گیری شود.

اسحاق جهانگیری در بازدید از قطعه یک آزادراه تهران-شمال گفت:«در طول مسیر آزادراه پل هایی وجود دارد که ارتفاع آنها بسیار بلند است و از پیچیدگی‌های بزرگی برخوردار هستند؛ این پل ها که از سازه های بسیار پیچیده فنی برخوردارند،نشان از توانمندی مهندسان ایرانی دارد. »

وی با بیان اینکه  پروژه آزادراه تهران-شمال طی دوسال اخیر پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته ،اظهارداشت: «قطعه یک به طول ۳۲ کیلومتر این آزادراه با پیشرفت فیزیکی مطلوبی روبرو بوده و امیدواریم در سال ۹۶ از این قطعه بهره برداری شود. »

معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه همزمان کار قطعه ۲ این آزادراه شروع شده،تصریح کرد:«در این قطعه  که ۲۲ کیلومتر طول دارد ۴ پل در مسیر انتخاب شده و طول تونل البرز حدود شش کیلومتر است.»

او اضافه کرد:« من امیدوارم قطعه ۲ آزاد راه بعد از تجهیز کارگاه های پیکمانکاران ظرف ۳ سال آینده تکمیل شود.»

جهانگیری با بیان اینکه مذاکره برای انتخاب پیمانکار قطعه ۳ با شرکت های خارجی درجریان است،متذکر شد:«فکر می کنم آزادراه تهران- شمال یکی از افتخارات مهندسی ایران است که بارها باید گفته شود.»

معاون اول رییس جمهور عنوان کرد:« مردم ایران باید به توانمندی مهندسان ایرانی اطمینان کنند.»

وی با اشاره به آخرین وضعیت قطعه ۳ این آزادراه با بیان اینکه این بخش نیز در مسیر تامین مالی و مشاوره است،خاطرنشان کرد:«امیدواریم به زودی درباره این قطعه به جمع بندی برسیم،هرچند تاخیرها در حد چند ماه در زمان بندی بهره برداری از پروژه ای مثل آزادراه تهران شمال که با مسایل سیاسی، اجتماعی و  اقتصادی هم روبروست؛طبیعی است.»

ورود تکنولوژی جدید به آزادراه تهران-شمال

در ادامه این بازدید عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم به خبرنگاران گفت:«برای ساخت این آزادراه از تکنولوژی کف سازی بتونی استفاده شده، لذا این یک تکنولوژی جدیداست.»

وی افزود:«در پروژه آزادراه تهران-شمال هم بحث مسایل ایمنی و هم مسایل معماری بسیار مهم است؛ برای مثال در یک تونل ۴۹۰۰ متری مسایل ایمنی  و جلوگیری از حریق مورد نظر قرار گرفته است. این پروژه کارهای فنی بسیار پیچیده ای دارد از برخی مسیرها که عبور می کنیم کار حفاری تونل بسیار سخت صورت می گیرد،به این دلیل که  جاده قدیمی در کنار این راه وجود دارد  که مردم در حال تردد هستند و باید مراقب باشیم سنگ روی جاده نیفتد.»

آخوندی خاطرنشان کرد:«با این حال با همه سختی هایی که وجود دارد،این آزادراه یکی از بزرگترین پروژه های مهندسی است.»

او با بیان اینکه تا قبل از این ۱۰۰ درصد کار در اختیار پیمانکاران خارجی بود،عنوان کرد:« اما الان همه پیمانکاران خارجی رفته‌اند و فقط در امر مشاور کمک می کنند.»

قطعه یک تاپایان سال تمام می‌شود

محمد سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان نیز در جریان این بازدید با بیان اینکه سال گذشته،زمستان سختی را پشت سرگذاشتیم و رانش های بزرگی در طول مسیر اتفاق افتاد،گفت:« حتی مجبور شدیم مسیر جدیدی را دنبال کنیم. مسیریابی طرح مهم بود و به همین دلیل برای اولین بار مشاور گرفتیم که این کار برای پیشرفت و بهبود کار ارزش داشت.»

وی افزود:« مجموعه اینها باعث شد که چند ماه تاخیر در بهره برداری پروژه پیش بیاید و همانطور که آقای جهانگیری گفت، در پروژه ای با این عظمت تاخیر طبیعی است.»

سعیدی کیا تاکید کرد:« تلاش ما این است که قطعه ۳ نیز تا آخر امسال به جمع بندی برای اجرا برسد،ولی قطعه یک تا پایان سال تمام می شود.»

چینی‌ها رفتند

خیر الله خادمی ، معاون وزیر راه نیز در جریان این بازدید گفت:« قبلا کل کار دست پیمانکار چینی بود اما پیمانکار چینی در حال حاضر به طور کامل پروژه را ترک کرده است.»

وی با اشاره به اینکه قطعه یک آزادراه تهران – شمال ۶۴ کیلومتر است،گفت:« عملیات اجرایی این بخش بسیار سنگین است چرا که در این محدوده نزدیک به ۳۲ کیلومتر تونل نیز باید احداث شود.

وی با منحصر به فرد خواندن این پروژه آن را شاهکار مهندسان ایرانی اعلام کرد و گفت:« ۶ پیمانکار ، کار اجرای این پروژه را انجام می دهند و پیشرفت فیزیکی از ۳۴ به ۸۵ درصد رسیده است.»

او در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اعتباری که هزینه شد، نیز گفت:« ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل کار ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز هست.»

به گفته وی ماهانه صد میلیارد تومان صورت وضعیت در پروژه می شود و برخی رکوردهای مهندسی شکسته شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت همچنین گفت:«در ادامه عملیات قطعه دو آزادراه تهران – شمال در محدوده تونل البرز عملیات اجرایی آن از چند سال پیش شروع شده بود و هزار متر دیگر باقی مانده است.در ضمن حدفاصل قطعه یک ازادراه تا تونل البرز ۱۶ کیلومتر است که عملیات اجرایی ان را به ۴ پیمانکار دادیم و امیدواریم طی سه سال آینده قطعه یک را به تونل البرز وصل کنیم.»

او تاکید کرد:«در مجموع سه سال آینده قطعه دو برای مردم قابل استفاده خواهد شد و طبق پیش بینی ها اعتبار لازم برای قطعه دو برابر ۲ هزار میلیارد تومان است.»

این مقام مسئول درباره عوارض تعیین شده برای قطعه یک نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت:« عوارض قطعه یک به میزان هزینه کرد پروژه ارتباط دارد ، طبیعی است که اگر هزینه بالا برود باید زمان دریافت عوارض را طولانی کنیم تا رقم عوارض پایین بیاید. »