مجمع روحانیون از رهبری و کلیت نظام دفاع می‌کند اما نقدهایی هم درباره شیوه اداره کشور دارد

  عبدالواحد موسوی‌لاری با بیان خاطره‌ای از امام (ره) از روزهایی گفت که تعدادی از روحانیون در صدد تشکیل مجمع روحانیون مبارز بودند و امام (ره) از تشکیل این تشکل سیاسی حمایت کرده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام عبدالواحد موسوی لاری در آستانه رحلت امام خمینی (ره) به کافه خبرگزاری خبرآنلاین آمد و علاوه بر مباحث پسا انتخاباتی  و نقش  شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در انتخابات گذشته، گریزی هم به خاطراتش از امام (ره) زد؛ گریزی به یک خاطره سیاسی و نقش رهبر فقید انقلاب در شکل گیری یک تشکل سیاسی از جنس روحانیت یعنی مجمع روحانیون مبارز.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه سال  ۶۶ برای ما سال خاصي بود، اینگونه خاطره اش را شروع کرد: در آن سال من معاون وزير ارشاد بودم. از مجلس اول تا سال ۶۶ که مجلس دوم رو به اتمام بود، ما ارتباطاتمان را با برخي نمايندگان مجلس اول و اعضاي دولت حفظ کرده بودیم. انتخابات مجلس سوم در شرايط ویژه اي مي خواست برگزار شود و ما هم در اين جلسات بحث کرديم که چه اتفاقي بايد بيفتد. نهایتا قرار شد ما ليستي را تهيه کنيم و آقايان توسلي، کروبي،موسوي خوئيني ها و خاتمي و احزاب آن زمان، مثل انجمن اسلامی معلمان و مجاهدين انقلاب دست اندرکاران تهیه این لیست بودند.

او ادامه داد: نهایتا ما سر اعضای ليست با جامعه روحانيت به توافق نرسيدم و خواستيم ليست جدا بدهيم. گفتيم ما عده اي روحاني هستيم و مي توانيم تشکيلات مجزايي  داشته باشيم. این موضوع را بحث و تحلیل کردیم و در نهایت یک هیات موسس برای این جمع در نظر گرفته شد. اولین سوالی که مطرح شد این بود که آیا امام (ره) با انشعاب موافق هستند يا خیر؟ چون ايشان همواره بر وحدت تاکيد داشتند و مخالف وحدت شکني بودند و ما نمی دانستیم که تلقی ایشان از مجممع روحانیون مبارز وحدت شکنی خواهد بود یا خیر. در نهایت آقايان موسوي خوئيني و امامی جماراني رفتند با امام صحبت کردند و امام هم گفته بودند که چه اشکالي دارد که دو تشکل با دو سليقه مختلف تشکیل شود. بعد از این اظهارنظر امام (ره) بود که ما در آن نامه معروف نوشتیم که ما مجمعی به نام مجمع روحانیون مبارز تشکیل داده ایم  و امام هم تاييد کردند و گفتند ایجاد یک تشکل جدید در بین روحانیون به معنی انشعاب نیست و انشالله کارهار ا با هم پيش مي بريد.

نایب رییس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان ادامه داد: تا قبل از آن ديدار اين نگراني وجود داشت که امام نسبت به انشعاب نظر منفي داشته باشد اما برخلاف برداشت عمومی ما  ايشان نه تنها تاييد که حتي حمايت هم کردند. حتی در آن زمان ایشان ماهانه ۵۰۰ هزار تومان هم به جامعه روحانيت مبارز کمک می کرد و همین مبلغ را هم برای کمک به مجمع روحانيون مبارز از در نظر گرفتند و حتي بعد ازايشان هم رهبري پرداخت اين مبلغ را ادامه دادند و پول آب، برق، گاز و پول کارمندان مجمع هم از همین مبلغ پرداخت می شد.

موسوی لاری با بیان اینکه در آن سال ها مجمع روحانيون بطور متوسط سالي يكبار با رهبر معظم انقلاب ديدار داشتند كه غالباً هم با شام يا نهار همراه بود، گفت: آن جلسات،جلسات با صفا وصميميتي بود. در يكي از اين ديدارها اقاي امام جماراني سر سفره نهار يا بعد از ان بين شوخي وجدي گفتند گويا حضرت عالي قبول نداريد كه اقتصاد ما با مشكل تورم همراه است مقام رهبري پاسخ دادند چطور؟ اقاي جماراني گفتند اين مبلغ پانصد هزار تومان اهدايي حضرت امام مربوط به قريب ده سال پيش است اگر تورم اين سالها لحاظ شود بايد خيلي بيش از اين پرداخت شود. ايشان تأملي كردند  و از آن تاريخ تا امروز مبلغ يك میليون برداخت مي شود كه بنظر مي رسدلازم است تورم سالها اخير مورد عنايت قرار گيرد.

این عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه اعضای مجمع روحانیون همچنان چارچوب های امام و رهبری را رعایت کرده و می کنند، ادامه داد: ما معتقدیم این اعضای مجمع روحانیون هستند که زجرکشیده ها و زندان کشیده های قبل از انقلاب هستند و سهم بزرگی در شکل گیری نظام داشتند. بنابراین اصول اصلی دفاع از نظام و رهبری از سوی مجمع رعایت می شود. شاید اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما ما معتقدیم که مجمع بدون اینکه از رهبری سوء استفاده کند از رهبری حمایت می کند اما برای بقیه اینگونه نیست. ما از رهبری و کلیت نظام دفاع می کنیم اما نقدهایی هم درباره شیوه اداره کشور داریم.