با گذشت ۵ روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، همچنان انتقاداتی به روند برگزاری این انتخابات مطرح است که مهمترینش پایان رای گیری در ساعت ۲۴ روز جمعه ۲۹ اردیبهشت است؛ آن هم در شرایطی که هنوز صف طویلی از مردم منتظر ارائه رای بودند.
  حجت الاسلام حسن روحاني در نخستين نشست خبري‎اش پس از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم که با مشارکت قريب به ۴۱ ميليون نفر به پايان رسيد، گفت که زمينه اخذ راي از ۴۵ ميليون نفر نيز وجود داشته است. برخي نمايندگان هم در مصاحبه‎ها و تذکراتشان به وزير کشور خرده گرفتند که چرا امکان راي گيري از ۴ ميليون نفر محيا نشد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ امروز محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت با حضور در جمع خبرنگاران به اين اعتراضات پاسخ داد و گفت: در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه، نظر شورای نگهبان این بود که از ساعت ۲۴ به بعد هر رای که اخذ شود مخدوش است و حتی نوعی نگرانی برای ابطال وجود داشت؛ بنابراین وزارت کشور برای تامین نظر شورای نگهبان نتوانست رای مردم را اخذ کند.

البته به گفته وي، عدم اخذ راي از برخي مردم ناشی از کمیت قابل ملاحظه و افزایش مشارکت نسبت به انتخابات قبل بود.

اهم ديگر اظهارات وي را در ادامه بخوانيد:

* برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال در روستاها در مجلس شورای اسلامی تصويب شده است. این لایحه دولت برای تسهیلات ویژه اشتغال در روستاها در مجلس طرح شد و خوشبختانه با اکثریت به تصویب رسید. امروز نیز در مجلس جزئیات آن مورد بحث قرار گرفت که به دلیل داشتن ابهاماتی در ماده یک، مقرر شد کمیسیون برنامه و بودجه دوباره آن را بررسی کند تا هفته آینده بتوانیم در مجلس به آن به طور کامل رسیدگی کنیم.

*{literal}{{/literal} در پاسخ به برنامه دولت برای خروج از رکود مسکن{literal}}{/literal}آنچه درباره مسکن وعده شده، در چارچوب مصوباتی بود که هیات وزیران داشت؛ در ارتباط با تکمیل پروژه مسکن مهر دولت در سال گذشته هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود. دو مصوبه دیگر در دولت برای افزایش ۱۰۰ هزار مسکن روستایی و مسکن حمایتی و اجتماعی داشتیم که آن را با توجه به مصوبات، اجرایی خواهیم کرد.

* دولت همانند سال های گذشته تلاش می کند همه اقلام مورد نیاز مردم برای نیازمندی های ویژه ماه مبارک رمضان را تامین کند و نظارت کافی بر قیمت ها داشته باشد. براساس اقداماتی که هر فصل برای سبد غذایی خانواده های تحت پوشش و نیازمند انجام می دادیم، با توجه به اینکه قرار بود این سبد غذایی اردیبهشت ماه تحویل داده شود اما برای اینکه شائبه انتخابات آن را مخدوش نکند آن را به بعد از انتخابات موکول کردیم و در روزهای آینده این سبد غذایی با اقلام بیشتر توزیع خواهد شد.

*درباره اعطاي یارانه‌ای که پیش از انتخابات برای عده‌ای دوباره برقرار شد و رییس جمهوری دستور توقف آن را داد، به طور حتم در این زمینه اطلاع رسانی می شود.

*براساس قانون بودجه امسال، مقرر شد میزان مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به اندازه ۲۰ درصد حداقل دستمزد شود؛ با توجه به اینکه حداقل حقوق و دستمزد در حد یک میلیون و ۳۵ هزار تومان برآورد شد به طور متوسط نزدیک به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان باید افزایش می یافت. منبعی که قانونگذار برای جبران سه برابر کردن مستمری ها تعیین کرد از محل یارانه هاست بنابراین هر مقدار تا رساندن به سقف ۲۰۰ هزار تومان باید از محل یارانه‌ها در نظر می‌گرفتیم.

منبع: خبرآنلاین