جلب بیش از ۱۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی که به مدد برجام به دست آمد، موفقیتی است که تاکنون ۳ میلیارد و ۱۲۴ میلیون دلار آن جذب و وارد کشور شده است.

  بیشترین میزان جلب سرمایه‌گذاری خارجی تا قبل از حل موضوع هسته ای ایران در دولت یازدهم، مربوط به سال ۲۰۱۲ میلادی است که رقمی نزدیک به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود.
این رقم در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۴ به رقم ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و در نهایت در سال ۲۰۱۵ به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار کاهش یافت.
با آغاز اجرای برجام، درهای اقتصاد کشور به سوی جهانیان برای تعامل سازنده و همکاری های مشترک گشوده شد که فقط در سال ۱۳۹۵ هیات سرمایه گذاری خارجی ۹ میلیارد و ۱۷۵ میلیون و ۵۸۶ هزار دلار سرمایه گذاری مصوب در استان ها به تصویب رسانده است.
طبق گزارش سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران، این سازمان ۱۲میلیارد و ۴۸ میلیون و ۹۶۸ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب در استان های مختلف داشته که در این میان خراسان شمالی با جذب بیش از سه میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار بیش از سایر استان ها سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است و پس از آن استان آذربایجان شرقی با ۱٫۵ میلیارد دلار قرار دارد.
همچنین استان های اصفهان، تهران و سیستان و بلوچستان هرکدام توانسته اند بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در مدت یاد شده جذب کنند.
از دیگر استان های موفق در جذب سرمایه گذاری خارجی می توان به آذربایجان غربی، البرز، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد اشاره کرد.
ارمنستان، اسپانیا، افغانستان، آلمان، امارات، انگلستان، ایرلند، بلاروس، ترکیه، جزایر باربادوس، جمهوری آذربایجان، چین، روسیه، سریلانکا، عراق، عمان، فرانسه، قبرس، کویت، مالزی، هلند، هندوستان و ونزوئلا از جمله کشورهایی هستند که اقدام به سرمایه گذاری در ایران کرده اند.
** کاهش ایران هراسی و فراهم شدن زمینه جذب سرمایه های خارجی
محمد خزاعی معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران به تازگی درباره آخرین وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی گفته است: در سال ۹۵ بیش از سه میلیارد و ۱۲۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از طریق سامانه های بانکی وارد کشور شد.
به گفته وی، کاهش ایران هراسی و ایجاد زمینه حضور کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران از دستاوردهای برجام بود که منجر به منزوی شدن دشمنان ایران شد.

** آمار آنکتاد قابل استناد نیست
با این حال در مناظره اقتصادی نامزدهای انتخاباتی که روز جمعه برگزار شد، آمار سرمایه گذاری های خارجی جذب شده محل تردید یکی از نامزدها قرار گرفت؛ حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی با طرح این سوال از رئیس جمهوری که سرمایه گذاری خارجی دولت شما چقدر است، مدعی شد که در سال ۹۵ کل سرمایه گذاری خارجی جذب شده ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.
یکتا اشرفی مدیرکل دفتر مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی درباره استناد برخی نامزدها به نمودارهای منتشره این نهاد از جذب سرمایه گذاری خارجی ایران به خبرنگار ایرنا گفت: اگر به پایگاه اینترنتی و جداول منتشر شده آن راجع به ایران مراجعه کنید، می بینید که در همان جا گفته شده که اطلاعات ارایه شده اولیه بوده و باید به تایید کشورها برسد.
وی با تاکید بر اینکه نمی توان اطلاعات این نهاد را مرجع نهایی و رسمی آمار قرار داد، افزود: برای نمونه در حوزه سرمایه خارج شده، منبع اطلاعات خود را وزارت اقتصاد اعلام کرده در حالی که این وزارتخانه در این حوزه ورود نمی کند و باید بانک مرکزی آمار مربوط به تراز حساب سرمایه ای را تهیه و منتشر کند.