وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت : برخی تریبون‌های عمومی با ارسال پیام‌های نادرست و سیاسی، مانع از جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور می‌شوند.

به گزارش ایرنا، علی طیب‌نیا عصر روز سه شنبه در نشست خبری با رسانه‌ها در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر ‌معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی افزود : بر اساس این سیاست‌ها در برنامه ششم توسعه یک رشد هشت درصدی برای کشور پیش‌بینی شده که از سوی دولت تدبیر و امید نیز بسترسازی‌ها و پیش‌نیازهایی برای تحقق این مهم انجام گرفته است.
وی با اذعان به این که ما چاره‌ای جز تحقق رشد هشت درصدی نداریم ، اظهارداشت : اگرچه میانگین رشد اقتصادی کشور ما در ۳۸ سال پس از انقلاب ۳٫۱ درصد بوده اما باتوجه به عقب ‌افتادگی‌هایی که از برنامه‌های پیشین داشتیم چاره‌ای جز رسیدن به رشد هشت درصدی پیش روی ما نیست.
وی با اشاره به عملی نشدن برنامه‌های پنج ساله در دولت‌های نهم و دهم ، خاطرنشان کرد : متوسط رشد اقتصادی در دوران هشت ساله منتهی به سال ۹۲ کمی بیش از ۲ درصد بوده است و این درحالی است که دولت‌های نهم و دهم جدای از پولی که از محل فروش شرکت‌های دولتی به دست آورد تنها از محل فروش نفت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است، درآمدی که از محل آن می‌توانست بسیاری از زیرساخت‌های کشور را تکمیل کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که رسیدن به رشد هشت درصدی کار ساده‌ای نیست ، تصریح‌کرد: برای تحقق رشد هشت درصدی نیازمند یک سری الزامات و از جمله منابع اعتباری داخلی و خارجی هستیم.
وی ادامه داد : برای تحقق این میزان رشد اقتصادی باید سالانه ۶۵ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از خارج از کشور جذب کنیم.
طیب‌نیا با بیان این که برای جذب سرمایه‌گذار خارجی نیازمند مقدمه‌ سازی‌هایی هستیم ، گفت: برای جذب این میزان از سرمایه‌گذاری خارجی کشور ما باید از مولفه‌هایی همچون ثبات اقتصادی، پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد، تعامل مثبت با دنیا، وضع قوانین مناسب و…برخوردار باشد لذا باید برای ایجاد این مولفه‌ها باید زمینه‌سازی‌های لازم صورت گیرد.
وی با بیان این که در ۲ سال اخیر با وجود مشکلات و محدودیت‌های اعتباری ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شد، گفت: این درحالی است که در دولت قبل فقط ۱۴ هزار شغل در کشور ایجاد شده لذا وقتی ما توانستیم شغل‌های ایجاد شده را از ۱۴ هزار در دولت قبل به ۷۰۰ هزار در این دولت برسانیم بدون شک می‌توانیم به ایجاد ۹۵۰ هزار شغل در سال هم برسیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که منابع داخلی موجود در کشور قابل ارزیابی و اندازه‌گیری هستند، گفت: با توجه به محدودیت منابع داخلی برای ایجاد سالانه ۹۵۰ هزار شغل راهی جز جذب سرمایه‌گذاران خارجی نداریم و خوشبختانه دولت روحانی در این کمتر از چهارسال زمینه‌ها و مقدمات را برای تحقق این مهم فراهم کردند.
وی با بیان اینکه براساس برنامه ششم توسعه، جذب سالانه ۶۵ میلیارد دلار از منابع خارجی به قانون تبدیل شده افزود: برای جذب این حجم از سرمایه‌گذاری در گام نخست باید اعتماد آنها را جلب کنیم.
طیب‌نیا با بیان این که دولت یازدهم در این زمینه عملکرد بسیار موفقی داشته گفت: خوشبختانه فضای ایران‌هراسی که در دنیا حاکم شده بود در پرتو سیاست‌های خردمندانه دولت به فضای مساعدی تبدیل شده است.
**جذب ۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام
وی خاطرنشان کرد : بانک‌های ایرانی در دوران پسابرجام تاکنون ۶۰ میلیارد دلار تفاهمنامه با بانک‌های خارجی امضا کردند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که دولت دکتر روحانی گام‌های مهمی در این حوزه برداشته است ، گفت: امروز به مرحله انعقاد قراردادهای رسمی با برخی این بانک‌ها و کشورها رسیدیم بنابراین باید قبول کنیم که برای چند سال ارتباط ما با بسیاری از کشورهای دنیا به واسطه تحریم های طالمانه قطع شده بود و تا این روابط دوباره ترمیم و اعتمادسازی شود نیازمند زمان هستیم.
وی با بیان این که فقط در سایه حل و فصل مشکلات امکان جذب سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی وجود دارد، ادامه داد: برخلاف عده‌ای امروز همه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برداشته شده اما باید پذیرفت که تحریم‌های دیگری نیز وجود دارد که بسیاری از آن مربوط به سال‌ها قبل از ماجرای هسته‌ای است لذا ایجاد این اعتمادسازی نیازمند مذاکره و گذر زمان بیشتری است.
طیب‌نیا اضافه کرد: امروز ما به راحتی می‌توانیم’ال سی’ باز کنیم و همین کمک بسیار مهمی به اقتصاد کشور است.
وی در این ارتباط توضیح داد : یک فعال اقتصادی با باز کردن ‘ال سی’ در واقع می تواند با دادن ۱۰ درصد قیمت اصلی، خرید خود را انجام دهد در حالی که در سال‌های تحریم یک فعال اقتصادی ایرانی باید ۱۳۰ درصد قیمت کالای خریداری شده را پرداخت می‌کرد به عبارتی تولیدکننده ایرانی تا پیش از برجام باید ۱۳ برابر منابع مورد نیاز برای فعالیت اقتصادی را می‌داشتند.
**۴۰ برابر شدن نیاز بنگاه‌های ایرانی به نقدینگی در تحریم ها
وی با بیان اینکه در دوران تحریم نیاز بنگاه‌های ما به نقدینگی تا ۴۰ برابر بیشتر شده بود، گفت: جدای از این‌ها معاملات چمدانی و محدودیت‌های ایجاد شده مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان ما ایجاد کرده بود.
طیب‌نیا در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکلات بانک‌های ایرانی و رفع این مشکلات اظهار کرد: در حال حاضر ما در ارتباط با بانک‌های کوچک و متوسط دنیا هیچ‌گونه مشکلی نداریم در بحث بانک‌های بزرگ نیز مشکلات ما با تعدادی از این بانک‌های بزرگ حل شده اما همچنان مشکلاتی با برخی بانک‌های بزرگ داریم که در حال مذاکره با آنها هستیم و ان شاالله این مشکلات نیز بزودی مرتفع می شود.
وزیر اقتصادی و دارایی در سفر یکروزه به استان سمنان در چندین جلسه اقتصادی شرکت کرده است.