ونگ وا/ اکبر مقدسی/   این روزها ممکن است برخی افراد بپرسند چرا باید به روحانی رای داد. او برای ما چه کرد. برای پاسخ به این سوالات بنا داریم هر روز به عملکرد دولت در بخشهای مختلف شهرستان خودمان نکا بپردازیم.

روحانی برای کشاورزان نکا چه کرد؟

  • از سال ۹۲ تاکنون دولت ۴۱/۵ میلیارد تومان بصورت وام ارزان قیمت برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، سرمایه در گردش، توسعه صنایع تبدیلی و… به متقاضیان  شهرستان نکا پرداخت کرد. بطوری که طی دهه های اخیر دریافت وام مکانیزاسیون فقط در همین دوره بدون محدودیت و بدون نوبت پرداخت شد.
  • از سال ۹۲ تاکنون دولت ۱۸ میلیارد تومان برای امور زیربنایی کشاورزی اعم از توسعه باغ در اراضی شیب دار، آبرسانی، توسعه آبیاری قطره ای، لایه روبی و پوشش انهار، جاده های بین مزارع و… در شهرستان نکا بطور مستقیم  سرمایه گذاری کرده است. بطوری که برای تاسیسات آبیاری قطره ای در مزارع دولت ۸۵ درصد هزینه ها را بصورت بلاعوض پرداخت می کند و تنها در این دوره بود که پرداخت آبیاری قطره ای بدون محدودیت و نوبت انجام شه است.
  • دولت برای جبران خسارات ناشی از برف و یخبندان به باغات مرکبات در سال ۹۵ تنها در شهرستان نکا ۱/۳۷ میلیارد تومان بصورت بلاعوض، ۱۰/۸ میلیارد تومان تحت عنوان خرید محصولات درجه ۲ و ۳، مبلغ ۷/۶ میلیارد تومان بصورت وام کم بهره به کشاورزان پرداخت یا در حال پرداخت است. لازم به ذکر است این اولین بار بود که دولت برای جبران خسارت های سرما و.. باغداران پول توزیع کرد در صورتی که در سال ۸۶ دولت فقط اقساط وام های باغداران خسارت دیده را استمهال کرد.
  • استمهال ۳ میلیارد تومان از وام های کشاورزان خسارت دیده نکایی که به بانکهای دولتی بدهکار بودند
  • در سال ۹۲ دولت هر کیلو گندم را از کشاورز ۵۵۰ تومان خریداری می کرد با روی کار آمدن دولت روحانی در این سال نرخ خرید تضمینی گندم را در سال ۹۳ هر کیلوگرم ۱۰۵۰ تومان (حدود دو برابر) نرخ گذاری کرد  و امروز دولت گندم کشاورزان را  کیلویی ۱۳۹۰ تومان نرخ گذاشت. بواسطه نرخ خوب استقبال کشاورزان به تولید گندم و تولید گندم در کشور رشد کرد. شهرستان نکا در سال بالغ بر ۲۰ هزار تن گندم تولید می کند. با توجه به نرخ قبل سال ۹۲ افزایش دو برابری درآمد گندمکاران را طی این سالها شاهد بودیم.
  • دولت روحانی با اقدام به خرید تضمینی برنج طارم از کشاورزان و رشد دو برابری قیمت خرید تضمینی برنج نسبت به سال ۹۲ و از طرفی جلوگیری از واردات در فصل برداشت ؛ این محصول پس از سالها برای کشاورز مقرون به صرفه شده و طی سالهای اخیر اراضی زیادی در استان و منطقه زیر کشت برنج رفته است . کشاورزان شهرستان نکاسالانه بیش از ۵۰ هزار تن شلتوک تولید می کنند.
  • پروژه سد گلورد نکا که برای شهرستان اهمیت اقتصادی و کشاورزی دارد و حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان از آب آن بهره مند می شود در این دولت تکمیل شده است. دولت دکتر روحانی با پرداخت بدهی های گذشته پیمانکار و تزریق مالی تاکنون بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان طی سه سال برای تکمیل سد اختصاص داد و اکنون سد در آستانه آبگیری است.

 

تیمی که خوب امتیاز می گیرد، آیا هیچ عاقلی مربی تیم را تغییر می دهد؟!