رئیس جمهوری، مردم را در فکر و نگاه دولت تدبیر و امید صاحب کشور دانست و گفت:اساس کار ما صداقت و شفافیت است و هیچ گاه به مردم دروغ نگفته و نمی گوییم.

       حجت السلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در آئین آغاز تولید انبوه خودروهای دنا پلاس و پژو ۲۰۰۸ افزود: اساس کار ما بر مبنای صداقت و شفافیت است، اگر جایی اشتباه کنیم از مردم عذرخواهی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: زبان ما دچار لکنت برای عذرخواهی و بیان حقایق نمی شود و آنچه واقعیت است را به مردم می گوییم چرا که مهم است و همه چیز به این موضوع برمی گردد.
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: عده ای معتقد نیستند که کشور مال مردم است و ملت صاحب کشور هستند. معتقدند ما باید حکومت کنیم و مردم باید حرف ما را گوش کنند و راهی که ما می گوییم باید انتخاب کنند.
روحانی اظهار کرد: مردم تنها در برابر یک قدرت تسلیم هستند وآن قدرت خداوند است و بعد از فرمان حق که پیامبر(ص) هم به فرمان خداوند است، همه باید تابع خواست مردم باشیم چرا که کشور مال مردم است.
وی با بیان اینکه اگر قبول و باور کردیم، پشت سر آن همه چیز درست می شود، تصریح کرد: اگر گفتیم مردم تشریفاتی هستند و از آنها خواهش می کنیم موقع انتخابات بیایند و رای بدهند و تا دو سال و یا چهار سال دیگر کاری با آنها نداشته باشیم، با این تفکر به جایی نمی رسیم.

**تعامل سازنده با دنیا ثمره حضور مردم در انتخابات ۹۲ بود
وی با بیان اینکه خواست، مطالبات و نظرات مردم ایران باید مورد احترام همه قرار گیرد، گفت: طبق بیان امام راحل، مردم ولی نعمت هستند، پس همه باید پای صندوق های رای برویم؛ به تعبیر رهبری رای حق الناس است.
رئیس جمهوری تصریح کرد: امروز آنچه می بینیم اثر آن تفکری است که مردم خواستند و در سال ۹۲ پای صندوق های رای آمدند. آنچه را خواهیم دید موضوعی است که پای صندوق های رای در سال ۹۶ خواهند گفت.
روحانی افزود: امروز به نقطه ای رسیده ایم که یکی از ثمرات این دولت، تعامل سازنده با جهان بود و در این تعامل، دنیا را وادار کردیم بگوید آنچه نسبت به ایران می گفت، تهمت ناروا بود.
وی خاطرنشان کرد: برخی می گویند چرا مذاکره کردید؟ مذاکره برای این بود که به همه جهانیان بگوییم آنهایی که به ما تهمت زده بودند که ایران در زیر زمین بمب اتم درست می کند، دروغ است. این را خودشان فهمیدند.
رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: معنای پی.ام.دی همین است؛ آژانس انرژی اتمی اعلام کرد نسبت به فعالیت های گذشته هسته ای ایران دیگر سوالی ندارد و پرونده بسته شده است؛ ما هستیم و آینده پرونده هسته ی ایران؛ و این بزرگترین کار ما بود.
روحانی تصریح کرد: این مبنا را ملت از بین برد ولی برخی می ترسند بگویند دولت یازدهم این کار را کرد. ملت این کار را کرد؛ به صحنه آمد و حماسه ۹۲ را ساخت، رهنمودهای رهبری بود و دولت هم قولی که داده بود را اجرایی کرد.

**تقدیر روحانی از معلمان
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر امروز افتخار داشتم در جشن شما شرکت کنم و شما افتخار دارید قدم جدیدی برای تولید ملی و رشد صنعت کشور و رفاه مردم بردارید، همه آنها در سایه کلاس درس معلمین از دبستان، دبیرستان و دانشگاه بوده است.
روحانی افزود: همه تحولات فناورانه و تحول در صنعت و در سایر بخش های تولید، زحمات معلمین سختکوش و کلاس درس معلمین، اساتید و آنهایی که راه زندگی را آموختند، باز می گردد و ما هیچ گاه از یاد نخواهیم برد.

**به تولید داخلی نه نمی گوییم/باید صنعت خود رو را به روز کنیم
وی با بیان اینکه امروز روز فرخنده ای برای همه ماست، ادامه داد: حضور در شهر پرافتخار ایران خودرو که هر سالن آن همان احساسی را داشتم که در دوران دفاع مقدس زمانی که در سنگرهای رزمندگان می رفتم؛ در آن سنگرها انسان احساس غرور می کرد و احساس می کرد که این ملت هرگز خسته نمی شود و برای منافع عزت و استقلال خود از همه توانش استفاده می کند و بالاخره دل ملت را شاد و دشمن را مایوس می کند.
رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: امروز هم در ایران خودرو همین احساس را دارم. کارگران، مهندسان، طراحان و مدیران همه تلاش کردند برای اینکه به فشار دیگران و توطئه بیگانگان نه بگویند. ما هیچ گاه به تولید داخلی نه نمی گوییم.
روحانی اظهار کرد: امروز در صنعت خودرو سرمان را بالا نگه می داریم و صنعت خودرو وارد قدم های نو و تحولات جدید شده است. یکی از صنایع قدیمی کشور است که فرازو و فرود زیادی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: صنعت خودرو یکی از بنگاههایی است که در روزهای اول سال ۵۸ از آن بازدید کردم و در جمع مدیران و کارکنان آن نیز سخنرانی داشتم. ایران در صنعت خودرو در طول سالیان دراز کار بزرگی انجام داده است و ما این صنعت را باید به روز کنیم، همپای دنیا باشیم و در دنیای امروز باید از فضاها و فرصت ها استفاده کنیم.

**ملت انقلابی از فرصت ها استفاده می کند
رئیس جمهوری گفت: اگر سرمایه ای و تکنولوژی در بیرون است و مایل است به داخل بیاید، اگر استفاده نکنیم فرصت را از دست داده ایم و اگر بازاری در منطقه و دنیا آماده استفاده از تولید ماست و ما آن را دست بدهیم باز هم فرصت را از دست داده ایم، پس باید فرصت ها را مغتنم بشماریم. ملت توانمند، غیور و انقلابی، ملتی است که از فرصت ها استفاده کند.
روحانی افزود: امروز قدم های مهمی در صنعت خودرو برداشته شده و دولت یازدهم از آغازین روزها این فرصت ها را برای کارآفرینان داخلی و اشتغال جوانان و استفاده از طراحی طراحان و فناوری های داخلی در کنار خارج استفاده کرد و تلاش شد تا فضا را آماده کند.
وی خاطرنشان کرد: در صحبت های مدیرعامل ایران خودرو توضیح داده شد که قطعه سازان در سال ۹۲ تنها از شنبه تا دوشنبه کار می کردند و تا پایان هفته تعطیل بودند؛ این نشان می داد که تولید در مسیر حرکت نبود تا از قطعه استفاده کند.

**چرخ صنعت و سانتریفیوژ مدرن در حرکت است
رییس جمهوری اضافه کرد: اینکه امروز قطعه ساز تمام هفته را می تواند مشغول باشد به معنای حرکت چرخ تولید است و این همان قولی بود که در سال ۹۲ داده شد که هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ صنعت، تولید و اقتصاد در حرکت باشد. روحانی تاکید کرد: امروز چرخ اقتصاد ما به حرکت درآمده و چرخ مدرنترین سانتریفیوژ هم در صنعت هسته ای به حرکت در آمده است.
روحانی گفت: امروز صنعت هسته ای ما با سانتریفیوژ IR8 و IR6 در زنجیره کار می کند و ما از IR1 عبور کردیم تا به IR8 رسیدیم و به جای اینکه چرخش یک سو را غنی سازی کنند، امروز ۲۰ سو را غنی سازی می کنند. بنابراین چرخش سانتریفیوژ برای غنی سازی ۲۰ برابر دیروز شده است و چرخش صنعت ما هم در حال حرکت است.
وی افزود: از شما می پرسم در سال ۹۲ چند خودرو تولید می کردید و در سال ۹۵ چقدر تولید کردید و در سال ۹۶ چقدر تولید خواهید کرد؟
رییس جمهوری اضافه کرد: تولید خودرو در سال ۹۲، ۷۰۰ هزار دستگاه بود که در سال ۹۶ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو می رسیم و این یعنی حرکت چرخ اقتصاد است.
روحانی با اشاره به رتبه بالای صنعت خودرو در میان صنایع، گفت: بعد از صنایع غذایی، پتروشیمی و مابقی صنایع، صنعت خودرو رتبه اول را دارد و ۱۸ درصد از رشد بخش صنعت به خودرو تعلق گرفته است.
وی اظهار کرد: راه افتادن این صنعت، حرکت بزرگی را ایجاد می کند و صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت خودرو که قبلا خوابیده بود به حرکت در می آید و در کنار آن تعمیرگاه ها و رانندگان هم بیشتر خواهد شد و خدمات به مردم نیز افزایش خواهد یافت.
رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: حرکت ارزشمندی در سایه راه اعتدال شکل گرفته است و تندروی، خشونت، افراط و تفریط را به صفر می رساند.اعتدال و عقلانیت، درست حرف زدن و دنیا را وادار کردن به اینکه با ما درست حرف بزند، ما را به این شرایط رسانده است و از این شرایط هم بهتر می توانیم حرف بزنیم.

**عده ای می گفتند توافقات کاغذی است
روحانی خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ که به فرانسه رفته بودم، عده ای گفتند توافقات کاغذی است و هیچ کدام عملی نخواهد شد. خوب است حرف های دروغ، پررو و درشت را با صدای بلند بگویم، نشانگر خیلی چیزهای دیگر است. آیا ماشین و هواپیما کاغذی بود؟ امروز پژو ۲۰۰۸ تولید شده کاغذی است؟ می بینیم که به زودی به مردم عرضه می شود و در عرض یکسال و چند ماه به تولید رسید.
وی ادامه داد: سرمایه وارد کشور شد و فعالیت مشترک را آغاز کردیم، حال اگر خودرو فردا وارد بازار صادراتی شد و در کشورهای مختلف به فروش رفت، باز هم کاغذی است؟ ما هیچگاه به مردم دروغ نگفتیم و نخواهیم گفت.

**باید وارد صحنه رقابت جهانی شویم
رییس جمهوری با بیان اینکه امروز یکی از آثار تعامل سازنده در این شهر را می بینیم و همه با هم این فناوری را تکمیل می کنیم، گفت: امروز قطعه را می گیریم و آن را می دهیم و چیزی را می خریم و چیزی را می فروشیم. یعنی با شرکت های خارجی در این خودرویی که تولید می کنیم، هم در داخل به مردم تقدیم می کنیم و هم بازار صادراتی درست می کنیم.
روحانی افزود: می دانیم تا محصول در بازار رقابت نیفتد، نه قیمت، نه کیفیت و نه استانداردها و آلودگی ها درست نخواهد شد. بنابراین باید در دنیا رقابت این مسائل درست شود و باید وارد صحنه رقابت شویم.
وی اضافه کرد: در این حالت ناچاریم کیفیت را بالا ببریم و قیمت را متعادل کنیم و طراحان برای طراحی آینده و جدید تلاش بیشتری انجام دهند و با کشورهایی که در فناوری، دانش و دانش بنیان کار می کنند، در کنار هم قرار بگیریم.

**شعار آسان است/از متخصصان بپرسید
رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: امروز یکی از روزهای جشن ملی ماست که کارگران، مهندسین و مدیران با هم مشارکت کردند و این مشابه همان توافق هسته ای است که با مشارکت وزارت خارجه، اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی و مدیریت بنگاه ها صورت گرفت.
روحانی اظهار داشت: محصول کار امروز دست به دست هم دادن برای کار مشترک، تولید ملی و اشتغال است و هر چه بتوانیم تولید را افزایش دهیم و فضای اشتغال را آماده کنیم می توانیم برای آینده جوانان موقعیت بهتری فراهم کنیم.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد شعار آسان است، اینکه چقدر اشتغال ایجاد می کنم، ۲۰ هزار یا ۱۰۰ هزار شغل یعنی چه و آنهایی که پتروشیمی ساخته اند می دانند یعنی چه.
روحانی با بیان اینکه یکی از مهندسین پتروشیمی کشور آقای نعمت زاده است، امروز از ایشان پرسیدم با ساخت یک پتروشیمی یک میلیون تنی و آماده شدن تمام مراحل پایین دستی آن چقدر اشتغال درست می کند؟ گفت: ۲۰ هزار. بنابراین فردی که در این زمینه کار کرده و ده ها پتروشیمی را درست کرده است، این آمار را می دهد. ایشان می داند چطور باید در عسلویه تلاش کنیم و گاز را منتقل کنیم.
وی افزود: در دو هفته اخیر هم پتروشیمی و هم صنایع پایین دستی افتتاح کردیم و از مسئولین پرسیدم چقدر مشغول شده اند؛ بنابراین، این گونه ارقام بیان کردن بدون مطالعه است. انسان باید از مشاور و متخصص بپرسد.
رییس جمهوری گفت: دولت همواره به دنبال ایجاد اشتغال بوده و در سال جدید که به نام اشتغال و تولید نامگذاری شده است به دنبال تولید و اشتغال است و برنامه ریزی های لازم را انجام خواهد داد.
روحانی تصریح کرد: امروز یکی از روزهای افتخار آفرین برای مدیران، کارگران، مهندسین و مشاوران است و قدم جدیدی بین ایران وشرکت های خارجی برای ساخت خودرو می باشد که می تواند در تراز خودروهای جهان باشد.
وی اضافه کرد: این اقدام می تواند ما را در مسیر پیشرفت قرار دهد و ان شاءالله برای ملت و همه مردم مبارک باشد.
بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم از ۱۶ خانواده شهدای آتش نشان در حادثه پلاسکو با حضور رییس جمهوری تقدیر بعمل آمد و گروه صنعتی ایران خودرو و بخش خصوصی طراحی، تولید و قطعه سازان تصمیم گرفتند تا از اولین تولید خودرو دناپلاس به هر خانواده یک خودرو اهدا شود.