احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این که شورایاری تهران با مساعدت دولت یازدهم فعال است، گفت: نسبت دادن تعطیلی شورایاری به دولت تدبیر و امید شوخی تلخ سال و دروغی بزرگ است.

رئیس سابق شورای شهر تهران عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری افزود: شورایاری تهران با مساعدت و همراهی دولت تدبیر و امید، به خصوص معاون اول رئیس جمهوری، همچنان فعال است.
وی ادامه داد: دستور توقف فعالیت شورایاری تهران را یکی از دستگاههای نظارتی بر اساس گزارشی که وزارت کشور دولت دهم در باره برگزاری انتخابات آن تهیه و ارائه کرده بود، صادر کرد.
مسجدجامعی اظهار داشت: با پادرمیانی دولت تدبیر و امید و شخص معاون اول رئیس جمهوری، شورایاری شهر تهران فعال باقی ماند و توقف فعالیت آن برای رفع مشکل به پنجمین دوره فعالیت شورای اسلامی شهر موکول شده است.

** دستور توقف شورایاری با شبهه وزارت کشور دولت سابق
عضو شورای اسلامی شهر تهران علت اصلی صدور حکم توقف فعالیت شورایاری شهر تهران از سوی دستگاه نظارتی را ‘شبهه قانونی ایجاد شده از سوی وزارت کشور دولت دهم نسبت به برگزاری انتخابات آن’ اعلام کرد.
وی گفت: انتخابات شورایاری بر خلاف انتخابات کشور که یک روزه انجام می شود، در ۲هفته رای گیری انجام می شود و وزارت کشور دولت دهم به برگزاری چنین شیوه انتخاباتی ایراد گرفته بود و دستگاه نظارتی هم به استناد همین گزارش سال ۹۳ دستور توقف و تعطیلی شورایاری تهران را صادر کرد.

** شورایاری و سابقه آن در تهران
بر اساس اساسنامه تنظیمی برای شورایاری، با هدف تحقق و اجرای قانون شوراها و تقویت مشارکت هر چه بیشتر شهروندان تهرانی در ساماندهی امور مختلف شهری و جلب همکاری واقعی آنان در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ، انجمن های شورایاری شهر تهران وابسته به شورای شهر تهران تشکیل می ‌شود.
طرح تشکیل شورایاری در تهران در سال ۱۳۷۸ ارائه و سال ۷۹ اولین شورایاری در محله جوانمرد قصاب (منطقه ۲۰) و پس از آن در محله حکیمیه(منطقه ۴) تشکیل شد که به مرور زمان به ۸۷ محله تهران رسید.
شورایاری برای دومین دوره شورای اسلامی شهر تهران در ۳۷۱ محله تشکیل شد ولی بر اساس گزارش های رسمی در دوره سومین شورای شهر تهران برگزاری انتخابات برای شورایاری با مقاومت هایی مواجه شد که یکی از مراجع اصلی این مقاومت و مخالفت وزارت کشور دولت دهم بود.
در این دوره بر اساس اسناد و نوشته های موجود در سایت شورایاری تهران ، انتخابات برای نخستین بار در یک روز غیرتعطیل و آن هم ماه مبارک رمضان برگزار شد تا این نهاد برخاسته از میان شهروندان برای کمک به مدیریت شهری، به خاطر مشارکت اندک مردم ، تضعیف شود.
ریاست شورایاری سوم تهران که از سال ۸۶ تا ۹۲ ادامه داشت بر عهده احمد مسجد جامعی بود.
در این دوره تعداد محله های تهران به ۳۷۴ محله افزایش یافت و نسبت به دورهای قبل شورایاری بیشتر در کانون توجه مسئولان قرار گرفت.

** مصاحبه مسجدجامعی در۲۰ اردیبهشت ۹۲
احمد مسجدجامعی عضو وقت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ۲۲ اردیبهشت ۹۲ نیز در مصاحبه ای با خبرگزاری ایلنا گفته بود که مخالفت با برگزاری انتخابات شورایاری تنها نظر وزارت کشور دولت دهم است .
متن مصاحبه مسجدجامعی که با کد خبر ‘ ۷۰۷۵۹ ‘ در ساعت۱۶:۵۵:۰۰ روز ۲۰/۰۲/۱۳۹۲ در خبرگزاری ایلنا مخابره شده بود به شرح زیر است:
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و رئیس ستاد شورایاری های شهر تهران با تاکید بر اینکه شورایاری ها در دور چهارم قطعا حضور خواهند داشت گفت: عدم برگزاری انتخابات شورایاری ها در دولت دهم تنها نظریه شخصی وزارت کشور بود.
احمد مسجد جامعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در باره احتمال انحلال شورایاری‌ها در دور چهارم شوراها با توجه به نبود جایگاه قانونی آن اظهار کرد: پایه و اساس شورایاری ها در دولت اصلاحات گذاشته شد و از آن دوره تاکنون تمامی وزرا نسبت به انتخابات شورایاری ها نظر مساعدی داشته اند.
وی با تاکید بر اینکه در دولت دهم به دلیل نظر شخصی وزارت کشور انتخابات شورایاری ها برگزار نشد، تصریح کرد: در طول این مدت شورایاری ها جایگاه قانونی داشته و در تمام وظایفی که به آنها محول شده بود کم و بیش حضور داشتند اما عدم برگزاری انتخابات شورایاری ها در این دوره و مطرح کردن حذف آنها در دور چهارم شوراها موجی است که دولت دهم آن را ایجاد کرده است.
عضو کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شورایاری ها جایگاه و پایگاه اجتماعی خود را ثابت کرده‌اند، اعلام کرد: هم اکنون در دستگاه های اجرایی به ویژه مدیران میانی آنها رابطه صمیمانه‌ای با شورایاری ها و تصمیم گیری در باره مسائل مختلف همچون آب، برق، گاز و تلفن دارند.
به گفته احمد مسجدجامعی، متاسفانه دولت دهم در نخستین گام با حذف بند مدیریت یکپارچه شهری در برنامه پنجم توسعه از سویی و با عدم برگزاری انتخابات شورایاری ها از سوی دیگر به دنبال به رسمیت نشناختن شورایاری ها بود اما فارغ از تمامی این مسائل جامعه به ضرورت شورایاری ها رسیده است و از آنجا که شورایاری ها دارای رسانه‌اند به اعتماد به نفسی رسیده‌ و مطمئن هستند که در حل مشکلات شهر و محله تاثیرگذارند.
احمد مسجدجامعی با بیان اینکه شورایاری ها دارای فعالیت و جایگاه قانونی، ظرفیت اجتماعی و تجربه کاری هستند در پاسخ به اینکه چرا دولت به دنبال حذف شورایاری هاست گفت: علت حذف آن را به طور دقیق نمی دانم اما می‌دانم که تمامی کاندیداها بر ضرورت حضور شورایاری ها در دور چهارم اذعان دارند و معتقدند که باید انتخابات شورایاری ها در دور بعد برگزار شود.
وی با بیان اینکه حذف شورایاری‌ها نظریه وزارت کشور کنونی است، اعلام کرد: نمی دانم وزارت کشور از حذف شورایاری ها چه نفع سیاسی می برد اما مطمئنم نفع اجتماعی نخواهد داشت. بدون شک با توجه به اینکه سایر وزرا در تمامی دوران خواهان فعالیت شورایاری ها بوده اند شورایاری ها در دور بعد نیز حضور خواهند داشت.
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: قصه حذف شورایاری ها در دولت دهم همانند باز شدن بحث جدایی ری از تهران است که با وجود اینکه در قانون به آن اشاره شده بود در هیچ دوره ای نسبت به جدایی آن تاکید نشد.