وزیر امور خارجه، سیاست های خاص دولت گذشته را باعث تشدید مشکلات کشور در مسایل خارجی دانست و گفت: اگر مدیران آن زمان مفهوم کاغذ پاره را بهتر درک می کردند، اموال ایران مورد راهزنی آمریکا قرار نمی گرفت.

 محمد جواد ظریف روز شنبه در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا ادامه داد: بر اساس برخی منابع مالی در یک مورد ۳۵ میلیارد دلار در فرایندی خاص سر از جاهایی درآورد که بخشی از آن در پرونده فساد اقتصادی عیان شد و مردم شریف ایران از آن با خبر شدند.
وی تصریح کرد مصادره حدود ۲ میلیارد و ضبط ۱٫۵ میلیارد دلار دیگر از منابع بانک مرکزی که توسط آمریکا مورد راهزنی قرار گرفت به دلیل این بود که اگر مدیران آن زمان مفهوم کاغذ پاره را بهتر درک و به موقع و با درایت اقدام می کردند همین موارد در دست آمریکا قرار نمی گرفت که بتواند نیات خصمانه خود را اجرا کند.
ظریف با بیان اینکه با گذشت بیش از یکسال و چهار ماه از اجرای برجام و در ماه های پایانی دولت تدبیر و امید زمان مناسبی است تا درباره گشایش های برجام و ظرفیت های مغفول مانده آن بیشتر گفته شود، اظهار داشت: بازار مالی ایران شامل پول، سرمایه و بیمه به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی کشور در طول بحران هسته ای زیر حملات ناجوانمردانه بود.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: طراحان تحریم عملیات ویژه ای را برای فلج کردن این سیستم کلیدی داشتند زیرا آن ها بدنبال محدودیت و فلج کردن ارتباطات بین بانکی و در نیتجه اختلال مروادات بانکی خارجی، قطع منابع مالی در کوتاه و بلند مدت بین المللی بودند که البته تا حدودی نیز موفق به این کار شدند.
ظریف تصریح کرد: دسترسی به منابع مالی و حتی عدم کمک نهادهای بین المللی و رشد سرسام آور ارائه خدمات و بر هم خوردن تعادل داخلی، تورم، افزایش نرخ ارز و کاهش تولید از جمله اقداماتی بود که مورد هدف کشورهای تحریم کننده قرار داشت.
وی با تاسف از اینکه مدیریت وقت کشور با سیاست های خاص خود باعث تشدید اقدامات و ایجاد مشکلات در بعد خارجی شد، اظهار داشت: وقتی که منابع کشور توسط خارجی ها مورد رهزنی قرار می گرفت سودجویان داخلی نیز به آن دستبرد می زدند و بر اساس برخی منابع مالی، در یک مورد ۳۵ میلیارد دلار در یک فرآیند خاص سر از جاهایی درآورد که بخشی از آن در پرونده فساد اقتصادی عیان و مردم شریف ایران از آن با خبر شدند.
وزیر امور خارجه افزود: مصادره حدود ۲ میلیارد و ضبط یک و نیم ملیارد دلار از منابع بانک مرکزی مواردی بود که مورد راهزنی قرار گرفت و اگر مدیران کشور مفهوم کاغذ پاره را بهتر درک و به موقع و با درایت اقدام می کردند، همین موارد در دست آمریکا قرار نمی گرفت تا بتواند نیات خصمانه خود را اجرا کند.
ظریف به تشریح نتایج برجام پرداخت و گفت: بخش مهمی از بحث های بانکی و مالی در مذاکرات هسته ای بود که با اتکا به خدا، راهنمایی های رهبری، مدیریت روحانی، مذاکرات، منتج به رفع موانع مالی شد و اگرچه به دلالیل غیربرجامی و بدعهدی های آمریکایی ها برخی اقدامات انجام نشده اما امیدواریم اروپایی ها از این بدعهدی ها به دلیل منافع مشترک دو جانبه عبور کنند.
وی با اشاره به اینکه از بعد قانونی و عملیاتی تا حد بسیار زیادی به شرایط قبل از تحریم برگشته ایم، ادامه داد: در سایه برجام امروز به جرات می توان ادعا کرد زنجیرهایی که به دلیل تحریم های هسته ای بر دستان سیستم بانکی قرار گرفته بود، باز شده است و پس از تنها ۱۰۰ روز از توافق ژنو ماهیانه ۷۰۰ میلیون دلار از منابع مالی خودمان که در دوره گذشته توقف معامله شده بودیم و به شدت در آن زمان مورد احتیاج کشور بود، آزاد شد.

**کسانی که خود باعث مشکلات بودند امروز واقعیات را وارونه جلوه می دهند
وزیر امور خارجه با یادآوری این مطلب که پس از نهایی شدن برجام ده ها میلیارد دلار از پول های کشور آزاد و در دسترس سیستم بانکی قرار گرفت، اضافه کرد: غالب طلب های ارزی وصول شده و روند و توصیه های FATF معکوس شده و ایران بعنوان بزرگترین قربانی تروریسم و مبارزه با افراط گرایی در میان کشورهای منطقه پیشرو است و احتیاج به تکریم دیگران ندارد.
وی اظهار داشت: امروز مراجع رسمی به تدریج دست از بهانه جویی برداشته و شبکه مالی کشور به سوئیفت متصل شده، هر چند برخی از افراد که خود باعث تحمیل این مضایق به کشور هستند امروز با وسواس و جملاتی که خودشان مشکلات را ایجاد کرده اند، می خواهند واقعیت ها را نپذیرفته و وارونه جلوه دهند.
ظریف حضور فعالان بانکی اروپایی را یکی از مهم ترین و برجسته ترین نمونه های حضور بنگاه های خارجی در کشور دانست و گفت: امروز همکاران ما در بانک مرکزی می توانند عملیات مدیریت ارزی را تدبیر کرده و پول های ایران را بوسیله ارزهای بین المللی دریافت و شعب بانک های ایرانی در خارج از کشور آماده ایفای نقش خود در توسعه کشور هستند.
رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به بازگشت انضباط و شفافیت در سیستم مالی و پولی کشور ابراز امیدواری کرد که در سایه امید، سیستم بانکی نقش خوبی برای اقتصاد کشور ایفا کند.
ظریف تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا در سال های اخیر جریمه های سنگینی به بانک های بین المللی به بهانه مراودات با ایران تحمیل کرده که البته قسمت اعظم این جریمه ها به دلیل مراودات این بانک ها با کشورهایی جز ایران بوده است.
وی افزود: اما متاسفانه این اقدامات به ویژه صحبت های دولت جدید آمریکا فضای بین المللی بانکداری را بسیار غبارآلود و همکاری مجددی بانک های دیگر را با ایران حساس کرده است که البته این موضوعات را با مکاتبات و دیدارهایی که با آمریکا و ۱+۵ داشتیم به آن ها منتقل کردیم.

**ایران امن ترین کشور برای سرمایه گذاری
وزیر امور خارجه اضافه کرد: شرکای اروپایی ایران بدانند ایران امن ترین، مطمئن ترین و شفاف ترین کشور برای همکاری اقتصادی است زیرا برای پیشرفت اقتصادی، علمی و ثبات اقتصادی بر مردم خود متکی است و این مردم علیرغم تمامی تحریم ها، جنگ ها و تروریسم، آرامش و امنیت خود را تضمین کرده اند که بهترین تضمین برای شرکای اروپایی جهت همکاری با ایران است.