۳۰ هزار آگهي كه بر روي سايت قرار مي گيرد اگر تنها ده درصد از اين آگهي ها نياز به تمديد داشته باشد و با روش نردبان نياز به ۳ هزار تومان هزينه داشته باشند درآمد روزانه اين سايت را مي توان بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان تخمين زد.
دیوار و شیپور چگونه درآمد زایی می کنند؟/  درآمد دیجی کالا نزدیک به 2 میلیارد در روز فروش اینترنتی در ایران بیش از ده سال قدمت دارد اما در دو سال اخیر سایت های مختلفی با کاربردهای عمومی برای خدمات دهی به مشتریان راه اندازی شده اند. برای مثال اگر فردی به دنبال خرید خانه باشد، قبل از مراجعه به یک بنگاه معاملاتی به سایت دیوار، فایل مسکن و امثالهم مراجعه می کند.

به گزارش پول نیوز؛ در حال حاضر هر گونه اگهی در حوزه خدمات، سرویس های مختلف مشتریان و… را می توان بر روی این سایت های اینترنتی یافت. درحالیکه  تمام اگهی های این سایت ها رایگان است و مخاطبان این سایت ها می توانند با آپلود کرد آگهی خود و تکمیل اطلاعات آگهی مورد نظر را بر روی سایت منتشر کنند.

در سایت هایی مانند شیپور و دیوار تنها دو آگهی است که نیاز به پرداخت هزینه دارد. آگهی دهندگان فقط برای آگهی های فوری و آگهی استخدام باید هزینه پرداخت کنند. اما تعداد این دو آگهی به اندازه ای نیست که بتواند این دو سایت را به عنوان یک کسب و کار موفق معرفی کند در نتیجه باید بررسی کرد که این سایت ها از چه طریقی درآمدزایی واقعی می کنند.

شاید بزرگترین برنامه دارندگان سایت دیوار، شیپور، ایسام و… فکر کردن به آینده ای باشد که از طریق سرمایه اجتماعی به دست امده حاصل می شود. اما بر اساس اعلام صاحبان دیوار و شیپور این دو سایت درآمد خاصی نداشته و بیشتر بر روی سرمایه های اجتماعی خود تمرکز می کنند.

يكي از منابع آگاه نزديك به  يكي از سايت هاي ذكر شده مي گويد« سرمايه اوليه راه اندازي يك سايت اينترنتي بين ۵ تا ده ميليون تومان است. براي راه اندازي سايت بايد به  شرايط و توانايي هاي خاصي مسلط بود. هر چه ميزان توانايي هاي افراد بالاتر باشد سرمايه اوليه كمتري مورد نياز است.»

به گفته وي« اين سايت ها با نيروي انساني ۵ تا ۱۰۰ نفر كار مي كنند براي مثال  كافه بازار بيش از ۱۰۰ نفر نيرو دارد در حاليكه ديوار و شيپور با نيروي انساني ۵ تا ده نفري فعاليت مي كنند.»

دیوار و شیپور چگونه درآمد زایی می کنند؟/  درآمد دیجی کالا نزدیک به 2 میلیارد در روز
سايت ديوار  ۲ تا ۵ درصد از تراکنش‌های اینترنت کشور و نزدیک به ۱۰ درصد ترافیک اینترنتی ایران را به خود اختصاص داده است.  بر اساس آمار رسمي سايت ديوار   ۹۰ میلیون بار در هفته دیده می‌شود و  بیش از ۲۰ تا ۳۰ هزار آگهی هر روز روی سایت دیوار قرار میگیرد از ميان ۳۰ هزار آگهي كه بر روي سايت قرار مي گيرد اگر  تنها ده درصد از اين آگهي ها نياز به تمديد داشته باشد و با روش نردبان نياز به ۳ هزار تومان هزينه داشته باشند درآمد روزانه اين سايت را مي توان بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان تخمين زد.

البته آگهي هاي فوري هم مبلغي را به اين درآمد اضافه مي كنند. در نتيجه با يك حساب سر انگشتي مي توان گفت اين سايت ماهيانه  مي تواند عددي نزديك به ۹ ميليون تومان درآمد داشته باشد كه اين عدد در برابر ميزان درآمد سايت هايي مانند ديجي كالا و امثالهم بسيار ناچيز است.

بررسی آمار تراکنش‌های شاپرک بر بستر تلفن همراه بیانگر این است که استفاده از تلفن همراه در پرداخت‌ها در  پایتخت بسیار بیشتر سایر نقاط کشور رایج شده و در نیمه اول سال گذشته   تعداد و ارزش تراکنش‌ها در تهران به ترتیب  ۱۹۴٫۵ و ۴۷٫۵ برابر سایر استان‌ها بوده که این روند در مهرماه سال ۹۵ با نسبت ۲۱۵ برابری در تعداد تراکنش‌ها و   ۶۱٫۲ برابری  در مبلغ  تراکنش‌ها روند افزایشی دارد.

در سال گذشته بالغ بر ۶۷۶۶هزار میلیارد از طریق موبایل برای خرید شارژ، پرداخت قبض و خدماتی از این دست پرداخت شده ولی با این حال، سهم آن از کل حجم مبالغ خرید آنلاین از ۵/ ۰درصد هم فراتر نرفت.

زیرا در هر فرآیند خرید آنلاین تنها مبلغ جابه‌جا‌ شده حدود پنج هزار تومان بوده است. البته در این میان توسعه نسبی تجارت الکترونیک و گسترش خدمات الکترونیکی سازمان‌های دولتی و ارگان‌های شهری بر مبنای اینترنت باعث شده، سهم اینترنت از پرداخت‌های آنلاین وضعیت بهتری داشته و حدود ۶/ ۲درصد تعداد تراکنش‌ها باشد.

دیوار و شیپور چگونه درآمد زایی می کنند؟/  درآمد دیجی کالا نزدیک به 2 میلیارد در روز
۱/ ۷درصد پرداخت آنها از طریق سایت‌های اینترنتی بوده تا به این وسیله حجم مبالغ تراکنش‌های انجام شده از این سیستم‌ها بیش از ۹۸هزار و ۶۳۹میلیارد تومان باشد. به این ترتیب، در هر بار خرید اینترنتی که انجام گرفته گردش مالی به‌طور متوسط ۳۰۰هزار تومان بوده است.

دیجی کالا به عنوان یکی از بزرگترین استارت آپ های کشور که می توان از آن به عنوان یکی از موفق ترین بیزنس های ده سال اخیر کشورمان یاد کرد  تنها به حوزه فروش محصول بسنده کرد و خدماتی مانند مشاوره املاک، محصول دسته دوم  و … را در دسته فعالیت های خود قرار نمی دهد.

دیجی‌کالا، البسکو، بامیلو، زنبیل و.. برندهای شناخته شده خرده‌فروشی و فروش اینترنتی ایرانی هستند. سه سال پیش بود که مدیر دیجی‌کالا در یک رویداد رسمی خبر از فروش روزانه ۲۰۰۰ قلم کالا به ارزش متوسط هر قلم ۶۰۰ هزار تومان از این سایت داد.

اما واشنگتن پست سال گذشتی در گزارشی اعلام کرد دیجی کالا روزانه بیشتر از ۳۰۰۰ قلم کالا به مشتریان می فروشد که با یک حساب سر انگشتی می توان درامد آن را بیشتر ۵ ميليارد تومان در ماه تخمين زد.

تقریبا شاخص‌های این سبک برای همه شناخته شده است حتی برای کسانی که تخصص حرفه‌ای وب ندارند. کافیست بتوانید کالا یا خدماتی را با قیمت و پشتبانی مناسب به فروش برسانید.از مزایای این سبک امکان بدست آورد سهمی از بازار هر چند کوچک در ابتدای کار، هزینه پائین فنی و اجرایی وب، امکان فعالیت با شرکای تجاری و تأمین کنندگان، پتانسیل و نرخ رشد بسیار بالا است و از معایب آن نیاز به سرمایه و نقدینگی قابل توجه در شروع کار، رقابت شدید در برخی از بخش‌های بازار خردفروشی و خطرپذیری مالی بالا اشاره کرد.

در حال حاضر بانک مرکزی سهم هر ایرانی از خرید اینترنتی را یک خرید در ماه معرفی کرده است که با افزایش  دارندگان تلفن همراه هوشمند در کشور باید منتظر سیلی از تقاضا برای خرید اینترنتی بود.
پول نیوز، فهیمه اکبری صحت