دکتر       پیشنهاد تشکیل هیأت بین‌المللی حقیقت‌یاب برای سوریه با چاشنی انتقاد از آمريکا

         رئیس‌جمهور ضمن محکوم کردن شدید حمله اخیر آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه، خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در این زمینه شد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی، در همایش ملی «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» که در سالن همایش‌های وزارت کشور برگزار شد با محکوم کردن حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه، اظهار کرد: تقاضای جمهوری اسلامی ایران این است که یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی و بدون حضور افراد مغرض و با حضور کشورهای بی‌طرف تشکیل شود و بررسی کند که این سلاح‌های شیمیایی مورد ادعا را چه کسی و از کجا آورده است؛ چرا که بر اساس اعلام سازمان ملل دولت سوریه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

اهم اظهارت رئیس‌جمهور را از خبرگزاری‌ها بخوانید؛

*آمریکا که خود را پلیس جهان،‌ رهبر و قاضی دنیا می‌داند خود بریده و دوخته و وارد عمل شده و نیمه شب با شلیک موشک به یک پایگاه هوایی عده‌ای بی‌گناه را شهید کرده است.

*در حمله اخیر آمریکا تجاوز به کشوری مستقل صورت گرفته است، تجاوز به یک کشور مستقل به چه مناسبتی صورت گرفته است؟ در حالی که یکی از ادعاهای  این آقایی که الان در آمریکا حاکم شده، این بود که می خواهد با تروریست مبارزه کند، اما امروز همه تروریست‌های سوریه از این حمله آمریکا خوشحال شده و جشن گرفته‌اند.

*{خطاب به حاکمان ایالات متحده آمریکا}اگر راست می‌گفتید چرا در نخستین اقدام خود به تروریست‌ها کمک کردید و حامی آنها شدید؟ چرا علیه ارتش سوریه که در حال جنگ با تروریست است وارد عمل شدید ؟ موشک‌های خود را با کدام قانون و مجوز از مدیترانه به سمت پایگاه هوایی این کشور مستقل پرتاب کردید؟

*سازمان ملل که از نظر ما ایرادات فراوانی دارد نیز مجوزی برای این حمله صادر نکرده است، دولت آمریکا حتی از کنگره خود که دارای ایالات فراوانی است نیز برای حمله به سوریه اجازه نگرفته است.

*حمله اخیر آمریکا به سوریه را تجاوزگرانه، ظالمانه و برخلاف همه اصول و حقوق بین‌المللی است،این شرایط نشان می‌دهد که ما امروز باید بیش از پیش بیدار و متحد باشیم؛ چرا که معلوم نیست افرادی که امروز در آمریکا روی کار آمده‌اند، چه خواب و خیالی برای منطقه دیده‌اند. به همین دلیل ما باید هوشیارانه، عاقلانه و با برنامه‌ریزیدر برابر احتمالات مختلف آماده شویم.

* امروز بیش از گذشته باید متحد و بیدار باشیم؛ چرا که افرادی که در آمریکا بر سر کار آمده اند معلوم نیست چه خوابی برای منطقه و جهان دیده اند.

* باید هوشیارانه و با برنامه ریزی در برابر احتمالات مختلف آماده تر و مهیاتر باشیم. انتخابات خوب، قدرت ایران و قدرت ملی ما است.

* به اسم انتخابات همدیگر را تخریب نکنیم، مسلمان و پیرو پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) که دروغ نمی گوید، تخریب نمی کند. چرا واقعیت ها را نمی گویید؟ چرا با امیدی که در دل مردم ریشه کرده، می جنگید؟ به دنبال چه چیز هستید؟

*خدا به بندگانش می فرماید در کلامتان سخن نیکو بگویید و بالاتر از آن سخن احسن بگویید. بنابراین نیکوترین و زیباترین کلمات را برزبان جاری کنید. چطور آدمی که خود را ایرانی و مسلمان می داند، سخن غلط، دروغ و ناروا به زبان می آورد.

*می خواهیم حماسه درست کنیم نه دعوا، نمی خواهیم رو در روی هم باشیم؛ بلکه می خواهیم رقابت سالم داشته باشیم. هرکه می خواهد به میدان بیاید ولی از خودمان تعریف کنیم و از لیاقت ها وبرنامه های خود بگوییم .

*والله با دروغ و تخریب کسی به جایی نمی رسد؛ به فرض اینکه برسد، چه ارزشی دارد؟ پس چرا از نردبان دروغ استفاده کنیم؟

*بیاییم کشور و روستاها را آباد کنیم، باید به روستاها تسهیلات داد، سرمایه گذاری کرد و در آن ها گردشگری و صنایع دستی را ترویج کنیم .

*افتخار دولت یازدهم این است که در تولید گندم با آب و زمین کمتر به خودکفایی دست یافت، اگر در کشاورزی موفق شدید با آب و زمین کمتر، محصول بیشتر برداشت کنیم، می توانیم شاهد اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اشتغال بالاتر باشیم.

*۲۹ اردیبهشت روز تاریخی در سال ۹۶ و سال های پیش رو است. روز قدر ملت ایران است چرا که شب قبل از انتخابات معلوم می شود که چه تصمیمی بگیرید و صبح چه رایی به صندوق بیندازید.

*خداوند به ما گفته است که منصفانه قضاوت کنیم. بنابراین امسال را با سال گذشته و سه سال دولت را با سه سال دولت گذشته و چهارسال را با چهار سال گذشته مقایسه کنید.

*در شرایط حساس تاریخی قرار داریم، بدانید هم جمهوری و هم اسلامی، در سایه انتخابات خوب خواهد بود. شرق وغرب، تمام اقوام، مذاهب و زن ومرد همه باید ۲۹ اردیبهشت پای صندوق رای بیایند و حضور حداکثری داشته باشند .

*نگذاریم کسی مردم را مایوس کند. همه پای صندوق رای بیاییم چراکه صندوق معجزه خواهد کرد. یک رقابت بزرگ ملی در ۲۹ اردیبهشت پیش رو داریم که همه باید به این صحنه رقابت بیایند چرا که اساس مردم سالاری در رقابت های سالم انتخاباتی است. همه چشم های دنیا و منطقه به ۲۹ اردیبهشت ایران دوخته شده است. دنیا ومنطقه نقش ایران را به خوبی می داند.

*از شورای نگهبان، وزارت کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران می خواهم تلاش کنیم برای انتخاباتی سالم، رقابتی و قانونی همان که مقام معظم رهبری فرمودند؛ مرّ قانون را اجرا کنیم .

*امیدواریم انتخابات را با اخلاقی که دشمنان را خیره و دوستان را خوشحال کند، برگزار کنیم .

* روستا همواره برای روستاییان و من خاطره‌انگیز بوده است، روستا به معنای صفا و صمیمیت، مهربانی و ارتباط نزدیک‌تر انسان‌ها با خدا و استعداد و حضور نوابغ بزرگ و تولید و خودکفایی است. هر خانه روستایی باید به یک کارگاه تولیدی تبدیل شود، ما می‌توانیم روستا را زنده ، آباد و متحول کنیم و اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم باید بدانیم که مقاومت اقتصاد از روستاها آغاز می‌شود.
*{درباره خودکفایی کشور در تولید گازوییل و صادرات این محصول به کشورهای خارجی} در سال جاری کشور در تولید بنزین نیز خودکفا شده و ان‌شاءالله شاهد صادرات بنزین خواهیم بود.

*همواره تولید و حرکت اقتصادی از روستاها آغاز می‌شود، در دولت یازدهم تلاش کرده‌ایم که بخشی از وظایف خود را بر اساس وعده‌هایی که داده بودیم انجام دهیم. در همین راستا امروز اعلام می‌کنم که به جز ۸ یا ۹ روستا که شرایط انتقال برق به آنها وجود ندارد، هیچ روستای ۱۰ خانوار بدون برق در کشور نداریم. همچنین در این دولت به ۵۲۰ روستا آب آشامیدنی سالم رسیده است و این در شرایطی است که تا پیش از سال ۹۳ در بودجه ردیفی برای آب روستایی وجود نداشت اما در سال ۹۳ ردیف بودجه‌ای با اعتبار ۳۰۰ میلیارد برای آب روستایی تخصیص داده شد. در سال ۹۵ نیز حدود ۲ هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای آب روستایی هزینه شد و در سال جاری نیز پیش‌بینی شده که بیش از ۲ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان در این زمینه ثبت شود و تا پایان سال ۹۷ بر اساس برنامه‌ریزی دولت یازدهم آبرسانی به روستاهای سراسر کشور تکمیل خواهد شد.

*{درباره عملکرد برخی رسانه‌ها در انتقال اقدامات انجام شده از سوی دولت به مردم}امروز شرایطی شده که باید بگوییم هر روستا و روستایی برای دولت یک رسانه هستند.
*اگر حمایت‌های مردم،‌روستاییان، کشاورزان و کارآفرینان نبود حتماً دولت نمی‌توانست راه پرسنگلاخ پیش روی خود را ادامه دهد، با حمایت‌های رهبری و مردم ما به مقصد نهایی خواهیم رسید و در این زمینه هیچ تردیدی نداریم.
*{با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت و بهداشت روستاها}در دولت یازدهم ۹۹۵ خانه بهداشت و با احتساب مجموعه درمانی ۲۷۰۰ مرکز در روستاها در حال فعالیت بوده و بیش از ۶ هزار مرکز نیز در دست ساخت است.
*{با اشاره به تجهیز ۲۵ هزار روستا به اینترنت پرسرعت }راه ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات روستایی از طریق فناوری اطلاعات ایجاد شده است.

*{درباره برخی اظهارات نسبت به لایحه دوفوریتی دولت برای اشتغال روستاییان}برخی پس از تقدیم لایحه دولت سخنانی بر زبان آوردند و گفتند که چنانچه که این لایحه زود تصویب و اجرا شود ممکن است برای انتخابات مورد استفاده قرار بگیرد. این در حالی است که چنانچه یک ساعت جوان ما زودتر مشغول به کار شود به آینده خود اعتماد بیشتری پیدا می‌کند و ثواب بزرگتری دارد و وظیفه نظام است که چنین اتفاقی بیفتد.
* باید برای روستاییان شغل ایجاد کنیم از نمایندگان مجلس خواست که لایحه دولت را زودتر در دستور کار خود قرار دهند.

* بانک مرکزی مکلف است که برای همه وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون اعطایی به روستاییان تسهیلاتی برای بازپرداخت بدون اخذ جریمه دیرکرد تخصیص دهد.
*{با اشاره به تسهیلات ارایه شده از سوی دولت به روستاییان در زمینه مسکن} دولت یازدهم ۲۵۳ هزارو ۳۹۱ واحد مسکونی در اختیار روستاییان قرار داده است.