کره جنوبی و ترکیه برای اجرای طرح ساخت نیروگاه های برق در ایران که از آن به عنوان بزرگترین مجموعه خصوصی نیروگاهی برق در خاورمیانه نام برده می شود، به توافق رسیدند.

 این خبر روز شنبه توسط خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی منتشر شد و این رسانه اعلام کرد که این توافقنامه میان شرکت مهندسی و سازندگی «اس کی» کره جنوبی و شرکت «یونیت اس آ» ترکیه امضا شده که بر اساس آن پنج نیروگاه گازی جهت تولید برق در ایران احداث و عملیاتی خواهد شد.
گزارش همچنین ارزش توافقی که میان دو شرکت مزبور امضا شده را چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد کرده است.
شرکت «اس کی» کره جنوبی نیز در گزارشی اعلام کرد که ۳۰ درصد سهام شرکت «یونیت اس آ» ترکیه را که در این طرح با شرکت کره ای همکاری دارد، ‌خریداری کرده است.
همچنین اعلام شده که با اجرای طرح مزبور، میزان تولید برق این نیروگاه ها برای ایران به پنج هزار مگاوات خواهد رسید که با ساخت آنها، ایران صاحب بزرگترین مجموعه خصوصی نیروگاهی برق در خاورمیانه خواهد شد.
یونهاپ می نویسد که از زمان اجرای برجام و لغو تحریم های ایران یکی از اصلی ترین شرکت های سرمایه گذار در کشورمان شرکت مهندسی «اس کی» بوده و این شرکت خود را متعهد به گسترش همکاری و سرمایه گذاری با تهران می داند.
کره جنوبی از جمله کشورهایی است که برای توسعه روابط با ایران همواره تلاش زیادی داشته و می کوشد تا شرکت های خود را با طرح های زیربنایی ایران مرتبط سازد.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صاحبان شرکت های بزرگ کره جنوبی اعتقاد دارند، بهره گیری از فرصت های جدید ایجاد شده نه تنها زمینه های همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی را فراهم می سازد، بلکه افقی روشن را پیش روی همه کشورها در بازتعریف همکاریهای جدید با ایران می گشاید.
این کشور حتی آشکار اعلام کرده است که قصد ندارد در حال حاضر و حتی بعد از توافق حاصل شده در پرونده هسته ای ایران، عقب تر از دیگر رقبا باشد و بازار کشورمان را از دست بدهد.