رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جا دارد چندسال مجاهدانه در حوزه اقتصاد کار کنیم تا از این وضعیت خارج شویم.

به گزارش خبرآنلاین علی لاریجانی امروز دوشنبه ۲۳ اسفند در نشست خبری خود درباره گزارش مرکز پژوهش های مجلس در مورد اقدام قوه مقننه در حوزه اقتصاد مقاومتی و انتقاد از گزارش ندادن دولت گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی مصوباتشان را برای ما می فرستد، بی اطلاع نیستیم. گزارش رسمی خود را نیز قرار است به مردم بدهند. منتها من فکر می کنم در موضوع اقتصاد مقاومتی شرایط دولت را باید دید.

وی ادامه داد: باید دید دولت در چه شرایطی دارند برنامه ها را اجرا می کنند، ما در سال های ۹۱ و ۹۲ تنش هایی از نظر مشکلات اقتصادی مثلا در موضوعات تورم و بدهی داشتیم. در آن دوره بدهی دولت به بانک های و بخش خصوصی بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد حالا برخی می گویند ۷۰۰ هزار میلیارد بود دولت کنونی وارث این  مقدار بدهی است. آیا این رقم کمی است؟ این طور مملکت را مدیریت می کنند؟ این دولت تلاش کرد در فضای بین المللی زمینه سرمایه گذاری را در ایران فراهم کند. اینکه گفتم اقتصاد کشور پیچیدگی هایی پیدا کرده است این است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت تا حدی در کنترل تورم موفق عمل کرد، همه باید تلاش کنند مسیر پررونقی برای تولید ایجاد شود. در واقع مجموعه شرایط اقتضا می کند کمک کنیم. معتقدم جا دارد چندسال مجاهدانه در حوزه اقتصاد کار کنیم تا از این وضعیت خارج شویم.

وی درباره نمره اقتصادی دولت افزود: در جایگاه معلمی نیستم اما حتما متوسط است.

لاریجانی درباره ائتلاف نانوشته خود و روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ اظهار کرد: من رفیق روحانی هستم. در انتخابات نیز بنای دخالت ندارم و مصلحت مجلس هم نمی دانم به این حوزه ورود کند. دوره های قبل هم نبود. در واقع مصلحت نیست به خاطر انتخابات همه کشور در گیر شود.

وی درباره نهی احمدی نژاد برای ورود به عرصه انتخابات و فعالیت های کنونی و حمایت او از یکی از نزدیکان خود و نامه نگاری های اخیرش علیه دولت گفت: سئوال بهتری نداشتید؟ قرار ندارم به این سئوال ها جواب دهم چون مسائل گوناگونی باید دیده شود که دلیلی برای پاسخگویی نیست.

وی درباره حذف ماده ساماندهی حقوق مدیران در مجمع تشخیص مصلحت نظام و موضعگیری هایی که برخی علیه مجلس داشتند اظهار کرد: نظرم را گفتم موضوع بد تحلیل شد مجلس می خواست برای آن سه بخش حدی بگذارد. البته مجلس در آینده می تواند راهکار دیگری پیدا کند. نظر مجمع هم این نبود که حدی نباشد بلکه گفتند در قانون جامعی این موضوع لحاظ شود. دولت گفت می خواهد لایحه قانون خدمات کشوری را بدهد و این مسئله در آنجا لحاظ خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره چرایی برخورد سیاسی با تعیین حدود برای پرداخت حقوق به مدیران اظهار کرد: افکار سیاسی در کشور مختلف است. صحبت من این بود که مجلس خانه ملت و مهمترین رکن مردمسالاری است بنابراین باید با ادبیات درست صحبت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که نتیجه سفر رئیس جمهور به کویت و عمان و سفر وزیر خارجه به قطر را چگونه دیدید؟ گفت: ما با همسایگان مشی مسالمت آمیز و بردارانه داریم، حتی شاید در مقاطعی همسایه ای با ما بد کرده باشد اما می خواهیم با همسایگان رفتار برادرانه داشته باشیم. رئیس جمهور در سفر کویت و عمان رایزنی خوبی با مقامات آن کشورها داشتند و از دیدگاه های جمهوری اسلامی فهم درستی حاصل شد، علاقه داشتند گفتگوهایی وجود داشته باشد که قرار شد وزرای خارجه پیگیری کنند.

وی درباره موضوع ممنوع التصویری خاتمی و رایزنی با قوه قضائیه تا اصلاح طلبان بتوانند از این عکس رئیس دولت اصلاحات در انتخابات استفاده کنند گفت: موضوع را باید منعکس کرد اما روابط قوا برادرانه است و هر کس جای خودش تصمیم می گیرد.

وی درباره تشکیل کمیته ای در فراکسیون امید برای گفتگوی جناح های سیاسی گفت: طرحی را ارائه کردند محور هم این بود که بین جریان های فکری گفتگویی در پارلمان باشد. معتقدم این کار در سطح مجلس مشکلی ندارد. نمایندگان با هم مراوده دارند و در این باره مانعی نیست. در گذشته نیز وقتی اختلافات پیش می آمد می نشستند حرف می زدند، به نظرم اگر پیگیری کنند ممکن است موفق شوند.

ادامه دارد…