رئیس مرکز آمار ایران گفت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ نرخ رشد جمعیت با ۱٫۲۴ درصد به ٧٩ میلیون و ٢٦هزار و ٢٧٠ نفر رسید .

‘امید علی پارسا’ روز دوشنبه در نشست خبری در خصوص اعلام نتیجه سرشماری سال۱۳۹۵ که در محل مرکز آمار ایران برگزار شد،افزود:جمعیت در نقاط شهری ۵۹ میلیون و ۱۴۶ هزارو ۸۴۷ نفر و جمعیت روستایی کشور ۲۰ میلیون ۷۳۰ هزارو ۶۲۵ نفر است .
وی افزود: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ نسبت جنسی ۱۰۳ مرد در مقابل ۱۰۰ زن است
و تعداد مردان ۴۰ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۴۴۲ نفر و تعداد زنان ۳۹ میلیون و ۴۲۷ هزارو ۸۲۸ نفر می باشد.
رئیس مرکز آمار ، نسبت شهرنشینی را ۷۴ درصد اعلام کرد و گفت: تعداد خانوار در کشور ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزارو ۳۵ واحد و تعداد خانوار خانوار شهری ۱۸ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۴۸۸ واحد و خانوار روستایی ۶ میلیون ۷۰ هزارو ۵۴۷ است .
وی افزود: بر اساس سرشماری امسال بعد خانوار شهری ۳٫۳ دهم و بعد خانوار روستایی ۳٫۴ دهم است
به گزارش ایرنا ،رشد جمعیت در سال ١٣٩٠ معادل ١.٢٩ درصد بود.
پارسا با اشاره به نرخ رشد جمعیت در مناطق شهری و روستایی گفت: نرخ رشد جمعیت در مناطق شهری ۱٫۹۷ درصد است که نسبت به سال ۱۳۹۰ (۲٫۱۴درصد)کاهش یافته.همچنین رشد جمعیت مناطق روستایی از منهای ۰٫۶۷درصد در سال ۹۰ به منهای ۰٫۷۳ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.
** نزدیک به ۴۵ درصد جمعیت کشور ۶۰ تا ۶۴ ساله هستند
وی توضیح داد: همچنین در سال ۹۵ معادل ۲۴درصد جمعیت در سنین صفر تا ۱۴سال،۲۵درصد در سنین ۱۵تا۲۹ سال، ۴۴٫۸درصد در سنین ۶۰تا ۶۴سال و ۶٫۱درصد در سنین بالای ۶۵ سال قرار دارند.
وی نسبت جنسی مردان به زنان را در استان بوشهر ۱۱۴،یزد ۱۰۶،اردبیل و کرمان ۱۰۵ و گیلان ۱۰۰ اعلام کرد.
** نرخ باسوادی در کشور ۸۷٫۶ درصد است
رئیس مرکز آمار ایران نرخ باسوادی جمعیت را در سال ۹۰ معادل ۸۴٫۸ درصد و در سال ۹۵ معادل ۸۷٫۶ درصد اعلام کرد.نرخ باسوادی طی دو سرشماری ۲٫۸درصد افزایش یافته است.
به گفته پارسا میزان باسوادی جمعیت ۱۰تا ۱۴سال در سال ۱۳۹۵ معادل ۹۴٫۷ درصد بود.
وی با اشاره به واقعه ازدواج گفت: در سال ۹۵ ،میزان مردان ۱۰ساله و بیشتر دارای همسر ۶۳٫۳درصد است که نسبت به سرشماری سال ۱۳۹۰ معادل ۳٫۳درصد، افزایش یافته است.
به گفته رئیس مرکز آمار ایران، درصد مردان ۱۰ساله و بیشتر بی همسر به دلیل طلاق ۱٫۲درصد است که نسبت به سرشماری ۱۳۹۰ معادل۰٫۵ درصد افزایش یافته است. این نرخ در سال ۱۳۹۰ برابر با ۰٫۷درصد بود.
** درصد تجرد مردان ۳۴٫۴
وی افزود: همچنین درصد مردان ۱۰ساله و بیشتر هرگز ازدواج نکرده در سال ۱۳۹۵ برابر با ۳۴٫۴ درصد بود که نسبت به سرشماری ۱۳۹۰ (۳۸درصد)، کاهش یافته است.
پارسا یادآور شد: درصد زنان ۱۰ساله و بیشتر بی همسر به دلیل طلاق از ۱٫۴ درصد در سال ۹۰ به ۲٫۲درصد در سال ۹۵ افزایش یافته است. بالا رفتن این نرخ صحتی بر افزایش طلاق در جامعه است.
** درصد تجرد زنان ۲۶٫۲
به گفته این مقام مسئول، درصد زنان ۱۰ساله و بیشتر هرگز ازدواج نکرده از ۳۰٫۲درصد در سال ۹۰ به ۲۶٫۲درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.
وی همچنین در خصوص تابعیت جمعیت مهاجر دیگر کشورها به ایران گفت: بیش از ۱٫۵میلیون نفر افغانستانی و ۳۴هزار و ۵۳۲ نفر عراقی در ایران ساکن هستند.
وی با اشاره به وضعیت مسکن گفت: ۱۴میلیون و ۲۵۹هزار و ۹۲۰نفر خانوارهای کشور مالک هستند و هفت میلیون و ۲۵۰هزار و ۴۰۳نفر مستاجر می باشند.
وی سهم استان تهران از جمعیت کل کشور را ۱۶٫۲ درصد در سال ۹۰ و ۱۶٫۶درصد در سال ۹۵ اعلام کرد و گفت: استان خراسان رضوی طی سال های یاد شده از ۷٫۹۸ به ۸٫۰۵ درصد،همدان از ۲٫۳۴ به ۲٫۱۷درصد و خراسان شمالی از ۱٫۱۵ به ۱٫۰۸ درصد تغییر کرد.
به گفته پارسا، تراکم جمعیت در استان های کشور نشان می دهد در استان تهران ۹۶۹نفر، البرز ۵۲۹نفر،گیلان۱۸۰نفر،مازندران ۱۳۷نفر،قم ۱۱۲نفر،سمنان ۷٫۲نفر و یزد ۸٫۸ نفر در هر کیلومتر مربع زندگی می کنند. ایرنا