سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس می‌گوید عملکرد خوب خط دفاعی یکی از عوامل اصلی موفقیت این تیم در فصل بوده است. او همچنین گفت که به شایعات مبنی بر اینکه می‌خواهند پرسپولیس را قهرمان کنند می‌خندد.

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس می‌گوید عملکرد خوب خط دفاعی یکی از عوامل اصلی موفقیت این تیم در فصل بوده است. او همچنین گفت که به شایعات مبنی بر اینکه می‌خواهند پرسپولیس را قهرمان کنند می‌خندد.

به گزارش آفتاب نیوز به نقل از ایسنا، برانکو ایوانکوویچ در گفت‌وگوی جالب و خواندنی از خاطراتش در نوروزهایی که در ایران سپری کرده گفت و البته اشاره کرد که در بیشتر مواقع به خاطر ماهیت شغلش نوروز را به کشورش بازگشته است.

برانکو ایوانکوویچ در این گفت‌وگو به مسائلی همچون جدایی رامین رضاییان از پرسپولیس و همین طور شانس قهرمانی پرسپولیس در لیگ شانزدهم پرداخته است.

در ادامه گفت‌وگوی سرمربی پرسپولیس با خبرنگار ایسنا را می‌خوانید.

* عید نوروز نزدیک است. آیین نوروز همیشه برای ایرانیان مهم بوده و در این روزها مردم ایران کارهای خاصی برای برگزاری مراسم سال نو انجام می‌دهند. شما چند عید نوروز را در ایران سپری کرده‌اید؟

هفتمین سالی است که در ایران هستم. معمولا به خاطر شرایط کاری‌ام تعطیلات نوروز را به کشورم بازگشته‌ام اما می‌دانم این مراسم برای ایرانی‌ها چقدر مهم است. برای من یک واقعه بسیار زیبا است. عید نوروز برای ایرانی‌ها مهم است و می‌دانم آن‌ها به آیین باستانی خود اهمیت می‌دهند. مثل کشور ما که مراسم خاصی برای سال جدید دارند. در ایران به ساختار خانواده و مسائل اینچنینی اهمیت زیادی می‌دهند و عید نوروز به اعتقاد من یک عید خانوادگی است. یعنی خانواده‌ها این عید را به صورت دسته جمعی جشن می‌گیرند. واقعیت این است که خانواده در خیلی از کشورها منسوخ شده اما در ایران هنوز پابرجاست. من معتقدم خانواده هسته اصلی یک زندگی است. نوروز هم عید و واقعه مرکزی خانواده‌ها محسوب می‌شود.

* چه خاطراتی از نوروز ایرانی‌ها در ذهن دارید؟

از نوروزها فقط خاطرات خوش در ذهنم باقی مانده است. من به مسائل کوچک نمی‌پردازم. به طور مثال خبرنگار شما دائما از من انتقاد می‌کند (با خنده). من به این مسائل به عنوان خاطره بد نگاه نمی‌کنم. در ایران شاهد مهربانی‌ها بودم و از مردم عشق دیدم.

* ما ایرانی‌ها رسم داریم در نوروز به کوچکترها عیدی می‌دهیم. آیا شما هم در عید چنین کاری را انجام می‌دهید و به بازیکنان عیدی می‌دهید؟

بله من هم عیدی می‌دهم. برای بازیکنان پرسپولیس به عنوان عیدی تمرین بیشتری در نظر می‌گیرم چون بزرگترین هدیه برای بازیکنان، تمرین است. آن‌ها با تمرین می‌توانند پیشرفت کنند و به آمادگی کامل برسند.

* در خاطرمان هست در یکی از نوروزها شما سرمربی تیم ملی ایران بودید و در آن مقطع تیم ملی ایران با ژاپن در مقدماتی جام جهانی بازی کرد. از آن دیدار خاطره‌ای در ذهن دارید؟

بله ما آن بازی را ۲ بر یک پیروز شدیم و خاطره شیرینی برایم است. ۷ نفر هم متاسفانه در آن دیدار جان  باختند.

* برای هواداران امسال چه عیدی آماده کرده‌اید؟

فکر می‌کنم پیروزی ما برابر استقلال خوزستان عیدی خوبی برای هواداران بود. الان هم با اختلاف امتیاز نسبت به تیم دوم در صدر جدول هستیم و البته امیدوارم در قطر هم نتیجه خوبی کسب کنیم. اگر این اتفاق رخ بدهد یعنی یک دلیل دیگر برای شاد بودن در اختیار خواهیم داشت. من این هدیه را به هواداران می‌دهم که بهترین هواداران دنیا هستند و از ما حمایت کردند. آن‌ها حقیقتا یار دوازدهم ما بودند. برای هواداران ما اهمیتی ندارد با چه تیمی بازی می‌کنیم بلکه آن‌ها به ورزشگاه می‌آیند که ما را تشویق کنند. این واقعا قشنگ است.

* ما ایرانی‌ها رسم داریم در عید نوروز کینه‌ها را کنار گذاشته و از کسانی که ناراحت بوده‌ایم می‌گذریم. آیا در سال ۹۵ از کسی ناراحت بودید که الان بخواهید او را ببخشید؟

بخشش در دین ما یکی از بهترین و مهم‌ترین صفات است. من هم بسته به شغلم همیشه در معرض بخشیدن‌ها هستم. کلا انسانی هستم که به دنبال درگیری نبوده‌ام. برای همه و کار آن‌ها احترام قائلم زیرا اگر این طور نبود با خبرنگار شما صد بار تا به حال دعوت کرده‌ بودم (با خنده). من برای شغل خبرنگاران احترام قائلم و می‌دانم که چه کاری انجام می‌دهند اما درباره مسائل فنی همه چیز باید آن طوری باشد که من تصمیم می‌گیرم. بخش دیگری از مسئولیت باشگاه به مدیریت برمی‌گردد که در آن دخالتی نمی‌کنم بنابراین نیازی نیست که با کسی مشکلی داشته باشم. هر کسی باید وظیفه خودش را انجام دهد.

* سال ۹۵ در حال اتمام است. شیرین‌ترین اتفاقی که در سال ۹۵ برایتان رخ داد و یا شیرین‌ترین بردی که در این سال به دست آوردید مربوط به کدام دیدار است؟

مهم‌ترین مسئله در سال ۹۵ این است که همه سالم و سلامت هستند. منظور من افرادی هستند که در کنار من فعالیت می‌کنند. به طور کلی آرزویم سلامتی همه انسان‌های روی زمین است. این یکی از دلایل خوشحالی من است. طبیعتا عملکرد بازیکنان هم باعث رضایت‌مندی من شده است. آن‌ها من را با رفتارشان خوشحال کردند اما در مورد اینکه بگویم کدام پیروزی را بیشتر دوست دارم باید بگویم نمی‌توانم از بین پیروزی‌هایی که در این سال به دست آوردیم یکی را انتخاب کنم. این کار مثل این است که من بگویم کدام فرزندم را بیشتر دوست دارم. همه بردها و پیروزی‌ها ارزشمند هستند. ما پیروزی بسیار ارزشمندی مقابل استقلال خوزستان به دست آوردیم. پیروزی‌مان مقابل تراکتور هم بسیار شیرین محسوب می‌شد. همه این دیدارها واقعا مهم بود و نمی‌شود یک بازی را انتخاب کرد. اما اگر مقابل استقلال به پیروزی می‌رسیدیم قاعدتا شیرین‌ترین پیروزی مربوط به این دیدار می‌شد زیرا می‌دانم چقدر این بازی برای هواداران ارزشمند است.

* البته در فروردین ماه مقابل استقلال ۴ بر ۲ به پیروزی رسیدید.

بله قبول دارم و می‌توانم بگویم شیرین‌ترین بردمان در سال ۹۵ همین بازی بود.

* تلخ‌ترین شکستی که در سال ۹۵ متحمل شدید مربوط به کدام بازی است؟

شکست ما مقابل نفت تهران که باعث شد قهرمانی را از دست بدهیم برایم تلخ بود زیرا عملا در این بازی بود که قهرمانی را از دست دادیم. البته باید بگویم این تنها شکست‌مان بود زیرا ما امسال به استقلال هم باختیم اما شکست واقعی مقابل نفت رقم خورد.

* شما از آن دسته مربیانی هستید که رابطه بسیار صمیمی با خبرنگاران دارید. خبرنگاران هم بارها و بارها با سوالات خودشان شما را غافلگیر کرده‌اند. بهترین سوالی که خبرنگاران در سال ۹۵ از شما پرسیدند کدام سوال بود؟

سخت‌ترین سوالی که از من می‌پرسیدند این بود که می‌گفتند آیا قول قهرمانی می‌دهید؟ چه کسی می‌تواند قول قهرمانی بدهد؟ من به عنوان یک مربی می‌توانم هر قولی بدهم اما ضمانت اجرایی ندارد فقط آدم‌هایی که جدی و مسئولیت‌پذیر نیستند می‌توانند قول بدهند. من فقط می‌توانم قول بدهم که با تمام وجود کار و تلاش کنیم تا به سمت موفقیت حرکت کنیم. ابتدای فصل خیلی واضح و روشن هدف خودمان را مشخص کردیم و گفتیم می‌خواهیم قهرمان شویم.

* با توجه به اختلاف امتیاز تیم شما و تراکتورسازی، آیا از الان باید به شما به خاطر کسب عنوان قهرمانی تبریک بگوییم؟

واقعیت این است تا زمانی که روی کاغذ و از نظر ریاضی قهرمان نشده‌ایم جشن نمی‌گیریم. ما بهترین موقعیت را داریم. در صدر جدول هستیم و اختلاف امتیاز خوبی با تیم دوم داریم و این مسئله را هم پنهان نمی‌کنیم. همان طور که گفتم در ابتدای فصل هم گفته بودیم که می‌خواهیم به قهرمانی برسیم. اما اینکه الان در صدر جدول هستیم باعث نمی‌شود کار را رها کرده و حریفانمان را دست کم بگیریم. من دوست دارم قهرمان شویم و فعلا خودم را درگیر رکوردها نمی‌کنم. البته تا به حال در هر تیمی کار کرده‌ام به رکوردهایی دست پیدا کرده‌ام. به طور مثال در دیناموزاگرب بیش از ۹۳ درصد امتیازات را کسب کردم و در ۲۸ بازی پی در پی به پیروزی رسیدیم. بعد از بنفیکا که یک بار ۲۹ برد پی‌درپی را ثبات کرد، دینامو زاگرب از این لحاظ رتبه دوم را در اختیار دارد. در سالی که ما با دیناموزاگرب به قهرمانی رسیدیم با تیم دوم ۲۰ امتیاز اختلاف داشتیم. در چین هم با اختلاف ۱۳ امتیازی نسبت به تیم دوم قهرمان شدم. طبیعتا در ایران هم انتظار دارم تیمم با اختلاف امتیاز بالا قهرمان شود که اگر این اتفاق رخ بدهد در سومین کشور به قهرمانی رسیده‌ام.

امسال مطمئن‌تر و با استرس کمتر بازی می‌کنیم

* فصل قبل تیم شما تا آستانه قهرمانی پیش رفت اما نتوانستید جام را بالای سرببرید اما الان همان طور که خودتان گفتید با اختلاف امتیاز در صدر جدول قرار دارید. تفاوت پرسپولیس امسال و سال قبل در چیست که پارسال نتوانست قهرمان شود؟

امسال تیم ما رشد کرده و به بالندگی رسیده است. در مورد سال قبل همه از وضعیت ما تیم ما خبر دارند. تیم در ابتدای فصل تکمیل نبود و در هفته‌های ابتدایی با چند بازیکن محروم مواجه بودیم و البته مشکلات داوری هم در دیدارهای ما وجود داشت. در اواسط فصل هم هادی نوروزی از بین ما رفت. با وجود همه این مشکلات تیم باید آخر فصل به قهرمانی می‌رسید اما این اتفاق رخ نداد. این در حالی است که امسال رشد کردیم و قوی‌تر شده‌ایم. بیرانوند، ربیع‌خواه، صادق محرمی، حسین ماهینی، سید جلال حسینی، سروش رفیعی و سامان نریمان جهان به جمع ما اضافه شدند. طبیعتا با حضور این نفرات انتظار داریم که بهتر شویم. این دلیل رشدمان است که با اطمینان بیشتری حرکت می‌کنیم. وقتی بازی را با یک گل می‌بریم، شاید به نظر برسد در بازی به سختی پیروز شده‌ایم اما خیلی مطمئن‌تر و با استرس کمتر عمل می‌کنیم زیرا هواداران به تیم ما اعتقاد کامل دارند.

* یکی از دلایل موفقیت تیم شما حضور بازیکنانی چون سید جلال حسینی، ماهینی، ربیع‌خواه و بیرانوند در خط دفاعی است. سال قبل تیم‌تان، گل‌های زیادی را دریافت می‌کرد اما امسال عملکرد خوبی در خط دفاع داشته‌اید. این موضوع چقدر در موفقیت تیم شما تاثیر گذاشته است؟

سال قبل از میان ۵ بازیکن خط دفاعی‌مان فقط محمد انصاری باقی مانده است. بیرانوند، سید جلال حسینی، ربیع‌خواه از بازیکنان جدید تیم ما هستند. بدون شک گل نخوردن عامل مهمی در موفقیت ما تاکنون بوده است.

* لیگ ایران سال‌ها به گونه‌ای بود که تا ثانیه‌های آخر بازی‌ها قهرمان لیگ مشخص نمی‌شد اما امسال به گونه‌ای شده که شاید بتوان گفت پرسپولیس هفته بیست و ششم یا بیست و هفتم به قهرمانی برسد آن هم با اختلاف امتیاز نسبت به تیم دوم. فکر می‌کنید چه اتفاقی افتاد که امسال پرسپولیس اینقدر نسبت به سایر تیم‌ها فاصله گرفته است؟

هدف ما از ابتدای فصل کسب تمامی امتیازات بوده است و به دنبال این بودیم که هرچه زودتر رسما قهرمانی‌مان را مسجل کنیم. باز هم می‌گویم ما تا آخرین بازی که به قهرمانی برسیم نباید تیم‌مان را قهرمان بدانیم چون فلسفه کاری من دقیقا این گونه است که اولین تمرین فصل با آخرین تمرین فصل دقیقا به یک شکل است یعنی برای من اهمیت یکسانی دارد.

* در میانه فصل پرسپولیس با کمبود بازیکن مواجه شده بود و حتی زمانی که بحث رفتن محمد انصاری به میان آمد خیلی از هوداران نگران خط دفاعی تیم شدند اما شما توانستید این مسئله را مدیریت کردید. درباره این موضوع هم صحبت کنید.

این مسئله به خاطر تلاش همه بازیکنان اتفاق افتاد و ما توانستیم تیم را مدیریت کنیم. از همان ابتدای فصل تشخیص دادیم بازیکنی که نیاز نداریم را جذب نکنیم و به دنبال بازیکنانی باشیم که به آن‌ها نیاز داریم. به طور مثال صادق محرمی را جذب کردیم. شاید بهتر از این بازیکن هم وجود داشته باشد اما همان بازیکن بهتر اگر بیاید نیاز به زمان دارد تا با تیم هماهنگ شود. اگر این همه زمان بخواهیم به یک بازیکن بدهیم شاید لیگ به اتمام برسد. در تعطیلات نیم فصل شهاب کرمی، سامان نریمان جهان و سروش رفیعی را جذب کردیم که به دردمان می‌خورد. البته برخی بازیکنانی که نیاز داشتیم را نتوانستیم جذب کنیم  زیرا با تیم‌های خودشان قرارداد دارند. فلسفه کاری من در کل این است که نباید تغییرات زیادی در تیم ایجاد کرد. به طور مثال اگر قرار باشد در تابستان هم بازیکنی بگیریم شاید دو یا سه بازیکن جذب کنیم.

مجبور شدیم اوکراینی‌ها را بگیریم

* درباره نحوه جذب بازیکن صحبت کردید. ما و همین طور هواداران پرسپولیس هیچ وقته متوجه نشدیم فلسفه جذب دو بازیکن اوکراینی دقیقا چه بود؟

در فوتبال همه چیز واقعیت است. بازیکنان اوکراینی در موقعیتی به تیم ما اضافه شدند که بازیکن چندانی در اختیار نداشتیم و لیگ هم در آستانه آغاز شدن بود. گولچ هم در همان مقطع به جمع ما اضافه شد به دلیل اینکه بازیکن نداشتیم مجبور بودیم این نفرات را جذب کنیم. این دو بازیکن اوکراینی در فوتبال اروپا سابقه خوبی داشتند و از باشگاهی آمدند که درگیر مشکلات مالی شده بود. یعنی زمانی که به جمع ما اضافه شدند دو ماه بود تمرین نکرده بودند. دقیقا همین موضوع باعث ایجاد مشکلات شد. من هم خط دفاع تیمم را با سید جلال حسینی، محمد انصاری، ماهینی و همین طور ربیع‌خواه آماده کرده بودم. بعد از این اتفاق تیم روند بازی‌های خوبی را از خود نشان داد و در ادامه هم به پیروزی رسید. طبیعتا بازیکنان اوکراینی شانس کمی برای بازی کردن در اختیار داشتند. تیمی که برنده می‌شود را نباید تغییر داد. در نهایت تصمیم من بر این شد که اگر آن‌ها از بازیکنان ایرانی بهتر نیستند نباید بازی کنند. به همین خاطر اولویت را به بازیکنان بومی ایرانی دادم. الان هم به غیر از دروازه‌بان ذخیره‌مان، تنها تیمی هستیم که بدون بازیکن خارجی بازی می‌کنیم.

به شایعاتی که می‌گویند می‌خواهند پرسپولیس را قهرمان کنند می‌خندم

* پیروزی‌های پرگل پرسپولیس باعث شده این تیم با اختلاف امتیاز در صدر جدول قرار بگیرد اما متاسفانه در فضای مجازی شایعاتی ایجاد شده مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال و ارگان‌های دیگر برای قهرمانی پرسپولیس تلاش می‌کنند. این شایعات شما را اذیت نمی‌کند؟

همه جای دنیا این گونه داستان‌ها وجود دارد. من فقط به این شایعات می‌خندم و می‌گویم اگر واقعا صحت دارد مدرک بیاورید. ما هیچ اعتراضی به داوران نداشته‌ایم و نداریم اما بهتر است بیایند و بگویند کدام تیم بیشترین سود را از اشتباهات داوری برده و کدام تیم در دیدار برابر پرسپولیس از داوری لطمه خورده است؟ همه می‌توانند بازی‌های ما را آنالیز کنند اما من می‌توانم موردی به اشتباهات داوری اشاره کنم. در همین دیدار آخرمان مقابل استقلال خوزستان داور گل دوم ما که در شرایط سالم به ثمر رسید را نپذیرفت و یک پنالتی هم روی محسن مسلمان اتفاق افتاد که آن را هم نگرفت. نمی‌خواهم بگویم این اشتباهات عمدی بوده اما از طرف دیگر تقصیر پرسپولیس چیست که تراکتورسازی با محرومیت جذب بازیکن مواجه شد؟ آیا ما مقصریم که به استقلال اجازه جذب بازیکن نمی‌دهند؟ چه ارگانی این دو تیم را از نقل و انتقالات محروم کرد؟ فیفا این دو تیم را محروم کرد. بنابراین ارتباطی به پرسپولیس ندارد. نه فدراسیون و نه حتی پرسپولیس علیه هیچ تیمی کاری نکرده‌اند. البته اگر فدراسیون و یا ارگانی با ما بود، همان فصل قبل با قاطعیت قهرمان می‌شدیم.

رامین را همان اول فصل بخشیدم

* رامین رضاییان پس از پایان فصل به ترکیه سفر کرد و در نهایت با اتفاقاتی که رخ داد مجددا به پرسپولیس برگشت. همان زمان شما مخالف حضور او در تیم بودید اما در نهایت رامین را بخشیدید تا برگردد اما باز هم مشکل ایجاد شد و او از تیم کنار رفت. می‌خواهیم بدانیم به راستی مشکل شما و رامین رضاییان از کجا شروع شده است؟

من هیچ چیز برای بخشیدن ندارم. اگر قرار بود رامین را نبخشم که اصلا به تیم برنمی‌گشت. رامین بازیکن پرسپولیس بود و قرارش با این باشگاه به پایان رسید و به ترکیه رفت. او  حق داشت که راه خودش را انتخاب کند. کاملا قانونی و شرعی می‌توانست درباره آینده‌اش تصمیم بگیرد. به طور مثال اگر به خبرنگار شما پیشنهاد حقوق ۵ برابری بدهند آیا باز هم برای شما کار خواهد کرد. طبیعتا خبرنگار شما هم به آینده خودش فکر می‌کند. من اصلا حق ندارم از این موضوع ناراحت بشوم. اما اینکه رامین هیچ ارتباطی با باشگاه برقرار نکرد و بدون اطلاع رفت، مشکل ایجاد شد. این کار شخصیت رامین را نشان می‌دهد. من ناراحتی از رضاییان ندارم و دلیلی هم نمی‌بینم که بخواهم ناراحت شوم. پس از اینکه به تیم هم بازگشت در ترکیب تیم هم قرار گرفت و بازی کرد یعنی در مقاطعی که تشخیص می‌دادم نیاز است به میدان برود بازی کرد. تیم ما خوب بازی می‌کند و خوب گل می‌زند و در خط دفاع هم عملکرد خوبی دارد. ما فقط ۹ گل تا به حال دریافت کرده‌ایم که سه گل آن در دیدار برابر استقلال وارد دروازه‌مان شد بنابراین تیم سازماندهی شده‌ای هستیم. حال رامین رضاییان چه گناهی داشته است که بخواهم من او را ببخشم؟ اما رفتار این بازیکن در تیم و با بازیکنان مسئله‌ی جدایی است. رامین رضاییان، مهدی طارمی، بیرانوند، سیدجلال حسینی، کمال کامیابی نیا، حسین ماهینی، محمد انصاری از بازیکنان ملی‌پوش ما محسوب می‌شوند و بنابراین مسئولیت آن‌ها بیش از سایر بازیکنان است. این ملی‌پوش بودن آن‌ها به این معنی نیست که آن‌ها حق بیشتری نسبت به سایر بازیکنان دارند بلکه فقط مسئولیت آن‌ها را بیشتر می‌کند. یعنی هم در زمین و هم در بیرون زمین باید رفتار بهتری داشته باشند زیرا ملی‌پوش هستند. رامین رضاییان ۲۷ سال دارد.

* خیلی از پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس مثل علی کریمی و علی پروین وساطت کردند که شما این بازیکن را ببخشید و به تیم بازگردد. در این باره تصمیم گرفته‌اید؟

رامین رضاییان در حال حاضر تحت حیطه تصمیم‌گیری باشگاه و کمیته انضباطی آن است.

* یعنی اگر کمیته انضباطی تصمیم بگیرد رامین به تمرین‌ها بازگردد شما می‌پذیرید؟

این یک “اگر” است. من هم علاقه‌ای ندارم به سوال فرضی جواب بدهم. هنوز باشگاه تصمیمی نگرفته است که برایش این امکان را فراهم کند تا به تیم برگردد. البته این امکان را برای تیم ملی هم فراهم نکرده که اگر تیم ملی خواست از او در تیم ملی استفاده کند. واقعیت این است برای همه ما موفقیت تیم ملی اهمیت دارد.

ملی‌پوشان حق بیشتری ندارند بلکه مسئولیت بیشتری دارند

* شنیده شده رامین رضاییان پس از درگیری‌اش با علی علیپور بر سر میز شام با شما بگو مگو کرده و همین مسئله باعث اخراجش از تیم شده است. این موضوع را تایید می‌کنید؟

رامین رضاییان سر میز شام فقط گفت چرا با من این گونه رفتار می‌کنید و با سایر بازیکنان که این مشکلات را داشته‌اند این گونه رفتار نمی‌کنید. طبیعتا واکنش بازیکنان در یک سطح نیست زیرا آن‌ها از نظر تحصیلات هم در یک سطح نیستند. همان طور که گفتم این بازیکنان ملی‌پوش هستند و همه از آن‌ها انتظارات بیشتری داریم. باید بیشتر مراقب رفتارشان باشند. ملی‌پوشان حقی ندارند و فقط مسئولیت دارند.

* به نظر می‌رسد اختلاف شما و آقای کی‌روش هم حل شده و این موضوع هم به سود پرسپولیس و هم به سود تیم ملی خواهد بود. این مسئله را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نمی‌دانم چرا می‌گویید اختلاف داشتیم. این مسئله چیست که اینقدر به آن می‌پردازید؟ من هیچ مشکلی با کی‌روش نداشتم. علاقه‌ای هم ندارم وارد این گونه مقولات شوم. من مربی‌ای هستم که در جهان بالاترین مدرک فوتبال را دارم. یعنی مربی‌ای در جهان وجود ندارد که سطح مدارک من را داشته باشد. منظورم این است که همزمان تحصیل کرده و مدرک فوتبال بگیرد و با لباس گرمکن در زمین فعالیت کند. من درباره تیم ملی فقط نظرم را گفتم زیرا از نظر فنی حق دارم صحبت کنم. بارها گفته‌ام باز هم می‌گویم که به موفقیت تیم ملی افتخار می‌کنم. هم من، هم کادرم و هم باشگاه آرزویمان موفقیت تیم ملی است و دوست داریم تعداد بازیکنان بیشتری از پرسپولیس به تیم ملی دعوت شود. هر موفقیتی که تیم ملی به دست بیاورد موفقیتی برای باشگاه‌ها محسوب می‌شود و باعث خوشحالی ما می‌شود که بازیکنان را برای تیم ملی آماده کردیم.

* روزی که شما در استانبول و در کنار آقای نژادفلاح قرارداد همکاری‌تان را با پرسپولیس امضا می‌کردید آیا تصور این را داشتید که با این تیم به چنین موفقیتی برسید و محبوبیت ویژه‌ای در نزد هواداران به دست بیاورید؟

من کارنامه خوبی دارم. من در دو کشور با دو باشگاه به قهرمانی رسیده‌ام و اگر در ایران با پرسپولیس به قهرمانی برسم، در سه کشور با سه تیم مختلف به قهرمانی رسیده‌ام. حالا شما چند مربی در دنیا پیدا می‌کنید که در سه کشور و با سه تیم مختلف به قهرمانی رسیده باشد. زمانی که با آقای نژاد فلاح صحبت می‌کردم تیم شرایط مناسبی در جدول نداشت و برای بقا در لیگ برتر می‌جنگید. من به خودم و به بازیکنانم اعتماد داشتم بنابراین از آن شرایط نجات پیدا کردیم و به دور بعد لیگ قهرمانان صعود کردیم. البته صعود ما در لیگ قهرمانان حاصل زحمات حمید درخشان بود اما من کار او را به اتمام رساندم. من در قراردادم برای کسب نتایج خوب پاداش قابل توجهی را در نظر گرفتم چون هیچ کس فکر نمی‌کرد پرسپولیس به جایگاهی که الان دارد برسد. همه دیدید که یک سال پس از انعقاد قراردادم پرسپولیس در آستانه قهرمانی بود و از جایگاه هشتم به جایگاه نخست رسیدیم. امسال هم که بهتر از سال قبل عمل کرده‌ایم. امسال از نظر مالی هم به ثبات خوبی رسیده‌ایم و با درایت باشگاه و مدیریت آن یک کمپ تمرینی خوب در اختیار داریم. فکر می‌کنم باشگاه ما در تمام بخش‌ها در حال رشد است. این را باید بگویم به هیچ عنوان به دنبال کسب معروفیت و محبوبیت نبودم.

* باشگاه پرسپولیس به خاطر مشکلات مالی که دچار آن شده، از هواداران درخواست کمک کرده است. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

روش‌های مختلفی برای کمک به باشگاه در دنیا وجود دارد. گاهی هواداران به صورت داوطلبانه به باشگاه کمک می‌کنند و گاهی برخی افراد سهام باشگاه را می‌خرند. برخی هم مراسم خیرخواهانه برای فروش البسه تیم برگزار می‌کنند. ما یک ارتش سرخ داریم که قطعا آن‌ها هر کاری می‌کنند تا تیم‌شان به موفقیت برسد.

* دیدار پرسپولیس برابر الریان قطر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

الریان تیم بسیار قدرتمندی است که ۱۲ بازیکن خارجی در اختیار دارد. آن‌ها در یک دیدار مقابل الوحده به پیروزی رسیدند و قدرت خودشان را نشان دادند. میشل لادروپ یکی از بهترین بازیکنان و مربیان است که هدایت این تیم را بر عهده دارد. بنابراین ما کار سختی مقابل آن‌ها پیش رو خواهیم داشت. بازی این تیم شباهت زیادی با الهلال دارد و من فکر می‌کنم یکی از بازی‌های کلیدی ما خواهد بود.

* از بلاژوویچ خبری دارید و آیا با او ارتباطی داشته‌اید؟

بله کم و بیش با این مربی صحبت می‌کنم و ارتباط دارم.