معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران باید همگام با اقتصاد جهانی اما با رویکرد اقتصاد سبز یعنی رشد اقتصادی بدون تخریب و آلودگی رشد کند، تصریح کرد: برجام و توسعه مناسبات بین المللی و منطقه ای منجر به ایجاد شرایط بهتر برای حضور ایران در سطح اقتصاد جهانی بود.

به گزارش ونگ وا از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز پنجشنبه در مراسم کاشت درخت دوستی در باغ ملل پردیسان افزود: زمانی رشد اقتصادی به معنای تخریب محیط زیست و آلودگی آب‌ها و تولید پساب‌ها بود، اما امروز مفهوم رشداقتصادی از مولفه‌های مخرب جدا شده و تولید،اشتغال، سرمایه ‌گذاری، صنعت و نفت باید از ابتدا با طراحی و مهندسی سبز و انجام ارزیابی زیست محیطی و درونی‌سازی هزینه‌های محیط زیستی همراه باشد.
ابتکار با بیان اینکه سال ها در تمام دنیا، هزینه های حفظ محیط زیست در بخش صنعت، تولید و کشاورزی به جامعه و مردم تحمیل می شد و در واقع به دلیل هزینه نکردن برای حفظ محیط زیست در بخش های توسعه ای و اقتصادی، مردم باید این هزینه را در بخش درمان پرداخت می کردند، گفت: مطابق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، از هر چهار مورد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، یک مورد به آلودگی‌های محیط زیست مرتبط است و این بدان معنا است که در نهایت هزینه آلودگی محیط زیست پرداخت می شود و اگر بخش اقتصادی آن را پرداخت نکند مردم باید آن را در بیمارستان ها و درمانگاه ها پرداخت کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اصل توسعه فضای سبز، ایجاد کمربندهای سبز شهری، حفظ باغات در بسیاری از الگوها و برنامه های جهانی برای توسعه پایدار شهرها همچون شکوفایی شهری، شهرها برای توسعه پایدار مورد تاکید قرار گرفته و از جمله شاخص های شهر سالم و پایدار است.
وی با اشاره به برخی اقدام های زیرساختی و سیاست گذاری های دولت یازدهم در موضوع فضای سبز، حفظ جنگل ها و منابع طبیعی، گفت: دولت یازدهم از طریق شورای عالی شهرسازی مصوبه هایی برای حفظ فضای سبز داخل شهرها و به ویژه باغات داشته و در این زمینه تلاش های زیادی صورت گرفته است.
معاون رئیس جمهور با تاکید براین موضوع که سرانه وکیفیت فضای سبزشهری از جمله شاخص های شهر سالم و پایدار است، تصریح کرد: اصل توسعه فضای سبز، ایجاد کمربندهای سبز شهری، حفظ باغات در بسیاری از الگوها و برنامه های جهانی برای توسعه پایدار شهرها همچون شکوفایی شهری، شهرها برای توسعه پایدار مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این باره بر اصول خود پایبند است و مواضع جدی برای حفاظت از باغات در شهرها دارد.

** کاهش ۶۷ درصدی آتش سوزی جنگل ‌ها در مناطق تحت مدیریت محیط زیست
ابتکار با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در سه سال و نیم گذشته بر حفاظت از جنگل ‌های طبیعی تاکید بسیاری داشته است، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدام ها در این حوزه، طرح مقابله با آتش سوزی جنگل ها و کاهش وسعت و تعداد این آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست یا از طریق دولت و با اجرای طرح هایی در سطح کلان و با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در کل کشور بود.
ابتکار با اعلام اینکه به دلیل اجرای برنامه های مختلف در این حوزه همچون طرح جامع مقابله با آتش سوزی در جنگل‌ها، امسال کاهش ۶۷ درصدی آتش سوزی در جنگل‌ های هیرکانی و زاگرس را تجربه کردیم، اظهار کرد: با مشارکت بیشتر مردم و ادامه همکاری دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به کارگیری امکانات فنی این بخش‌ها می‌ توانیم طرح مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها را با موفقیت پیش بریم و تهدید آتش سوزی جنگل ها را به حداقل برسانیم.
معاون رئیس جمهور ضمن تاکید برنقش آگاهی مردم در پیشگیری از حوادث آتش سوزی جنگل ها، خواستار همکاری دستگاه ها و نهادهای مرتبط در این زمینه شد.
وی با اشاره به اینکه بحث تخریب، آلودگی، آتش سوزی، قاچاق چوب و بهره‌برداری تجاری از جنگل‌ها به ویژه جنگل های هیرکانی از مهم ترین مسائلی بود که دولت یازدهم در این حوزه مورد توجه ویژه قرار داد، گفت: البته دولت سید محمد خاتمی توجه ویژه ای به موضوع جنگل ها داشت و در این دوره نیز از سال ۹۲ تعامل خوبی با دستگاه‌ های مختلف در اجرا و سیاست گذاری شروع کردیم تا بهره‌برداری از جنگل‌ها را به حداقل برسانیم. دولت نیز مصوبه‌ای در این مورد داشت و برداشت و بهره برداری از جنگل‌ها را به درختان شکسته و بیمار محدود کرد.
این مقام مسئول ادامه داد: در همین راستا، اقدام های حمایتی دیگری همچون موضوع واردات چوب و طرح های جایگزین به منظور مقابله با بهره‌برداری از جنگل‌های طبیعی، همچنین بازرسی از صنایع چوب و کاغذ برای اطمینان از عدم استفاده از چوب طبیعی صورت پذیرفت.
ابتکار با اشاره به ماده ۴۸ برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: در این ماده، بحث ممنوعیت کامل بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های طبیعی مطرح شده و البته سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به عنوان متولی اصلی موضوع حفاظت از جنگل ها در کشور، دستگاه اصلی مرتبط با این طرح است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز از لحاظ حاکمیتی این موضوع را با جدیت پیگیری کند.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: این قدم ها به معنای حذف فعالیت های اقتصادی نیست بلکه به معنای همسو کردن آن ها با حفظ محیط زیست از طریق اقتصاد سبز است و امروز دیگر رشد اقتصادی با مسائل محیط زیست رو در رویی ندارد، بلکه در شرایط حاضر این دو مقوله با هم همگرایی کامل دارند.

** هزینه حفظ محیط زیست جزء جدانشدنی فعالیت های اقتصادی است
معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر این موضوع که هزینه حفظ محیط زیست جزء جدانشدنی فعالیت های اقتصادی است، تصریح کرد: این همان موضوعی است که به رغم سختی های فراوان و با وجود اینکه امکان تغییر و اصلاح کامل نگاه ها و رویکردها در کوتاه مدت وجود ندارد، در دولت یازدهم مورد توجه و پیگیری قرار گرفته و با تلاشی چشمگیر نتیجه های مثبتی حتی در کوتاه مدت نیز به همراه داشته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برخی گام های دولت در مسیر اقتصاد سبز، گفت: تصویب لایحه مالیات سبز و فصل مالیات سبز در لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده که در حال حاضر در دستور کار مجلس قرار دارد توسط هیات دولت از جمله گام‌های موثر برای رشد اقتصاد سبز در کشور است.
وی همچنین به تاسیس و راه اندازی صندوق ملی محیط زیست به عنوان یکی دیگر از گام های دولت در این حوزه اشاره کرد و افزود: تاسیس صندوق ملی محیط زیست به منظور حمایت و شتاب دهی به رشد فناوری‌های سبز در کشور است. البته در کنار همه این ها، اصلاح فرآیندها و انجام ارزیابی زیست محیطی به صورت جدی و نه تشریفاتی برای همه طرح‌ های عمرانی و توسعه‌ای در این دوره انجام شده است.
ابتکار خاطرنشان کرد: ارتقاء آگاهی های مردم و شناخت آن ها از حقوق خود از ضرورت ها است و از همین رو در منشور حقوق شهروندی نیز بر حق بهره‌مندی از محیط سالم به عنوان یکی از حقوق مهم شهروندان تاکید شده اما مردم باید بدانند در برابر هر حقی، مسئولیت هایی نیز بر عهده دارند.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه فرهنگ مولفه اصلی در زمینه ارتقاء آگاهی ها و شناخت از حقوق و مسئولیت ها است، اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های ما در دولت آگاهی رسانی به مردم با کمک بخش‌ های مختلف و حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به همین دلیل تلاش کردیم تا با بسط آموزش های محیط زیستی از طرق مختلف فعالیت داشته باشیم که در همین زمینه با وزارت آموزش و پرورش نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم که خوشبختانه به صورت کامل اجرایی شد و البته تفاهم نامه ای نیز با دانشگاه ها داشتیم و در این حوزه گام های بسیار خوبی برداشتیم.

** حمایت از هنر برای حفاظت از محیط زیست، ارزشی جهانی است
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن تاکید بر این موضوع که هنر یکی از مولفه‌های مهم فرهنگ است که تاثیرگذاری بسیاری دارد، تصریح کرد: از جمله عرصه های مهم هنر، سینما است و به همین منظور به رغم همه سختی ها پس از سال ها توقف،دوباره جشنوراه بین المللی فیلم سبز را احیاء کردیم تا از پتانسیل این بخش برای فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست استفاده کنیم زیرا حمایت از هنر برای حفاظت از محیط زیست، ارزشی جهانی است.
ابتکار گفت: حرکت آغازین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز با درختکاری توسط انسان‌های نیک و علاقمند به محیط زیست و هنرمند انجام می‌شود که امیدواریم با موفقیت، پیشرفت و دستاوردهای خوب برای جشنواره همراه باشد.
وی با اشاره به اینکه در آستانه هفته زن و ولادت حضرت فاطمه (س)، همچنین در آستانه سال نو هستیم، ابراز امیدواری کرد: تجمیع این مناسبت‌ ها، علائم و نشانه ‌هایی از امید باشد و با وجود مشکلات و عقب ماندگی‌های بسیار و موانع و سنگ اندازی‌ها برای بسیاری از کارها، بتوانیم با اراده ‌ای که در سطح ملی شکل گرفته و با کمک سرمایه ‌های اجتماعی در مسیر بهبود وضعیت محیط زیست پیش رویم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کاشت درخت توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: ایشان طی این مراسم بر حفظ محیط زیست و جنگل‌ها تاکید داشتند. همچنین رئیس جمهور طی مراسم کاشت درخت بر ضرورت انجام ارزیابی‌های زیست محیطی اشاره کردند.
ابتکار با بیان اینکه اقدامات بسیاری برای رفع معضلات زیست محیطی در این دوره انجام شده است، افزود: این اقدامات مورد حمایت دولت قرار دارد که برای تداوم آنها باید گام‌های اساسی با همکاری مردم برداشته شود.