حضرات آیات عظام ناصر مکارم شیرازی و عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید و آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی از علمای برجسته حوزه علمیه قم در جلسه درس خارج فقه و دیدارهای خود با مسئولان نظام، مردم را به حمایت و خرید کالای ایرانی تشویق کردند.

 آیت الله مکارم شیرازی در یکی از جلسات درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به اهمیت عملی ساختن سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور، بیان کرد: رونق تولید داخلی از ارکان اقتصاد مقاومتی است که با وجود آن بسیاری از مشکل های داخلی حل می شود و حتی تحریم های دشمنان هم کارساز نیست.
این مرجع تقلید با بیان این که سه گروه مشخص در جریان حمایت از تولید ملی نقش اساسی دارند، ادامه داد: یکی از این گروه ها دولت است که باید جلوی قاچاق را بگیرد و اجازه ندهد چه از طریق قاچاق و چه رسمی مصنوعات خارجی که مشابه آن در کشور وجود دارد، بازار ایران را پر کند، در این صورت تولید داخلی رونق خوبی پیدا می کند و ایران ملتی می شود که می تواند در برابر تهدیدهای اقتصادی ایستادگی کند.
آیت الله مکارم شیرازی در مورد وظیفه مهم فروشندگان در حمایت از تولید داخلی نیز گفت: فروشندگان ما در بازار نباید به دنبال مصنوعات خارجی بروند، وقتی بازار از مصنوعات خارجی پر شد تولیدکنندگان داخلی دیگر چه چیزی تولید کنند و در صورت نبود بازار فروش، کارگران بسیاری بیکار می شوند.
وی افزود: همه تقصیرها در این موضوع به گردن دولت نیست و رفتار اقتصادی فروشندگان نیز در پیدایش وضع موجود موثر است.
وی ادامه داد: مردم سومین گروهی هستند که نقش بسیار مهمی در حمایت از تولید داخلی دارند، وقتی مردم به دنبال جنس های خارجی می روند و آن را می خرند، فروشنده هم همان جنس خارجی را می آورد و در این جا تولید داخلی زیان فراوانی می کند.
این مرجع تقلید گفت: حمایت از تولید ملی بر گردن یک گروه نیست و برای جبران این وضعیت باید کار جمعی صورت گیرد، دولت باید نسبت به جلوگیری از ورود جنس های قاچاق و هم چنین کالاهایی که مشابه داخلی دارد از مسیرهای رسمی جلوگیری کند،فروشندگان به سمت جنس های تولید داخل بروند و مردم نیز با خرید محصول داخلی مشتری کالاهای ایرانی باشند.
آیت الله مکارم شیرازی هم چنین نقش تولیدکنندگان را در حمایت از کالاهای ایرانی مهم ارزیابی کرد و افزود: تولیدکنندگان داخلی باید کیفیت کالاهای خود را افزایش دهند و تنها به کمیت آنها توجه نکنند تا فروشندگان و مردم به سمت استفاده از کالاهای خارجی نروند.
وی ادامه داد: در اثر همکاری دولت، فروشندگان و مردم، حمایت از تولید داخلی با ایستادگی و مقاومت این سه گروه، از مرحله شعار وارد مرحله عملیاتی می شود و با تقویت اقتصاد داخلی دیگر در برابر تهدیدهای خارجی ترسی نخواهیم داشت و گزینه های مختلف آنها برای مقابله با ایران کارساز نخواهد بود.
این مرجع تقلید همچنین در دیدار رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: باید تولید محصول های داخلی با کیفیت بیشتری همراه باشد تا اطمینان مردم برای استفاده کردن از آن ها جلب شود؛ نمی توان مردم را به سمت تولید کالاهای داخلی تشویق کرد اما کیفیت آن را بالا نبرد.
وی افزود: تعطیلی کارخانه های داخلی عامل دیگری است که باعث می شود مصرف کنندگان برای تامین کالای مورد نیاز خود به سمت استفاده از کالای قاچاق بروند و این به صلاح اقتصاد کشور نیست.
وی درادامه با اشاره به اهمیت مباحث فرهنگی در موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بیان کرد: مسائل فرهنگی همه جا حرف اول را می زند، تجربه هم نشان داده است تا مشکل های فرهنگی حل نشود سایر مسائل حل نمی شود؛ ما در این جا می گوییم ورود کالای قاچاق به کشور و همچنین مصرف آن توسط مردم حرام است.
این مرجع تقلید گفت: رعایت نکردن قوانین نظام اسلامی نه تنها از لحاظ قانونی تخلف است، بلکه ازنگاه دینی و شرعی نیز حرام می باشد و انجام آن جایز نیست، بنابراین مردم نباید کالای قاچاق مصرف کنند.
وی افزود: در آمریکا که مسائل دینی به مانند ایران مورد توجه مردم قرار نمی گیرد، مسئولان به مردم می گویند باید از کالاهای ساخت خودمان استفاده کنید، بنابراین استفاده از کالای ساخت داخل در کشور ما باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: رسانه ها، روزنامه ها و به ویژه صدا و سیما باید لزوم مقابله با کالای قاچاق را در فیلم ها و سایر برنامه های خود به مردم آموزش دهند، تا مردم نسبت به این مساله حساس شوند؛ اگر وضعیت قاچاق به همین شکل ادامه پیدا کند هم تولید کننده وهم مصرف کننده داخلی دچارمشکل های فراوان وغیرقابل جبرانی می شوند.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: مردم بدانند بسیاری از کالاهای قاچاقی که وارد کشور می شود به گفته مسئولان تاریخ گذشته و بی کیفیت است و به سلامت آن ها آسیب می رساند.

**آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید نیز دردیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این مملکتی که همه چیز و امکانات مختلف وجود دارد نباید شاهد ورود کالاهای خارجی و استفاده از آن توسط مردم باشیم.
وی افزود: مسئولان وظیفه دارند فرهنگ کار را در جامعه گسترش دهند، در جامعه ای که این همه امکانات دارد و استان های شمالی آن می تواند در کشاورزی و دامداری سرآمد باشد شایسته نیست محصولات لبنی و حتی علوفه دام از سایر کشورها وارد شود.
وی ادامه داد: اگر مردم از کالای داخلی استفاده نکنند، کارگران ایرانی از بیکار می شوند و نمی توانند نیازهای مادی خود را برطرف سازند و این وضعیت به صلاح نظام اسلامی نیست.

** آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در دیدار رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: مردم باید به ابعاد فقهی موضوع قاچاق توجه کنند؛ برخی فکر می کنند معامله کالای قاچاق تنها یک تخلف از قوانین است و از نظر احکام شرعی مشکلی ندارد.
وی بیان کرد: اگر از دیدگاه فقه فردی به مساله قاچاق نگاه شود، چون قاچاق عامل ضرر به دیگران (تولید کنندگان داخلی) است، پس جایز نیست و معامله آن اشکال شرعی دارد.
وی ادامه داد: از منظر فقه حکومتی هم، اگر نظام اسلامی اعلام کند، قاچاق عامل ضربه زدن به اقتصاد کشور است، همان طور که مسئولان بارها این مساله را بیان کردند، پس همین نکته می تواند مبنای عمل برای جایز نشمردن معامله کالای قاچاق و استفاده از آن باشد.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: ضرر قاچاق کالا به جمع زیادی از مردم و تولید کنندگان داخلی وارد می شود و کسی نمی تواند بگوید آن را انجام می دهم اگر هم دستگیر شدم جریمه آن را می پردازم.
وی ادامه داد: ازدید فقه حکومتی، همین مقدار که قاچاق مانع رشد اقتصاد داخلی کشورمی شود، عاملی است که حکومت می تواند آن را ممنوع کند و این معامله حرام و باطل است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: حوزه های علمیه و مراکز تبلیغی وابسته به آن باید مردم را نسبت به اهمیت حمایت از محصول داخلی و عدم استفاده از کالای قاچاق، راهنمایی کنند.
وی بیان کرد: باید خرید و فروش کالای قاچاق در ذهن مردم به عنوان فعل حرام جای گیرد و همه اقشار جامعه برای مقابله با آن تلاش کنند.
وی ادامه داد: اقدام موثر دیگری که باید برای مقابله با قاچاق کالا انجام شود، بالا بردن کیفیت کالاهای داخلی و جلب اعتماد مردم به سمت استفاده از آن ها به جای کالای قاچاق است.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: مردم می دانند حمایت از کالای داخلی چه نتایج شگرفی برای اقتصاد کشور در پی دارد اما باید کیفیت کالاهای ساخت داخل بالا روند و کارخانه ها با حمایت مسئولان محصولاتی مطلوب به مردم ارائه کنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای حمایت از محصول های داخلی، در آستانه نوروز کمپین خرید کالای ایرانی را راه اندازی کرده است و تلاش می کند با جریان سازی خبری و رسانه ای، اقشار مختلف مردم را به سمت خرید کالای ایرانی تشویق کند./ ایرنا