رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری کشور  گفت: کشور ایران به عنوان خاستگاه تولید انار در جهان است و ظرفیت فراوانی برای توسعه این محصول در استان‌های شمالی و بهبود و معرفی ارقام جدید در استان‌های پیشرو و برتر مانند مرکزی و فارس وجود دارد.
مرتضی گل محمدی در گفت‌وگو با ایسنا مازندران اظهار کرد: هدف از تاسیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری، وضعیت مناسب آب و هوایی، خاک و آب مستعد، کاشت بسیاری از میوه های نیمه گرمسیری شامل انجیر، زیتون، خرمالو، انار و بری ها در استان‌های شمالی کشور است.
وی با اشاره به خسارت یخبندان و سرمازدگی در سال‌های گذشته تصریح کرد: با افزایش سطح زیرکشت باغ‌های مرکبات، معرفی و کاشت این محصول‌ها، می‌توان در افزایش هزینه اقتصادی باغداران و کاهش خسارت ناشی از سرما، یخبندان و سیلاب جلوگیری کرد.
رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر محصولات نیمه گرمسیری شامل زیتون، انار و انجیر که دارای ارزش اقتصادی فراوانی است به صورت پراکنده در استان های شمالی وجود دارد و این در حالی است که به صورت اقتصادی در باغ‌های وسیع استان های مرکزی فارس و زنجان کشت می شود.
گل‌محمدی اظهار کرد: به دلیل توسعه این محصولات در مناطق مستعد و تمرکز فعالیت‌های تحقیقاتی بر روی میوه های نیمه گرمسیری در ایران، این پژوهشکده امسال به صورت رسمی در ستاد سابق موسسه تحقیقات مرکبات تشکیل شده است.
وی افزود: این پژوهشکده سیاست‌گذاری تامین اولویت‌های تحقیقاتی، معرفی ارقام جدید، ارائه دستورالعمل های کاربردی کاشت داشت و برداشت را در سطح کشور به عهده دارد.
رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری کشور تصریح کرد: کشور ایران به عنوان خاستگاه تولید انار در جهان است و ظرفیت فراوانی برای توسعه این محصول در استان‌های شمالی و بهبود و معرفی ارقام جدید در استان‌های پیشرو و برتر مانند مرکزی و فارس وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه این پژوهشکده مسئول تحقیقات زیتون نیز در کشور است، گفت: زیتون یکی از محصولات مهم اقتصادی و از میوه های مهم و ضروری در کشور محسوب می‌شود که به دلیل تازه خوری و اهمیت روغن زیتون توسعه آن از توجه ویژه ای برخوردار است.
گل‌محمدی گفت: این پژوهشکده سیاست‌ها و اولویت‌های تحقیقاتی معرفی ارقام حفاظت از ذخایر ژرم پلاس را عهده دار بوده و در سال ۹۵ و ۹۶ ارقام جدید حاصل از تحقیقات پژوهشگران شامل دو رقم نارنگی، یک رقم پرتقال زودرس و دو رقم زیتون معرفی شده است.