وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : سیاست رسمی دولت به رسمیت شناختن شبکه های اجتماعی است و به هیچ عنوان به دنبال بستن فضای مجازی نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سید رضا صالحی امیری شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع در بابلسر افزود : ما باید بپذیریم که فضای مجازی هم اکنون به فضای حقیقی تبدیل شده است ، اما تنها چیزی که ما باید بدانیم و در نظر داشته باشیم این است که نظم ، هنجار و قانونمندی را در این فضا حاکم کنیم.
وی اظهار داشت : جامعه ما در حال عبور از گذشته ای است که در فقر اطلاعاتی به سر می برد ، اما امروز غرق در انبوه اطلاعات هستیم.
صالحی امیری گفت : در کشور ما هم اکنون ۴۰ میلیون نفر گوشی های هوشمند دارند و پیش بینی ما این است که در سال ۹۶ به ۵۰ میلیون نفر برسد ، در حالی که آمار دارندگان گوشی هوشمند در سال گذشته ۲۳ میلیون و سال پیش از آن هم ۱۰ میلیون نفر بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به افزایش روز افزون مصرف اطلاعات در فضای مجازی اشاره و تاکید کرد که این فضا را باید مدیریت و از ظرفیت های مثبت آن استفاده کرد.
** دفاع از منافع ملی با دیپلماسی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جمع زیادی از چهره های علمی ، استادان دانشگاه ، پژوهشگران و محققان داخلی و خارجی سخنرانی می کرد ، همچنین دستاوردهای دولت تدبیر و امید را در بخش های مختلف تشریح کرد و اظهار داشت : دولت با دیپلماسی از منافع ملی دفاع کرد و توانست از ریل تحریم عبور کرده و در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد.
وی افزود : با برجام توانستیم با دنیا تعامل داشته باشیم و این می تواند یک فرصت خوبی برای کشور ما باشد.
صالحی امیری تاکید کرد : بخشی از افرادی که با برجام مخالفت می کنند ، انسان های صادقی هستند ، اما آگاهی از واقعیت های جامعه ندارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح وضعیت کشور پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم ، گفت : فروش نفت ما از ۹۰۰ هزار بشکه ، تورم ۴۳ درصد و بیکاری ۱۳ درصد شده بود.
وی افزود : برای هیچ دولتی افتخار نیست که فقر و فلاکت برای ملت خود به ارمغان بیاورد ، دولت تدبیر و امید زنجیرهای تحریم را پاره کرد و موفق شد با استفاده از ظرفیت دیپلماسی ، زمینه را برای بهره برداری از ظرفیت های کشور آماده کند.
صالحی به مشکلات دولت تدبیر و امید بویژه در بعد درآمدی اشاره کرد و گفت : در حالی که سال ۹۱ درآمد نفتی کشور سالانه ۱۴۳ میلیارد دلار بود ، سال گذشته به ۲۳ میلیارد دلار رسید و در سال جاری نیز پیش بینی می شود به ۳۳ میلیارد دلار برسد.
وی این میزان درآمد را برای توسعه کشور ناکافی دانست و تاکید کرد : بودجه امسال ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بود که ۱۴۰ هزار میلیارد تومان آن برای حقوق و مزایای کارکنان دولت و نیروهای مسلح صرف می شود و ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می شود لذا این درآمد برای توسعه کشور کافی نیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نیروی کار جدید وارد بازار می شوند که دولت تنها می تواند برای ۷۰۰ هزار نفر ایجاد اشتغال کند و سالانه ۵۰۰ هزار نفر از دستیابی به اشتغال باز می مانند.
وی افزود : البته با همه این سختی ها دولت تدبیر و امید خبرهای خوشی نیز برای مردم دارد که یکی از آن این است که برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برداشت ایران از ذخایر گازی مشترک با کشور همسایه برابر شده است و در سال ۹۶ حتی برداشت ایران از آن ذخایر بیشتر از کشور همسایه خواهد بود.
صالحی امیری گفت : دولت توانست با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در عسلویه هم اکنون ۷۳۰ میلیون متر مربع گاز در روز تولید کند که این رقم در چهار سال قبل ۴۳۰ میلیون متر مربع بود.
وی افزود : ظرف چند سال گذشته در کشور سه هزار شرکت دانش بنیان شکل گرفته است که ۸۰ هزار نفر را توانستند مشغول به کار کنند.
او ادامه داد : برخی از این شرکت ها آنچنان به سود دهی رسیده اند که حتی سود دهی آنان از برخی از کارخانجات بزرگ صنایع و فولاد نیز بیشتر شده است.
** وفاق و همدلی ، پیش نیاز توسعه
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : پیش نیاز توسعه برای یک کشور وفاق و همدلی است و اگر کشور ژاپن امروز به پیشرفت رسیده است به خاطر همین وفاق و همدلی و انسجام است و این دولت معتقد است با انسجام و وفاق و همدلی می توانیم به قله های پیشرفت دست یابیم.
وی با تاکید بر این که دولت ها به تنهایی نمی توانند توسعه را محقق کنند ، گفت : توسعه کشور با مشارکت فعال بخش خصوصی و هدایت دولت قابل تحقق است .
صالحی امیری با تشریح الزامات توسعه ، افزود : دولت ها باید سیاست گذاری ، حمایت و نظارت داشته باشند و بقیه امور به بخش خصوصی واگذار شود.
وی با تاکید بر این نکته که معیارها و برنامه های توسعه قابل کپی کردن نیست ، گفت : هر جامعه ای ساختارها و ویژگی های خاص خودش را دارد و توسعه هم باید با ساختار اجتماعی ، علمی و فرهنگی آن جامعه هماهنگ باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد : اگر جامعه ای بخواهد به توسعه پایدار دست یابد ، برنامه های باید بر اساس ساختار علمی ، اجتماعی و فرهنگی همان جامعه باشد.
وی افزود : ما در جمهوری اسلامی ایران هم نیازمند طراحی الگوی واحد بومی برای رسیدن به قله های توسعه هستیم.
صالحی امیری گفت : در طول تاریخ ، ما الگوی توسعه داشتیم اما به خاطر اینکه با ساختار اجتماعی و فرهنگی ایران همخوانی نداشت ، نتوانسته ایم به توسعه دست یابیم.
وی افزود : کشور ما چند ویژگی خاص دارد که برنامه توسعه باید بر همان اساس طراحی و اجرا شود.
سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع روز گذشته با حضور ۳۰ شرکت کننده خارجی از ۱۰ کشور جهان و استادان دانشگاه ، پژوهشگران ، صنعتگران و مدیران علمی کشور آغاز به کار کرد .
در ۲ روز برگزاری این کنفرانس در هتل میزبان بابلسر ۱۸۰ مقاله به صورت شفاهی و پوستر ارائه شد که ۸۰ عنوان مقاله از این تعداد خارجی بود و قرار است پنج مقاله در مجلات معتبر بین المللی منتشر شود.
اهداف این کنفرانس انتقال دانش و تبادل تجربیات دانشگاهیان ، اندیشمندان و صنعتگران در مباحث مهندسی صنایع بویژه سیستم های هوشمند و کاربرد آن در سیستم های تولیدی و مدیریتی اعلام شد.
سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع به میزبانی دانشگاه علوم و فنون مازندران و با همکاری انجمن علمی مهندسی صنایع کشوردر بابلسر برگزار شد.