رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کارشناسان باغبانی و بازرسان بر نحوه خرید تضمینی پرتقال های شب عید نظارت کامل دارند و به هیچ عنوان اجازه خرید پرتقال های غیر سالم و یخ زده برای میوه شب عید را نخواهیم داد.

 خرید تضمینی ۴۰ هزار تن پرتقال شب عید از تعهدات جهاد کشاورزی مازندران است که شرکت تعاونی روستایی استان به عنوان مباشر خرید محسوب می شود.
در حالی که دولت در پی سرمای کم سابقه نخستین روزهای آذرماه گذشته در مازندران که سبب یخ زدگی بخشی از محصول مرکبات باغداران این استان شد ،تا ۸۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض تخصیص داده است، اما برخی از باغداران وسورتینگ داران درصدد هستند تا پرتقال های یخ زده و ناسالم خود را با قیمت ۲هزارو ۱۰۰تومان در قالب خرید تضمینی پرتقال شب عید عرضه کنند.
دلاور حیدر پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فقط برای خرید تضمینی پرتقال های سالم شب عید با قیمت ۲هزارو ۱۰۰تومان هستیم.
وی توضیح داد: برخی از سورتینگ داران و باغداران درصدند تا پرتقال های یخ زده ای که دولت برای جبران خسارت آن سه قیمت خرید تضمینی پرتقال های درجه یک، ۲ و سه را داده است را درقالب پرتقال شب عید عرضه کنند، که زیر بار نخواهیم رفت.
** هشت هزار تن پرتقال شب عید خریداری شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه شرکت تعاون روستایی استان به عنوان مباشر خرید تاکنون هشت هزار تن پرتقال شب عید را خریداری کرده است، گفت: سه هزار تن آن به استان تهران، ۲هزار تن به خراسان و مابقی به ۲ استان دیگر حمل شده است.
حیدر پور ادامه داد: بر اساس توافق ۵۰درصد مبلغ خرید تضمینی پرتقال شب عید نقدی و مابقی تا پایان فروردین سال آینده به حساب فروشندگان پرداخت می شود.
وی تاکید کرد که شرکت تعاونی آماده خرید تضمینی پرتقال شب عید بر اساس قواعد و ضوابط اندازه و سالم بودن این میوه است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه دولت در پی برف شدید اول آذرماه و خسارت ۳۰درصد به مرکبات استان، ۱۳۰هزارتن پرتقال غیر قابل مصرف را درقالب کمک بلاعوض هر کیلو ۳۵۰ تومان خریداری کرد و ۸۰میلیارد تومان برای آن اعتبار تخصیص داده شده است.
حیدر پور گفت: همچنین برای جبران خسارت بیشتر باغداران، ۱۲هزارو ۳۰۰تن پرتقال درجه ۱ و ۲ به صورت تضمینی کیلویی ۸۳۴و ۷۲۰ تومان را خریداری کرد.
وی ادامه داد: دولت ۲۴هزارو ۵۰۰تن از پرتقال های درجه سه یخ زده مناسب برای آبگیری را کیلویی ۵۵۰تومان خریداری کرد.
وی تاکید کرد : در چنین شرائطی به هیج عنوان اجازه نخواهیم داد تا پرتقال های غیر سالم با قیمت ۲۱۰۰تومانی در خرید تضمینی شب عید وارد شود و این موضوع توسط کارشناسان وبازرسان به درستی رصد می شود.
شرکت تعاونی روستایی مازندران آگهی مناقصه مرحله اول خرید ۲۰ هزار تن پرتقال برای ذخیره شب عید را اول بهمن منتشر کرد و ۱۶مرکز خرید این شرکت آماده خرید تضمینی پرتقال هستند.
حیدر پور نیاز شب عید کشور به پرتقال را حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: پرتقال سالم و مورد نظر برای خرید تضمینی شب عید به اندازه کافی در استان مازندران وجود دارد و دولت با این قیمت آماده خرید است.
وی بیان داشت: باغداران اختیار دارند پرتقال مورد نظر شب عید را به مباشر دولت در خرید تضمینی با قیمت تعیین شده بفروشند، ولی بدانند که زیر بار پرتقال های ناسالم نخواهیم رفت.
پارسال حدود ۳۵ هزار تن پرتقال شب عید در مازندران از سوی شرکت تعاونی روستایی خریداری، ذخیره سازی و در استان های کشور توزیع شد.
مازندران ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که براساس برآورد کارشناسان به دلیل برف سنگین و یخبندان کم سابقه نخستین روزهای آذرماه گذشته ، ۳۰ درصد از حدود ۲ میلیون و ۵۰۰هزار تن تولید مرکبات مازندران آسیب دید./ ایرنا