مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران گفت: در ۱۱ ماهه امسال مجوز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان تهران صادر شد، در حالی که پارسال این میزان ۲۱۳ میلیون دلار بود.

 «محمدرضا قاهری ‌بدر» امروز (یکشنبه) در حاشیه آیین گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی های صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی استان تهران در مرکز نمایشگاهی برج میلاد، به خبرنگاران گفت: در ۱۱ ماهه امسال ۲۳۰ میلیون دلار از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی، عملیاتی شده است و کل این سرمایه گذاری در سه سال عملیاتی می شود.
وی ادامه داد: یکی از مجوزهای سرمایه گذاری مربوط به یک هلدینگ آلمانی است که قصد دارد در استان تهران سه کارخانه تولید برق بسازد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران اضافه کرد: پس از اجرای برجام، فرصت تعامل با کشورهای مختلف برای جذب سرمایه فراهم شده است. در این ارتباط، ۵۷ فرصت و هشت صنعت دارای مزیت اقتصادی در استان تهران شناسایی و به علاقه مندان اعلام شد.
قاهری بدر افزود: زمینه های تامین مالی در بخش سلامت، ارتباطات و فناوری اطلاعات (آی.سی.تی-ICT)،‌ بازار سرمایه، مدیریت پسماند، صنایع غذایی و خودرو از زمینه های پیشنهاد شده در استان تهران است.
وی درباره ورود واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به فرابورس گفت: این موضوع با هدف رفع مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی کوچک و تامین مالی این واحدها در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران افزود: در شرایطی که محدودیت هایی در ارایه تسهیلات سیستم بانکی وجود دارد، فرابورس یکی از روش های مناسب برای تامین منابع مالی است؛ در این ارتباط تاکنون ۱۵ واحد صنعتی از شهرک های صنعتی استان تهران به فرابورس معرفی شده است.

** پرداخت هزینه ۱۰۰ هزار نفر از کارکنان واحدهای صنعتی از سوی دولت
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه گشایش این نمایشگاه به خبرنگاران گفت: برای حمایت از تولید داخلی طرح های مختلفی مرتبط با کنترل واردات، مبارزه با قاچاق و رونق به واحدهای صنعتی داخلی در دستور کار وزارت صنعت قرار گرفته است.
«رضا رحمانی» ادامه داد: در این زمینه قرار شد ۱۰۰ هزار نفر از کارکنان واحدهای صنعتی آموزش ببینند و هزینه آموزش آنها را دولت پرداخت کند.
رحمانی گفت: همه باید از نظر فرهنگی به این باور برسیم که اگر می خواهیم جوانان بیکار نمانند، باید تولید داخل را تقویت کنیم.
وی بر حمایت از تولید داخل تاکید کرد و گفت: حتی کشورهای دارای اقتصاد آزاد، از بخش صنعت در قالب های مختلف- مانند اعطای یارانه های مستقیم- حمایت می کنند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اهمیت برندسازی گفت: یکی از طرح های وزارت صنعت در دولت یازدهم، ارتقای توانمندی های صادراتی واحدهای کوچک و متوسط است؛ برای دستیابی به این هدف، برنامه های کمی در نظر گرفته شده و شرکت ها و کنسرسیوم های صادراتی تشکیل شده است.
به گفته وی، در برخی شاخه های صنعتی مانند کفش، کنسرسیوم های صادراتی شکل گرفته است و با تشکیل این کنسرسیوم ها، تولیدات داخلی با نام و برند مشترک فعالیت می کنند.
رحمانی افزود: تشکیل کنسرسیوم های صادراتی در آینده اثر بیشتری را نشان می دهد.
به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه توانمندی های صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی استان تهران صبح امروز با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در مرکز نمایشگاهی برج میلاد گشایش یافت.
این نمایشگاه که آخرین دستاوردها و توانمندی‌های صنعتگران مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تهران را به نمایش گذاشته، تا چهارم اسفندماه از ۹ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر برای بازدید علاقه مندان آماده است.
در این نمایشگاه ۱۱۰ واحد صنعتی از ایران و ایتالیا، روسیه، عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان حضور دارند.
در استان تهران ۳۸ شهرک صنعتی وجود دارد که ۱۰ مورد شهرک صنعتی غیردولتی است؛ تاکنون هشت هزار و ۷۰۰ قرارداد واگذاری در این شهرک‌های صنعتی دولتی امضا شده و نزدیک به چهار هزار و ۶۰۰ واحد به بهره‌برداری رسیده است./ ایرنا