همزمان با آن‌که آمریکای تحت رهبری ترامپ خواستار دوری از ایران است. اروپایی‌ها به سوی تهران حرکت می‌کنند و تمایلی به دور انداختن مسیر پر پیچ و خم طی شده و موفق دیپلماسی ندارند. آن لینده وزیر تجارت سوئد در مراسمی در تاریخ ۱۱ فوریه با حضور بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی ایران و سوئد تقویت شود. او گفت که تا پیش از تحریم‌ها ایران بزرگترین بازار صادرات محصولات سوئد در خاورمیانه بود.»
شبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی با اشاره به سفر اخیر هیئت بازرگانی و صنعتی سوئدی به تهران اشاره تلاش اروپا برای حفظ برجام/بلومبرگ: روحانی بهترین گزینه برای ایران و حل بحران‌های خاورمیانهمی‌کند که موضع سوئدی‌ها در تحسین ایران برای احیا اقتصادشان موضع دیگر شرکای اروپایی ایران نیز می‌باشد.
 این شبکه خبری می‌نویسد: «مردان و زنانی از شرکت‌هایی چون Astra Zeneca Plc و شرکت سازنده کامیون و اتوبوس اسکانیا در صدر هیئتی به رهبری استفان لوفون نخست‌وزیر سوئد به تهران سفر کردند. این نخستین سفر نخست‌وزیری از سوئد به تهران از زمان میانجی‌گری آن کشور در طول جنگ هشت‌ساله میان ایران و عراق در دهه ۸۰ میلادی به این سو بوده است.
هیئت ۷۵ نفره با هدف مذاکرات اقتصادی به تهران سفر کردند اما صحبت از سیاست اجتناب‌ناپذیر بود. همزمان با آن که آمریکای تحت رهبری ترامپ خواستار دوری از ایران است. اروپایی‌ها به سوی تهران حرکت می‌کنند و تمایلی به دور انداختن مسیر پر پیچ و خم طی شده و موفق دیپلماسی ندارند. آن لینده وزیر تجارت سوئد در مراسمی در تاریخ ۱۱ فوریه با حضور بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی ایران و سوئد تقویت شود. او  گفت که تا پیش از تحریم‌ها ایران بزرگترین بازار صادرات محصولات سوئد در خاورمیانه بود.»
بلومبرگ در ادامه اشاره می‌کند در حالی که رهبران اروپایی خواستار حفاظت از برجام هستند ترامپ آن را بزرگترین اشتباه تاریخی می‌داند و توافق را به سخره می‌گیرد. این شبکه خبری می‌نویسد: «اروپایی‌ها می‌خواهند از بازار ۸۰ میلیون نفری ایران استفاده کنند. آنان انگیزه لازم را دارند و می‌خواهند موقعیت حسن روحانی ریس‌جمهوری ایران تثبیت شود. آنان او را بهترین گزینه برای ایران آزادتر در داخل و با تمایل بیشتری به همکاری خارجی برای خنثی‌کردن بحران‌های خاورمیانه می‌دانند. در کنار اروپایی‌ها، روسیه دیگر امضاکننده برجام نیز که متحد کلیدی ایران است و خواستار ایفای نقش بیشتر تهران در معادلات است.»
«الی گرانمایه» تحلیلگر مسائل ایران و خاورمیانه در شورای روابط خارجی اروپا می‌گوید که اروپایی‌ها می‌خواهند در ایران رییس‌جمهوری در مسند امور باشد که به برجام پایبند بوده و پیگیر گسترش روابط با اروپایی‌ها باشد.
بلومبرگ اشاره می‌کند که همزمانی سفر هیئت تجاری سوئد به تهران همزمان با دیدار فعالان تجاری و سیاسی فرانسوی در صدر هیئتی با همراهی وزیر امور خارجه فرانسه و برگزاری کنفرانسی با حضور مدیران ارشد از پژو، ستروئن، رنو و هیوندای نشان می‌دهد که کشورهای خارجی تا چه اندازه مایل به سرمایه‌گذاری در ایران هستند.
این شبکه خبری در ادامه به نقل از ژان کریستف کمار مدیر منطقه خاورمیانه گروه پژو سیتروئن اشاره می‌کند که در طول دو سال گذشته ۲۵ بار با مقام‌های ایرانی گفت‌و‌گو داشته است. او در پاسخ به خبرنگاران در این‌باره که آیا اظهارات ترامپ خللی در عزم‌اش برای گسترش روابط با ایران ایجاد خواهد کرد، گفت: «این چه معنایی دارد؟ زمان تغییر کرده است. شما باید چهره‌های ما را در تهران می‌دیدید.»
تحریم‌های وضع‌شده علیه برنامه هسته‌ای ایران سبب شد تا حجم مبادلات تجاری با سوئد به میزان ۹۰ درصد کاهش یابد و به ۱۱۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ میلادی برسد. در جریان دیدار اخیر هیئت سوئدی از تهران مهمترین قرارداد توافق ۱۱۰ میلیون یورویی بین اسکانیا و شرکتی ایرانی برای تولید ۱.۳۵۰ اتوبوس و خوردوی سنگین بود. یک مقام ایرانی در این‌باره می‌گوید که آن شرکت در حال مذاکره با سه وام‌دهنده سوئدی بری تامین مالی این قرارداد به منظور اجرایی شدن است.
برای اروپایی‌ها اما متعهد‌ماندن به تقویت کسب و کار با ایران کار راحتی نبود، اگر تحریم‌های وضع شده علیه ایران پس از برجام برداشته نمی‌شد. برای اروپایی‌ها کسب و کار و امور مالی در ایران یک چالش عمده است. آژانس اعتبار صادرات سوئد می‌گوید که سیستم بانکی ایران اکنون دوران نقاهت خود را پس از دوری از نظام مالی بین‌المللی به دلیل تحریم‌های سالیان اخیر می‌گذراند.
مقامی در وزارت خزانه‌داری فرانسه گفته است که آن وزارتخانه در حال برنامه‌ریزی برای صدور مستقیم وام کسب و کار با ایران برای شرکت‌های فرانسوی است. با این حال، این مقام به دلیل حساسیت موضوع از افشای نامش خودداری کرده است. گروه بین‌المللی لابی تجاری فرانسوی Medef نیز در حال کار برای تاسیس دفتر در ایران است.
بانک توسعه KfW آلمان نیز با ارائه وامی ۱.۲ میلیارد یورویی به ایران برای اجرای پروژه خط راه‌آهن در ماه نوامبر توافق کرده بود. همچنین، آژانس اعتبار صادرات ایتالیا  SACE SpAو CDP Group نیز سال گذشته ارائه وام و ضمانت‌های مالی را به حجم ۹ میلیارد دلار تمدید کردند. / آفتاب